Silat Gayong Singa Berantai Malaysia

Seni Silat Gayong Singa Berantai Malaysia telah ditubuhkan pada tahun 1983 serta sah didaftarkan di bawah seksyen 7, Akta Pertubuhan 1966 dengan nombor pendaftaran 241/84 di atas nama Persatuan Seni Silat Gayong Singa Berantai Negeri Kedah. Persatuan ini juga berdaftar dengan Pesuruhjaya Sukan Malaysia di bawah Akta Pembangunan Sukan 1997 menggunakan nombor pendaftaran 1443/2005.

Pada penghujung tahun 2022, beberapa mesyuarat diadakan bagi membincangkan mengenai hala tuju Silat Gayong Singa Berantai. Mesyuarat bersetuju untuk mendaftarkan Silat Gayong Singa Berantai ke peringkat kebangsaan. Oleh yang demikian, satu jawatankuasa telah dibentuk dan pada 9 Januari 2023, Gayong Singa Berantai secara rasminya dikenali sebagai Pertubuhan Seni Silat Gayong Singa Berantai Malaysia menggunakan nombor pendaftaran PPM-004-10-09012023. Gelanggang utama silat ini terletak di Kampung Perupok, Yan, Kedah Darul Aman.

Pengasas sunting

Bapakguru Che Hassan bin Haji Salleh berasal dari Kampung Deli, Acheh, Sumatera Utara.

Sejarah sunting

Singa Berantai yang menjadi nama pertubuhan ini mempunyai cerita dan sejarahnya yang tersendiri. Nama ini dikatakan berasal dari gelaran yang diberikan oleh Tunku Mansor Bin Tunku Kassim di dalam satu pertandingan yang dianjurkan oleh Seni Silat Melayu Negeri Kedah SeMalaysia kepada Bapakguru Hassan Bin Salleh dengan gelaran Hassan Singa Berantai. Dari gelaran ini, maka beliau bertindak menubuh dan mendaftarkan persatuan dengan nama Singa Berantai.

Silat ini dikatakan gabungan beberapa bidang silat menjadi satu, antaranya adalah :-

  1. Seni Silat Gayong Pusaka Malaysia
  2. Seni Silat Sendeng
  3. Seni Silat Bambu Kuning
  4. Tomoi
  5. Seni Silat Kuntau Jawa
  6. Seni Silat Mat Jerat
  7. Seni Silat Selendang Merah
Pertubuhan Seni Silat Gayong Singa Berantai Malaysia
Kerangka
Jenis/bentuk sahSeni Silat
No. pendaftaranPPM-004-10-09012023
Sejarah
PenggantiMohd Apendi Bin Kadir
Ditubuhkan1968 di Kampung Perupok, Yan, Kedah Darul Aman
PengasasChe Hassan Bin Haji Salleh
Pengurusan
PengerusiFirdaus Bin Mohamad Noor
Setiausaha agungMohammad Rusdi Bin Yacob Carlos
Lokasi
Ibu pejabat1-3 Level 1, Jalan Perdana Blok 4801 CBD Perdana

63000 Cyberjaya

Selangor
Lokasi
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Peringkat Pelajaran sunting

Tahap Satu (Bengkong Putih) - Tari Seni Singa Berantai - Asas Pergerakan Satu (1-14) - Asas Pergerakan Dua (1-14) - Asas Pergerakan Tiga - Gulingan Harimau

Tahap Dua (Bengkong Hijau Muda) – Asas Pergerakan Empat - Pentas 1 -Tangan kosong ( 7 buah pukulan dan 7 buah kunci hidup) - Buah Kunci Mati (5) - Lompatan Harimau

Tahap Tiga (Bengkong Hijau Tua) – Pentas 2 – Tangan kosong ( 10 buah pukulan dan 10 buah kunci hidup ) - Pentas 3 – Tangan kosong ( 10 buah kunci mati) - Lompatan (2)

Tahap Empat (Bengkong Hijau Tua Jalur Merah) – Pentas 3 – Tangan kosong ( 14 buah kunci mati) - Pentas 4 – Kayu Satu (Permainan Simbat/Rotan) - Lompatan (3)

Tahap Lima (Bengkong Merah) – Pentas 4 – Kayu Dua (Permainan Simbat/Rotan) - Kayu Kunci Mati (14 buah) - Lompatan (4)

Tahap Enam (Bengkong Merah Jalur Kuning) – Pentas 5 – Parang Satu - Pentas 5 – Parang Dua - Lompatan (5)

Tahap Tujuh (Bengkong Kuning) – Pentas 6 – Permainan keris

Selain daripada senjata yang diuji pada tahap permainan di atas, Gayong Singa Berantai mempunyai permainan senjata yang akan diajarkan oleh Guru Utama kepada muridnya yang tertentu iaitu Cindai, Rantai, Tekpi, Belati, Pisau dan Rotan Panjang.

Pautan luar sunting