Shofar (bahasa IbraniMengenai audio iniשׁוֹפָר , pronounced [ʃoˈfaʁ]) ialah tanduk yang digunakan sebagai alatan muzik untuk tujuan keagamaan Yahudi. Ia berkait rapat dengan kedua-dua Rosh Hashanah dan Yom Kippur. Shofar ini berasal di Israel menurut panggilan Yahudi.

Sebuah shofar yang diperbuat dari tanduk dari seekor kudu, dalam gaya Yahudi Yaman.

Dalam Injil dan kesusasteraan rabbinik sunting

 
Shofar (oleh Alphonse Lévy)

Shofar kerap kali disebutkan dalam Injil Ibrani, dari Keluaran ke Zakharia, dan sepanjang Talmud dan kemudian kesusasteraan rabbinik. Ia merupakan suara dari shofar, "teramat bising," hasil dari awan tebal pada Gunung Sinai yang membuat semua bani Israel gementar dalam kagum (Exodus 19, 20).

Shofar dinasihatkan untuk pengumuman dari Bulan Baru dan jamuan formal (Num. x. 10; Ps. lxxxi. 4), sebagai juga untuk pengisytiharaan tahun pelepasan, Jubilee (Lev. 25. 9). Hari pertama dari tujuh bulan (Tishri) diistilahkan "sebuah peringatan peniupan" (Lev. 23. 24), atau "sebuah hari peniupan" (Num. xxix. 1), shofar; kegunaan moden dari alatan hidup terutamanya dalam hubungan ini. Dalam hari lebih awal ia telah dibekalkan juga dalam istiadat keagamaan lain, laksana perarakan (II Sam. 5. 15; I Chron. 15. 28), atau dalam orkestra sebagai peneman kepada lagu pujian (Ps. 98. 6; comp. ib. xlvii. 5). Lebih kerapnya ia digunakan sebagai isyarat-tanduk perang, seperti trompet perak yang disebut dalam Num. 10. 9 (lihat Josh. 6. 4; Judges 3. 27; 7. 16, 20; I Sam. 8. 3).

Taurat menghuraikan hari pertama dari bulan ketujuh (ke-1 dari Tishri = Rosh ha-Shanah) sebagai zikron teruah (peringatan peniupan; Lev. xxiiii) dan sebagai yom teru'ah (hari peniupan; Num. 29). Ini telah ditafsirkan oleh pembijaksana Yahudi laksana merujuk kepada bunyi shofar.

Shofar dalam Kuil Baitulmaqdis umumnya bersekutu dengan trompet; dan kedua-dua alatan telah digunakan bersama pada pelbagai waktu. Pada Hari Tahun Baru prinsip istiadat telah dilakukan dengan shofar, dimana alatan telah diletakkan pada tengah dengan trompet pada samaada kedua bahagian; ia ialah tanduk dari kambing liar dan lurus dalam bentuk, dihiaskan dengan emas pada pemipit. Pada hari-laju istiadat prinsip telah dilakukan dengan trompet pada tengah dan dengan shofar pada sama ada kedua bahagian. Pada waktu tersebut shofarot merupakan tanduk lantak' yang lengkung dalam bentuk dan dihiaskan dengan perak pada pemipit. Pada Yom Kippur dari tahun jubilee istiadat ini telah dilakukan dengan shofar laksana pada Hari Tahun Baru.

Shofar ini telah ditiupkan pada zaman Yosua bagi membantunya menawan Yerikho. Laksana mereka mengelilingi dinding shofar telah ditiupkan dan orang Yahudi berupaya menawan bandar ini. Shofar ini telah lazimnya dambil keluar ke medan perang supaya pasukan tentera akan mengetahui bila sebuah peperangan akan bermula. Orang yang akan tiup shofar akan memanggil keluar pasukan tentera dari atas bukit. Semua dari pasukan tentera berupaya mendengar panggilan shofar dari kedudukan mereka kerana bunyinya yang tersendiri.

Bekas zaman Alkitab sunting

Pada bekas zaman Alkitab, shofar ini telah ditingkatkan dalam kegunaan keagamaannya kerana pengharaman memainkan alatan muzik sebagai tanda berkabung untuk kemusnahan kuil. (Ia dinotakan bahawa sebuah orkestra penuh yang dimainkan di kuil, termasuk, mungkin jadi, organ primitif.) Shofar ini terus untuk mengumumkan Tahun Baru dan bulan baru, untuk perkenalkan Sabat, dan untuk memikul rukun Rosh Hashanah dan Yom Kippur. Kegunaan sekular telah dibuang (walaupun shofar ini dibunyikan untuk memperingati penyatuan semula Baitulmaqdis pada 1967) (Judith Kaplan Eisendrath, Heritage of Music, New York: UAHC, 1972, pp. 44-45).

