Sidang Kemuncak al-Qaeda Kuala Lumpur

ok

Sidang Kemuncak al-Qaeda Kuala Lumpur 2000 merupakan mesyuarat ahli tertinggi al-Qaeda yang diadakan di Kuala Lumpur, Malaysia dari 5 Januari hingga 8 Januari 2000.[1][2]

Sidang Kemuncak al-Qaeda Kuala Lumpur
TarikhJanuari 2000
LokasiKuala Lumpur, Malaysia

Persidangan sunting

Mesyuarat selama tiga hari itu diadakan di bilik hotel Yazid Sufaat, bekas kapten dan ahli perniagaan Angkatan Tentera Malaysia, di sebuah hotel di Kuala Lumpur. Tujuan sidang kemuncak itu didakwa untuk merancang bakal serangan, yang termasuk pengeboman USS Cole pada Oktober 2000 dan plot serangan 11 September 2001. Para hadirin terdiri dari veteran Arab Perang Soviet-Afghanistan, termasuk Hambali, Ramzi bin al-Shibh, Nawaf al-Hazmi, Khalid al-Mihdhar, dan Tawfiq bin Attash.

Sebelum pertemuan itu, Amerika Syarikat memintas panggilan telefon ke Yaman oleh al-Mihdhar mengenai pengaturan perjalanan tersebut. Osama bin Laden telah memanggil jumlah itu puluhan kali. Atas permintaan CIA, pihak berkuasa Malaysia merakamkan rakaman pertemuan itu, namun tiada rakaman suara yang dibuat. Lelaki-lelaki itu juga diambil gambar ketika mereka keluar dari mesyuarat itu. Penyelidik Amerika tidak mengenal pasti lelaki ini sehingga kemudian. Bahawa bin al-Shibh menghadiri perjumpaan itu ditemui oleh penyiasat dengan melihat rekod kad kreditnya. Sufaat kemudian ditangkap, namun menafikan bahawa beliau mengenali salah seorang lelaki itu dan mengatakan bahawa Hambali telah mengatur pertemuan itu.

Rujukan sunting

  1. ^ The Kuala Lumpur meeting, at GlobalSecurity.org
  2. ^ The 9/11 Commission Report, p. 159