Silinder gas atau tangki adalah kebuk tekanan yang digunakan untuk menyimpan gas di atas tekanan atmosfera. Silinder gas tekanan tinggi juga dipanggil botol, tetapi gas botol mungkin berada dalam keadaan cair atau terlarut dalam silinder.

Silinder gas perindustrian termampat digunakan untuk kimpalan bahan bakar oksi dan memotong keluli.

Perbezaan penamaan sunting

Di Amerika Syarikat, "gas botol" biasanya merujuk kepada gas petroleum cecair. "Botol gas" kadang-kadang digunakan dalam bekalan perubatan, terutama untuk tangkioksigen mudah alih. Gas industri yang dikemas sering disebut "gas silinder", walaupun "gas botol" kadang-kadang digunakan.

United Kingdom dan bahagian-bahagian lain di Eropah lebih sering merujuk kepada "gas botol" apabila membincangkan sebarang penggunaan sama ada petroleum perindustrian, perubatan atau cecair. Bagaimanapun, sebaliknya, apa Amerika Syarikat memanggil gas petroleum cecair dikenali secara umum di United Kingdom sebagai "LPG"; dan ia boleh diperintahkan dengan menggunakan salah satu daripada beberapa nama perdagangan, atau khusus sebagai butana atau propana bergantung kepada output haba yang diperlukan.

Sejarah sunting

Silinder gas asli pertama di dunia dicipta di China semasa Dinasti Tang di mana orang Cina menggerudi lubang bor dalam untuk mendapatkan semula gas asli dan menggunakan tiub buluh untuk mengumpul dan mengangkutnya.[1][2][3] [meragukan ]

Bahan-bahan sunting

Untuk perbincangan terperinci mengenai bahan-bahan untuk silinder gas lihat kebuk tekanan.

Kod rekabentuk dan piawaian aplikasi bersama-sama dengan kos bahan menentukan pilihan keluli tanpa kimpal untuk kebanyakan silinder gas, dianggap anti korosif. Terdapat beberapa silinder gas ringan yang baru dibangunkan daripada keluli tahan karat dan bahan komposit. Oleh kerana kekuatan tegangan yang sangat tinggi serat karbon, kapal ini boleh menjadi sangat ringan, tetapi lebih sukar untuk dihasilkan.[4]

Rujukan sunting

  1. ^ Quick, P.S. (September 30, 2015). All About: Mighty Middle Chinese Dynasties. AUK Academic.
  2. ^ Yigitcanlar, Tan (2016). Technology and the City: Systems, Applications and Implications. Routledge (diterbitkan May 10, 2016). m/s. 19. ISBN 978-1138826700.
  3. ^ Khan, Q.S. (2012). How to Prosper the Islamic Way. m/s. 117.
  4. ^ See Composite overwrapped pressure vessel for details

Pautan luar sunting