Shofar primernya berkait dengan Rosh ha-Shanah. Sungguhnya, Rosh Hashanah dipanggil "Yom T’ruah" (hari dari letupan shofar). Dalam Mishnah (buku hukum rabbinik awal yang dipemerolehan dari Taurat), satu pusat perbincangan pada penengahan shofar pada zaman sebelum kemusnahan kuil kedua (70 E.L.). Sungguhnya, shofar ini merupakan pusat istiadat, dengan dua trompet perak yang memainkan peranan kecil. Pada cuti formal lain, puasa, dan sambutan bulan baru, dua trompet perak telah dipilih, dengan satu shofar memainkan peranan kecil. Shofar ini juga berkait dengan tahun jubilee dimana, setiap lima puluh tahun, hukum Yahudi membekalkan untuk pembebasan semua hamba, tanah, dan hutang. Bunyian shofar pada Rosh ha-Shanah mengumumkan tahun jubilee, dan bunyian shofar pada Yom Kippur mengisytiharkan pelepasan sebenar bebanan kewangan.

Peraturan Halakha (hukum Yahudi) yakni shofar mungkin tidak dibunyikan pada Sabat berpunca pada potensi yakni ba'al tokeiyah (pembunyi shofar) mungkin tidak rujuknya memikulnya di mana dalam kelas kerja Sabbath yang dilarang (RH 29b) pernyataan bersejarah yakni pada Israel purba, shofar ini telah dibunyikan pada Sabat dalam kuil terletak di Baitulmaqdis. Selepas kemusnahan kuil tersebut, bunyian shofar pada Sabat telah dihadkan kepada tempat dimana Sanhedrin agung (legislatur Yahudi dan dan makhamah dari 400 SME ke 100 E.L.) telah dikenal pasti. bagaimanapun, apabila Sanhedrin henti wujud, bunyian dari shofar pada Sabbath telah dinyahteruskan (Kieval, The High Holy Days, p. 114).

Shofar berkata, "Bangunlah dari tidur (moral)mu. Anda sedang tidur. Bangun dari tiduranmu. Anda sedang dalam tidur nyenyak. Cari kelakuan anda. Jadilah orang terbaik yang anda boleh. Ingatlah Tuhan, yang Esa yang mencipta anda." Mishneh Torah, Laws of Repentance 3:4.

Lihat Arthur l. Finkle, Manual Rujukan Bunyian Shofar, LA: Torah Aura, 1993

Pembuatan sunting

Shofar mungkin jadi tanduk dari sebarang haiwan, kecuali yakni lembu atau anak lembu dalam penghormatan kepada kejadian anak lembu emas Alkitab. Walaupun terdapat tiada warisnya salah dengan menggunakan tanduk lembu, ia bukan untuk faedah kepada orang Yahudi untuk mengingati Tuhan dari bukan pertimbangan seumpama apabia Dia duduk dalam penghakiman, menurut kepada prinsip, "pendakwa tak boleh bertindak sebagai pembela." Roash Hashanah, 26a.

Tambahan lagi, Shofar mungkin diperbuat daripada haiwan bukan kosher, dengan kelulusan. Mishnah Breuah menyatakan yakni jenis Shofar terbaik diperbuat dari biri-biri dan dibengkokkan (Mishnah Berurah 586:1). Selanjutnya, Chofetz Chaim anjurkan bahawa jenis Shofar terbaik patut diperbuat dari biri-biri dimana tanduknya dibengkok; jenis pertengahan, iaitu haiwan kosher, paling kurang, sebarang haiwan. (MB 586:16). Nota yakni tiada keperluan untuk upacara sembelihan (shechitah).

Walaupun sesetengah tak setuju dengan keutamaan ini, tanduk ini boleh diperbuat dari haiwan bukan-kosher pada dasar Mutar B’ficha (bahan ini cukup baik untuk diletakkan pada mulut anda). Lebih lagi, sejak prinsip halacha ialah untuk dengan Shofar, para Rabai menggunakan [prinsip tashmishe mitzvah (untuk benda yang mengelilingi mitzvah, pada kes ini rongga tanduk asal, tak perlu tegas). (MB 586:16 (8). Demikian, malah nevaylah atau treif tak mengapa. Bagaimanapun, Magen Avraham menyatakan piawai lebih tegas dengan mengatakan yakni semua haruslah suci.

