Sidang Kemuncak Asia Timur Keempat Belas

Sidang Kemuncak Asia Timur Keempatbelas diadakan di Bangkok, Thailand pada 4 November 2019. Sidang Kemuncak Asia Timur ialah mesyuarat tahunan pemimpin negara dari rantau Asia Timur dan negara yang mengambil bahagian. EAS telah berkembang sebagai forum untuk dialog strategu dan kerjasama dalam isu-isu politik, keselamatan dan ekonomi dari negara yang terlibat dan memainkan peranan penting dalam seni bina serantau.

Sidang Kemuncak Asia Timur Keempatbelas
Tuan rumahThailand
Tarikh4 November 2019
Bandar rayaBangkok
PesertaAhli EAS
Persidangan sebelum iniSidang Kemuncak Asia Timur Ketigabelas
Persidangan seterusnyaSidang Kemuncak Asia Timur Kelimabelas

Delegasi yang hadir sunting

Ketua negara dan ketua kerajaan dari 18 negara mengambil bahagian di sidang kemuncak. Hos Sidang Kemuncak Asia Timur 2019 juga ialah Pengerusi ASEAN, Perdana Menteri Thailand, Prayut Chan-o-cha.[1]

Delegasi Amerika di sidang kemuncak telah dikurangkan berbanding tahun sebelumnya, dengan Setiausaha Dagangan Wilbur Ross menjadi pegawai kanan dalam delegasi,[2] dan Penasihat Keselamatan Negara Robert O' Brien menghadiri delegasi.[3]

Galeri sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "CHAIRMAN'S STATEMENT OF THE 14TH EAST ASIA SUMMIT". 5 November 2019. Dicapai pada 8 November 2019.
  2. ^ "What does Donald Trump's East Asia Summit absence mean for China's regional influence?". South China Morning Post. 30 October 2019. Dicapai pada 8 November 2019.
  3. ^ "Jacinda Ardern's awkward end to East Asia summit despite trade success". Newshub. 6 November 2019. Dicapai pada 8 November 2019.