Shamrock Shake adalah pencuci mulut pudina hijau bermusim yang dijual di beberapa restoran McDonald's pada bulan Mac untuk meraikan St. Hari Patrick di AS, Kanada dan Ireland.

Shamrock Shake
Seorang pelanggan Shamrock Shake duduk di atas meja di McDonald's
PemilikMcDonald's
Negara asalAmerika Syarikat, Kanada, Ireland
Diperkenalkan1970

Asal sunting

Shamrock Shake pertama kali diperkenalkan pada tahun 1970.[1] Rogers Merchandising di Chicago membuat goncangan. Pada mulanya, goncang itu diberi perisa lemon / limau dengan ais krim vanila, serai lemon / limau, dan sirap vanila. Menjelang tahun 1973, goncangan itu hanyalah goncangan vanila berwarna hijau, menghilangkan serbet lemon / kapur. Kini berperisa pudina.[2]

Shamrock Shakes dijual di A.S. terpilih[3] dan kedai Kanada pada bulan Februari dan Mac,[1]dan juga di Ireland.[4]

Iklan sunting

Pada tahun 1980-an, McDonald menggunakan watak Uncle O'Grimacey untuk memasarkan Shamrock Shakes, yang merupakan versi hijau Grimace yang datang berkunjung pada bulan Mac. Sejak itu McDonald's menghentikan watak itu dari barisan maskot mereka.

Pada tahun 1980, McDonald's memperkenalkan Shamrock Sundae yang terdiri daripada ais krim vanila dengan sirap Shamrock hijau pudina. Produk ini dihentikan setelah satu tahun kerana penjualan yang buruk.[3]

Pada tahun 2017 McDonald's memperkenalkan beberapa varian Shamrock Shake termasuk Shamrock Chocolate Shake, Shamrock Chocolate Chip Frappé, Shamrock Mocha, dan Shamrock Hot Chocolate.[5]

Dalam budaya popular sunting

  • Dalam The Simpsons episod "Stop or My Dog Will Shoot", Chief Wiggum dan Lou membahaskan apakah Shamrock Shake adalah hanya vanila shake hijau yang dicelup, atau jika ia benar-benar berperisa pudina. Lou menegaskan ketua hanya menganggap dia merasakan pudina kerana goncang berwarna hijau.
  • Dalam Family Guy episod di mana Stewie menculik seluruh pelakon Star Trek: The Next Generation, dia membawa mereka ke McDonald's. Jonathan Frakes meminta Shamrock Shake, yang mana Stewie menjawab bahawa mereka telah dihentikan seperti bulan September.
  • Dalam This Is Us musim 2 episod 9 ("Number Two"), Toby membuat goncangan yang sihat yang dia bandingkan dengan Shamrock Shake.
  • Dalam episod American Dad! '"The Life and Times of Stan Smith", Stan mendapati bahawa di syurga (setelah salah anggapnya sebagai Ireland), Shamrock Shakes disediakan setiap hari Jumaat ketiga bulan Disember.

Rujukan sunting

  1. ^ a b Huguenin, Patrick (2007-03-16). "Shamrock Shake Shocker: It's Disappeared!". The New York Daily News. m/s. 46. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-03-16. Dicapai pada 2009-04-07.
  2. ^ "People Are Really Excited That McDonald's Shamrock Shakes Are Back". Travel & Leisure.
  3. ^ a b "Ultimate Shamrock Shake Guide". Gluttoner. Dicapai pada 18 October 2012.
  4. ^ "McDonald's mint flavoured Shamrock Shake returns to Irish stores". Irish Mirror. 2019-02-15. Dicapai pada 2019-06-20.
  5. ^ Saelinger, Tracy. "McDonald's has 4 new chocolaty Shamrock Shakes and we tried them all". Dicapai pada 2019-02-21.

Pautan luar sunting