Tambahan lagi, tafsiran dari Avot 67b panggilan untuk “makanan” bukan-kosher tak sesuai untuk penggunaan manusia tak dipanggil makanan. Demikian, Tannah. R. Meir menyatakan yakni rambut haiwan, minyak sapu dan kemenyan (pengeluaran haiwan) dan dye dari krimson (diraja atau dye suci yang diperbuat dari moluska, makanan treif) diterima (Megillah 26b)

Untuk liputi isu ini, rencana terkini muncul dalam Journal of Halacha, Number LIII, and Contemporary Society, Rabbi Ari Z, Zivotofsky, Yemenite Shofar: Ideal for the Mitzvah?, Cleveland, OH: Rabbi Jacob Joseph School R. Ari Z, Zivotofsky, 2007

Tatarajah Halachik ialah untuk mula dengan tanduk dari haiwan kosher; bagaimanapun, pada sesetengah situasi, tanduk dari haiwan bukan-kosher mungkin juga digunakan. Sunggunpun, terdapat perintah keutamaan dalam Elef Hamagen: (Lihat Elef Hamagen -Rabi Shemarya Hakreti Author: Erand Aharon Editor, Jerusalem: Mekitzei Nirdamim, 2003.)

Lihat Laman web Pembunyi Shofar Lihat Laman web II Penbunyi Shofar Lihat Laman web Sumber Shofar

Elef Hamagan (586:5) menggariskan susunan tatarajah: 15 1) lengkungkan biri-biri; 2) lengkungkan biri-biri lain; 3) lengkungkan haiwan lain; 4) lurus - biri-biri atau hal lain;16 5) haiwan bukan-kosher; 6) tanduk lembuk. Empat kategori pertama digunakan dengan beracha, kelima tanpa beracha, dan yang akhir, tidak langsung.

Fizikal tanduk sunting

Banyak haiwan ragutan besar, satu yang mempunyai kuku-membelah dan mengunyah mamahan mereka, dilengkapi dengan samaada tanduk atau tanduk cabang. Senjata ini digunakan untuk pertahanan terhadap pemangsa atau perlawanan dominan antara jantan untuk memiliki sedikit betina pilihan. Kedua-dua tanduk dan tanduk cabang adalah dihasilkan pada kepala dan mempunyai kegunaan sama. Bagaimanapun, mereka ialah strukturnya berbeza.

Subuah Shofar mungkin dicipta dari tanduk dari sebarang haiwan kosher (kuku-membelah; dan mengunyah mamahan. Mishnah RH 1:1). Dalam pengelasan biologikal, haiwan ini tergolong pada keluarga Bovidae.

Tanduk Bovidae diperbuat dari keratin (bahan sama dimana ialah kuku kaki manusia atau kuku jari). Suatu tanduk bercabang, atau bak kata lain, bukan tanduk tetapi tulang pejal. Tanduk bercabang bukan digunakan untuk shofar kerana mereka tidak boleh dironggakan. Satu carikan atau lubang dalam shofar memberi kesan pada bunyi menjadikannya tak sesuai untuk kegunaan istiadat. Shofar ini mungkin tak dicatkan dalam warna, tetapi ia mungkin diukir dengan rekaan artistik (Shulkhan Arukh, Orach Chayim, 586, 17). Menurut pada hukum Yahudi tradisional wanita dan minor adalah dikecualikan dari perintah untuk mendengar tiupan-shofar (seperti kes dengan sebarang positif, rukun masa-terikat), tetapi mereka dibenarkan, dan digalakkan untuk menghadiri istiadat.

Tanduk ini dileperkan dan diberikan loceng beratas dengan memberikan haba untuk lembutkannya. Sebuah lubang diperbuat dari sipi tanduk kepada rongga semula jadi di dalam. Ia dimainkan sebanyak seperti alatan tembaga Eropah, dengan pemain meletakkan bibirnya ke lubang ini, dan menyebabkan kolum udara didalam untuk bergetar. Shofar yang digunakan dalam penyembahan Yahudi Ashkenazi cenderung untuk tiada pemipit diukir, pemain sebaliknya meletakkan bibirnya terus ke lubang tidak seragam yang digerudi pada sipi tanduk. Shofar Yahudi Sephardi, bak kata lain, biasanya mempunyai pemipit diukir yang menyerupai dari trompet Eropah atau tanduk Perancis, tetapi lebih kecil.

