Shumai (Cina ringkas: 烧卖Cina tradisional: 燒賣Pinyin Mandarin: shāomàiJyutping: siu1 maai2; Yale Kantonis: sīumáai; Jawi: شوماي) adalah sejenis pangsit tradisional Cina, yang berasal dari Hohhot. Dalam masakan Kantonis, biasanya disajikan sebagai makanan ringan dim sum.[1] Selain mengiringi diaspora Cina, variasi shumai juga muncul di Jepun (焼売, shūmai) dan pelbagai negara Asia Tenggara seperti Indonesia, Filipina, Malaysia dan Vietnam.

Shumai
Nama alternatifShaomai, shui mai, shu mai, sui mai, shui mei, siu mai, shao mai (Kantonis), xíu mại (Bahasa Vietnam)
JenisStuffed pasta, pork dish Sunting ini di Wikidata
Jenis sajianDim sum
Tempat asalChina
Kawasan/rantauHohhot, Mongolia
Bahan utamabijian daging babi, atau daging kambing dan cendawan hitam China,
Keragaman/variasiSiomay
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Shumai
Nama Cina
Cina Tradisional: 燒賣
Cina Ringkas: 烧卖
Jyutping (bahasa Kantonis): sīumáai
Hanyu Pinyin: shāomài
Maksud harfiah: untuk dimasak dan dijual
Nama Filipina
Bahasa Tagalog: siomai
Nama India
Bahasa Hindi: momo
Nama Jepun
Kanji: 焼売
Kana: シュウマイ
Nama Thai
Bahasa Thai: ขนมจีบ [kʰā.nǒm.t͡ɕìːp]
RTGS: khanom chip
Nama Vietnam
Bahasa Vietnam: xíu mại

Variasi Cina yang popular sunting

 
Shaomai kambing dari Mongolia

Banyak variasi telah dibuat ketika shumai secara bertahap diperkenalkan ke semua provinsi, di mana ia disesuaikan dengan selera daerah yang berbeza di seluruh China. Namun, kebanyakan orang di negara-negara Barat mengaitkan siumai dengan hanya versi Kantonis kerana diaspora Kanton.

Shaomai Hohhot sunting

Shaomai Hohhot ialah variasi wilayah di Hohhot, Mongolia Dalam.[2][3]

Pembalutnya adalah kepingan doh yang tidak beragi yang sangat nipis dan bulat, dengan pinggir lipatan. Shaomai Hohhot menampilkan penggunaan daun bawang dan halia yang meluas. Ia mewujudkan aroma gabungan yang padat, dan rasa yang sedikit pedas. Pengisian diletakkan di tengah-tengah pembungkus dan sempadan pembungkus dikumpulkan longgar di atas, membentuk "leher" dan bahagian atas berbentuk bunga. Ia kemudian dimasak dengan dikukus atau digoreng. Shaomai Hohhot disajikan di dalam unit "liang", yang bermaksud sama ada lapan kukus yang disajikan dalam tahap pengukus, atau lapan goreng yang disajikan dalam pinggan. Ia digunakan secara tradisional sebagai petunjuk jumlah berat pembungkus.

Siumaai Kantonis sunting

 
Siumaai Kantonis

Siumaai Kantonis ialah variasi yang paling terkenal di Barat, iaitu dari wilayah selatan Guangdong dan Guangxi. Seperti yang disiapkan dalam masakan Kantonis, siumaai juga disebut sebagai "pangsit babi dan cendawan." Pengisian piawainya terdiri terutamanya daripada daging babi, udang kecil atau cincang, cendawan hitam Cina, bawang hijau (juga disebut daun bawang) dan halia dengan perasa wain beras Cina (cth. Wain beras Shaoxing), kicap, minyak bijan dan stok ayam. Rebung, buah berangan air dan lada juga boleh ditambah. Pusat ini biasanya dihias dengan titik oren, diperbuat daripada ketam telur atau dipotong dadu lobak merah, walaupun titik hijau yang dibuat dengan kacang pea boleh digunakan.

Pelbagai jenis pasta ikan siumaai dijual sebagai makanan jalanan yang popular di Hong Kong, biasanya di samping bebola kari.

Juhua shaomai Hunan sunting

Disebut shaomai bunga Kekwa, variasi ini dibuat di Changsha, wilayah Hunan. Shaomai ini diberi nama sempena bukaannya yang menyerupai bentuk kelopak bunga kekwa. Inti yang sebahagian besarnya terdiri daripada beras pulut, daging babi, udang, cendawan shiitake, rebung dan bawang. 

Shaomai Jingnan sunting

Shaomai yang disiapkan di wilayah Jiangnan (membentang dari Shanghai ke Nanjing) mempunyai inti yang serupa dengan zongzi dari wilayah itu, yang berisi potongan daging babi yang diasinkan dalam beras pulut, kicap dan wain Shaoxing, dikukus dengan lemak babi.

Variasi Shanghai juga mengandungi cendawan shiitake dan bawang.

Shaomai Uyghur sunting

Di barat laut China, orang Uyghur di Xinjiang menyesuaikan shaomai menjadi dua jenis variasi dan wilayah. Pengisian versi utara terdiri daripada daging kambing atau daging lembu, bersama dengan bawang hijau dan lobak, sedangkan inti di selatan menggunakan beras pulut dengan jumlah daging kambing atau daging lembu yang lebih sedikit.

Shaomai Jiangxi Yifeng sunting

Dipanggil sebagai shaomai Yifeng di Jiangxi tenggara, rasa khas versi ini berasal daripada campuran daging babi, tepung roti, serbuk bijian, lada tanah dan gula.[4] Tempat ini sangat terkenal di kawasan Yifeng Tanshan Tianbao iaitu salah satu makanan yang dimakan semasa perayaan Tahun Baru Cina.

