Silau ialah kesukaran untuk melihat dengan kehadiran cahaya terang seperti cahaya matahari yang menyinar langsung atau dipantulkan atau cahaya buatan seperti lampu kereta pada waktu malam. Oleh sebab itu, beberapa kereta mempunyai cermin dengan fungsi anti-silau automatik.

Silau dari lampu denyar kamera semasa perlawanan Sumo

Silau disebabkan oleh nisbah cahaya luminans yang ketara antara sumber tugas (yang sedang dipandang) dan sumber silau. Faktor-faktor seperti sudut antara sumber tugas dan sumber silau dan penyesuaian mata mempunyai kesan yang signifikan terhadap kesilauan.

Ketidakselesaan dan ketakupayaan sunting

Silau secara amnya boleh dibahagikan kepada dua jenis, silau ketidakselesaan dan silau ketakupayaan. Silau ketidakselesaan menghasilkan keinginan naluri untuk menjauhkan diri/pandangan dari sumber cahaya yang terang atau kesukaran untuk melihat tugas. Silau ketakupayaan merosakkan penampakan objek tanpa perlu menyebabkan ketidakselesaan.[1] Ini mungkin timbul ketika memandu ke arah barat ketika matahari terbenam.

Silau ketakupayaan sering disebabkan oleh pantulan antara cahaya dalam bola mata, mengurangkan kontras antara sumber tugas dan sumber silau ke titik di mana tugas itu tidak dapat dibezakan. Apabila silau sangat sengit, penglihatan boleh benar-benar merosot.[2]

Mengurangkan faktor sunting

 
Contoh situasi di mana silau boleh jadi bermasalah, jika, misalnya, keupayaan untuk menentukan jarak dan kelajuan kereta yang lalu berkurangan.

Silau boleh mengurangkan penglihatan dengan:

  • pengurangan kecerahan seluruh tempat kejadian dengan penyempitan anak mata
  • pengurangan kontras seluruh pemandangan dengan serakan cahaya terang di dalam mata .
  • pengurangan kontras dengan menyebarkan cahaya dalam zarah di udara, seperti ketika lampu depan kereta menerangi kabut dekat dengan kenderaan, menghalang penglihatan pada jarak yang lebih besar.
  • pengurangan perbezaan antara cetakan dan kertas dengan memantulkan sumber cahaya dalam bahan bercetak (silau menghijab).
  • Pengurangan kontras akibat pantulan kawasan terang pada permukaan medium lutsinar seperti kaca, plastik atau air; contohnya apabila langit terpantul di tasik, hinggakan bahagian bawah atau objek di dalam air tidak dapat dilihat (silau menghijab).
  • sinar limpah sekeliling objek di hadapan silau

Cermin mata hitam sering dipakai untuk mengurangkan silau; cermin mata hitam terkutub direka untuk mengurangkan silau yang disebabkan oleh cahaya yang dipantulkan daripada permukaan bukan logam seperti air, bahan bercetak berkilat atau permukaan bercat. Rawatan anti-pantulan pada cermin mata mengurangkan silau pada waktu malam dan silau dari lampu dalam dan skrin komputer yang disebabkan oleh cahaya memantul dari lensa. Sesetengah jenis cermin mata boleh mengurangkan silau yang berlaku kerana ketidaksempurnaan di permukaan mata.

Pengukuran medan cahaya boleh diambil untuk mengurangkan silau dengan pemprosesan selepas digital.

Pengukuran sunting

Silau biasanya diukur dengan meter luminans atau kamera luminans, yang kedua-duanya dapat menentukan luminans objek dalam sudut padu kecil. Silau pemandangan iaitu bidang pandangan visual, kemudian dikira dari data luminans pemandangan itu.

Penilaian silau bersatu sunting

Penilaian silau bersatu (unified glare rating, UGR) ialah ukuran silau dalam persekitaran yang diberikan, yang dicadangkan oleh Sorensen pada tahun 1987 dan diterima pakai oleh Suruhanjaya Pencahayaan Antarabangsa (CIE). Ia pada dasarnya logaritma silau dari semua lampu yang dapat dilihat, dibahagikan dengan cahaya latar belakang   :[3]

 

di mana   ialah logaritma biasa (asas 10),   adalah pencahayaan setiap sumber cahaya bernombor  ,   adalah sudut pepejal sumber cahaya yang dilihat dari pemerhati dan   adalah indeks kedudukan Guth, yang bergantung pada jarak dari garis penglihatan penonton.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "CIE e-ILV: 17-330 disability glare". CIE. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-05-11.
  2. ^ Schreuder, D. A. (1998). Road Lighting for Safety. London: Thomas Telford Publishing. m/s. 107. ISBN 0-7277-2616-1. Diarkibkan daripada yang asal pada January 13, 2018. Dicapai pada September 25, 2009.
  3. ^ Peter R. Boyce, "Unified+glare+rating" Human Factors in Lighting Diarkibkan 2018-01-13 di Wayback Machine, 2nd edition, Taylor and Francis, London, 2003, p. 177