Disebabkan keronggaan ini ialah pembuluh tidak seragam, harmonik yang didapatkan apabila memainkan alatan ini boleh berbeza: berbanding dari tulen sempurna kelima, hentian sesempit seperti keempat, atau seluas seperti keenam yang mungkin dihasilkan.

Untuk pertimbangan halachik terperinci dari shofar, lihat "Shofar Eksotik" Rabbi Natan Slifkin pada Zootorah.com.

Lihat Laman web Pembunyi Shofar

Bunyi sunting

Bunyi tekiah dan teruah disebut dalam Injil telah masing-masing bass dan trebel. Tekiah merupakan bunyi dalam biasa yang berakhir secara mendadak; teruah, ialah trill antara dua tekiah. Tiga bunyi ini, menjuzukkan satu bar muzik, telah dijadikan tiga kali: pertama pada penghormatan kepada Kemaharajaan Tuhan; berikut untuk memperingati hampir korbankan Isaac, demi untuk menyebabkan perhimpunan untuk diingati sebelum Tuhan; dan kali ketiga untuk patuh dengan perintah berkenaan shofar.

Sepuluh ayat sesuai dari Injil dibacakan pada setiap pengulangan, dimana berakhir dengan perestuan. Lebihan masa ragu-ragu bangkit untuk perbetulkan bunyi teruah. Talmud sepatutnya terdiri daripada tiga bunyi pendek yang terhubung; teruah dari sembilan nota amat pendek dibahagikan kepada tiga yang putus atau rangkaian terputus dari setiap tiga nota. Tempoh dari teruah adalah bersamaan dengan yang dari shevarim; dan tekiah ialah separuh jarak dari salah satu. Ragu-ragu ini seperti sifat dari teruah sebenar, samaada ia hanyalah keluhan, terputus atau kedua-dua, diperluankan dua ulangan-hampir bagi memastikan bunyian yang betul.

Rangkaian dari tiupan shofar demikian tekiah, shevarim-teruah, tekiah; tekiah, shevarim, tekiah; tekiah, teruah, dan kemudian letupan skhir dari "tekiah gadola" di mana bermaksud "tekiah besar," dipegang selama yang boleh. Formula ini diulangi dua kali lagi, membuat tiga puluh bunyi untuk setiap siri, dengan tekiah dengan satu nota, shevarim tiga, dan teruah sembilan. Siri ini dari tiga puluh bunyi diualangi dua kali lagi, membuat tiga puluh bunyi kesemuanya. Gementaran dari siri ini berdasarkan pada penerangan dari teruah tiga kali pada hubungan dengan bulan ketujuh (Lev. xxiii, xxv; Num. xxix), dan juga pada bahagian disebut-diatas dari khidmat kepada malchiyot, dijadikan pada penutupan khidmat ini, membuat sejumlah 100 bunyi. Menurut kepada tradisi Sephardik, 101 letupan penuh dibunyikan, sejajar kepada 100 tangisan dari ibu dari Sisera, seorang jeneral Kanaan yang tidak sampai ke rumah selepas dibunuh oleh Yael biblikal (Judges 5:28). Satu tangisan ditinggalkan untuk melambangkan cinta sah dari seorang ibu yang berkabungkan anak lelakinya.

Pelaksana sunting

Pakar yang meniup (atau "letupkan" atau "bunyikan") shofar diistilahkan Tokea (lit. "Peletup") atau Ba'al Tekia (lit. "Tuan Letupan"). Kelayakan termasuk seseorang yang terdidik dalam Taurat dan takut pada Tuhan. Setiap Yahudi layak untuk pejabat suci ini, memberikan dia diterima untuk perhimpunan. Jika pilihan berpotensi akan menyebabkan salah faham, dia patut keluar dari pencalonannya, walaupun jika orang tidak sesuai dipilih. Lihat Shulkhan Arukh 3:72; Ba'al Tekia akan menyekat dari apa-apa yang mungkin menyebabkan pencemaran upacara untuk tiga hari sebelum Rosh ha-Shanah. Lihat Shulkhan Arukh 3:73.

Shofar dalam Pembebasan Kebangsaan sunting

Semasa penjajahan Uthmaniyah dan British terhadap Baitulmaqdis, Yahudi tidak dibenarkan untuk membunyikan shofar pada Dinding Barat. Selepas Perang Enam Hari, Rabai Shlomo Goren terkenalnya mendekati dinding ini dan membunyikan shofar.