Variasi dari negara lain sunting

Shūmai Jepun sunting

Shūmai di Jepun menggunakan udang sebagai bahan utama. Mereka tidak menggunakan daging babi mahupun daging lembu. Berbanding dengan shaomai Cina yang intinya ialah daging cincang.

Siomay Indonesia sunting

 
Siomay Indonesia disajikan dengan sos kacang

Siomay atau siomai di Indonesia diucapkan dengan cara yang sama seperti saudara perempuannya dan pembungkus wantan, diisi dengan isi dan dikukus. Dihidangkan juga dengan kentang kukus, tauhu, telur rebus, labu dan adakalanya kubis kukus, semuanya dihiris dan dihiasi dengan kuah kacang dan kecap manis (kicap manis). Memandangkan penduduk Indonesia sebagian besar beragama Islam, daging babi jarang ditemui dan biasanya dibuat dari berbagai jenis ikan, biasanya tuna atau makerel.

Siu mai Malaysia sunting

Di Malaysia, mereka menggunakan ayam sebagai bahan utama. [1]

Siomai Filipina sunting

 
Siomai Filipina dengan limau kasturi dan siling labuyo

Siomai (Visaya: siyomay) di Filipina sering menggunakan daging babi, daging lembu, udang, antara lain, digabungkan dengan pemanjang seperti bawang putih, kacang hijau, lobak merah dan sejenisnya yang kemudian dibungkus dengan pembungkus wantan. Biasanya ia dikukus. Biasanya dicelupkan ke dalam kicap dengan jus limau kasturi, limau Filipina, dan minyak bawang cili kadang-kadang ditambahkan ke dalam sos.

Varian terbaru pada siomai dibungkus dengan lembaran periuk setelah pembungkus wantan yang dipasarkan seperti "Jepun."

Xiu mại Vietnam sunting

Xíu mại di Vietnam telah menjadikan daging babi, bawang, daun bawang dan roti cincang sebagai bahan utama dan dimasak dalam sos tomato. Ia biasanya disajikan dalam gulungan bánh mì untuk sarapan.

Sejarah sunting

Asal sunting

Shaomai dianggap berasal dari Huhhot, antara dinasti Yuan. Seperti yang dijelaskan oleh bahan sejarah, Shaomai disajikan di rumah teh sebagai produk sekunder.[2][5] Ia dianggap telah dibawa ke Beijing dan Tianjin oleh pedagang dari Shanxi, yang menyebabkannya kemudian tersebar luas. Nama itu kemudian diubah menjadi bentuk moden seperti "燒麥 / 烧麦", "稍 美" dan "燒賣 / 烧卖", mengubah aksara sambil mengekalkan sebutan asalnya. Produk ini pada mulanya dalam bentuk daging dan sayur-sayuran dibungkus dengan kepingan tipis, dan dijual dengan berat hanya pembungkus, tradisi yang masih disimpan di Huhhot.

Layanan sunting

 
Satu hidangan shaomai kambing tradisional kukus, disajikan dengan cuka, di Huhhot.

Di Huhhot, Shaomai biasanya dijadikan makanan utama, terutama untuk sarapan pagi. Ia dianggap sebagai makanan tempatan di kawasan sekitar Huhhot. Kukus dihidangkan dalam tahap stim, dan yang digoreng disajikan dalam pinggan. Cuka biasanya digunakan sebagai pembuka selera. Hidangan ini biasa dimakan bersama teh.

Dalam tradisi dim sum di selatan China, shaomai adalah salah satu hidangan paling standard.[1] Ia biasanya disajikan bersama har gow, pelbagai lagi pangsit kukus yang mengandungi udang, lemak babi yang dimasak, rebung dan daun bawang; secara kolektif.

Di Guangzhou, sui mai makan bersama dengan har gow dan tat telur dianggap sebagai hidangan klasik masakan Kantonis. Mereka secara kolektif disebut sebagai Empat Raja Surgawi masakan. (Bahasa Cina: 四大 天王; pinyin: sì dà tiān wáng; Yale Kantonis: sei daaih tīn wòhng ).[6][7]

Di gerai makanan di Indonesia, "siomay" dalam dialek tempatan dimakan bersama sayur kukus dan tauhu, dan disajikan dengan kuah kacang pedas.

Di gerai makanan di Filipina, siomai dimakan sebahagiannya makan dengan pencucuk untuk mencelup bagi memudahkan pengendalian, atau dengan nasi (menggunakan sudu dan garpu).

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b Hsiung, Deh-Ta. Simonds, Nina. Lowe, Jason. [2005] (2005). The food of China: a journey for food lovers. Bay Books. ISBN 978-0-681-02584-4. p 38. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "Hsiung" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  2. ^ a b "烧麦的名称由来". news.ganji.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-12-16. Dicapai pada 16 December 2013. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "name origin" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  3. ^ 绥远通志稿. Inner Mongolia, China: 内蒙古人民出版社. 2010. ISBN 9787204090808.
  4. ^ "宜丰烧卖介绍_宜春美食". m.cncn.com. Dicapai pada 2020-10-30.
  5. ^ 绥远通志稿. Innermongolia, China: 内蒙古人民出版社. 2010. ISBN 9787204090808.
  6. ^ "Dim Sum, a Beginner's Guide to the Cantonese Cuisine". Honest Food Talks (dalam bahasa Inggeris). 2020-02-05. Dicapai pada 2020-10-30.
  7. ^ "广州早茶"四大天王"有哪些?". www.sohu.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-10-30.