"Shake It Off" adalah sebuah lagu yang dirakamkan oleh penyanyi-penulis lagu Taylor Swift untuk album studio kelima, 1989 (2014). Ditulis oleh Swift, Max Martin dan Shellback, ia adalah satu trek pop uptempo dan mempunyai perpisahan dari gaya muzik country pop awal Swift. "Shake It Off" adalah trek yang keenam di album dan dikeluarkan sebagai single pembukaan 1989. Lagu ini ditayangkan untuk siaran lansung Yahoo! pada 18 Ogos 2014; video muziknya juga dikeluarkan hari yang sama. Beberapa jam kemudian, lagu itu telah disediakan untuk muat turun digital.

"Shake It Off"
Single oleh Taylor Swift
daripada album 1989
Dilancarkan pada18 Ogos 2014
FormatCD • Muat Turun Digital
GenreDance-pop
Panjang3:39
SyarikatBig Machine
PenulisTaylor Swift • Max Martin • Shellback
PenerbitMax Martin • Shellback
Kronologi single Taylor Swift
""The Last Time"
(2013)"
"Shake It Off" ""Blank Space"
(2014)"
"Shake It Off" di YouTube
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

"Shake It Off" menerima kritikan yang kebanyakannya positif dari pengkritik muzik, yang memuji gaya muzik, manakala video muziknya telah bertemu dengan sambutan bercampur-campur. "Shake It Off" memulakan minggu pertamanya di nombor satu di carta Billboard Hot 100 untuk minggu berakhir September 6, 2014 menjadi kedua nombor satu single Swift di Amerika Syarikat dan lagu ke-22 untuk debut di nombor satu dalam sejarah carta ini. Lagu ini memenangi lagu Kegemaran di Anugerah Pilihan 2015 Rakyat, dan juga menerima pencalonan bagi Record of the Year, Song of the Year dan Best Pop Solo Performance pada 2015 Grammy Awards.

Pengeluaran sunting

Swift mula mengusik mengenai pengumuman pada Ogos 2014. Pada 4 Ogos, dia mengeluarkan video di Instagram di mana dia menolak nombor 18 dalam lif. Pada 6 Ogos, beliau menulis sebarang tweet imej masa 05:00 dan keesokan harinya tangkapan skrin dari laman web Yahoo!. Swift kemudiannya mengesahkan pada 13 Ogos 2014 pada The Tonight Show Membintangi Jimmy Fallon bahawa sesi siaran lansung Yahoo! akan diadakan pada 18 Ogos 2014 at 5:00. Dalam aliran hidup, Swift mengumumkan album kelima yang akan datang beliau dan ditayangkan single pertama 1989.