Kegunaan dalam zaman moden sunting

Shofar ini digunakan utamanya pada Rosh Hashanah dan Yom Kippur. Ia ditiupkan di saumaah untuk menandakan berakhirnya puasa pada Yom Kippur, dan ditiup pada empat waktu khusus dalam ibadat pada Rosh Hashanah. Disebabkan warisan ikatannya kepada Hari Pengampunan dan inspirasi yang datang bersama dengan pendengaran letupan tebukannya, shofar juga ditiup selepas khidmat pagi untuk seluruh bulan Elul (menyisihkan Shabbat dan pagi sebelum Rosh Hashanah), dimana ialah bulan terakhir dalam tahun, tetapi yang keenam dari bulan Yahudi menurut pada hitungan dari Nisan. Ia tida ditiup pada hari bulan terakhir, bagaimanapun, untuk menandakan perbezaan antara letupan sukarela dari bulan dan letupan mandatori dari cuti. Letupan Shofar juga digunakan semasa upacara kekesalan seperti Yom Kippur Katan dan khidmat ibadat pilihan yang dipanggil semasa zaman dari kedukaan komunal. Mod tepat dari bunyian boleh berbeza dari lokasi ke lokasi.

Pertama diterangkan dalam Keluaran 19:16 pada Gn. Sinai, untuk mengisytiharkan kehebatan dari Sepuluh Rukun, shofar ini menjadi alatan yang menemani pengorbanan dalam Tabernakel dan kemudian Kuil. Laksana ikutan pengorbanan berkembang, shofar dan trompet ini menemani sesetengah penawaran. Manakala terdapat yang lazimnya trompet dan shofar, dengan trompet mengambil nota panjang, pada Rosh Hashanah, shofar ini membunyikan nota pankjang. Lihat RH 33b. Shofar yang menemani pengorbanan khas pada Rosh Hashanah, cuti ini digelar sebagai "Yom Teruah" ("Hari tiupan"; Num. 29:1). Shofar ini mengisytiharkan Tahun Jubilee pada Yom Kippur (Lev. 25:9–10). Pesilam juga menggunakannya untuk menemani alatan muzik lain (Ps. 98:6); dalam perarakan (Josh. 6:4ff.); sebagai isyarat (Josh. 6:12ff., II Sam. 15:10); sebagai panggilan untuk berperang (Judg. 3:27); dan untuk rangsangkan takut (Amos 3:6).

Pada tempoh kemudian, Rabai mendalilkan yakni tanduk biri-biri digemari demi untuk memanggil semula ikatan Isaac untuk dimana mengorbankan biri-biri telah digantikkan (RH 16a; see Gen. 22:13). Rabai menyatakan bahawa shofar lengkung melambangkan manusia tunduk dalam penyerahan kepada kuasa Tuhan (RH 26b).

Shofar ini kini hampir tak pernah digunakan di luar pada zaman ini, walaupun telah dilihat dalam muzik klasikal pada bilangan waktu yang terhad. Contoh paling terbaik dijumpai dalam oratio Edward Elgar The Apostles, alaupun suatu alatan sepert flugelhorn biasanya memainkan peranan berbanding dari shofar sebenar.

Band oriental metal Israel Salem menggunakan Shofar dalam adaptasi metal mereka untuk "Al Taster" psalm.

Ahli trompet Lester Bowie kadangkala menggunakan shofar dengan Art Ensemble of Chicago.

Pada album yang dihasilkan oleh Mike Gordon, album Joey Arkenstat iaitu Bane, bekas bassis untuk Phish dikreditkan kerana memainkan shofar.

Dalam "Godspell" muzikal, babak pertama terbukan dengan ahli pelakon meniup shofar, dalam persediaan untuk menyanyi "Prepare Ye the Way of the Lord".

Pengacara Air America Sam Seder kerap meniup shofar hanya untuk permohonan nama Sen. Joe Lieberman.

Penyanyi Yitzhak Sinwani memainkan Shofar pada permulaan lagu "Isaac" semasa Confessions Tour Madonna's 2006.

Gambaran sebuah media pada shofar berlaku dalam movie Harold and Kumar go to White Castle dimana watak-watak ini iaitu Rosenburg dan Goldstein menghisap ganja dari shofar dengan sebatang mangkuk paip.

Dalam Siri Anime "Yu-Gi-Oh!", pengenalan kepada siaran bermula dengan Shofar memainkan melodi seakan-Mesir.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting