Simbol kebangsaan

simbol mana-mana entiti yang mempertimbangkan dan memperlihatkan dirinya kepada dunia sebagai masyarakat kebangsaan

Simbol kebangsaan ialah simbol mana-mana entiti yang memandangkan dan memperlihatkan dirinya kepada dunia sebagai komuniti kebangsaan: negara-negara berdaulat tetapi juga negara bangsa atau negara yang dalam keadaan penjajahan atau pergantungan lain, integrasi persekutuan, atau bahkan masyarakat etnobudaya menganggap diri dengan 'kewarganegaraan' walaupun tidak mempunyai autonomi politik.[1]

Simbol-simbol kebangsaan berhasrat untuk menyatukan orang dengan mewujudkan perwakilan visual, lisan, atau ikonik rakyat, nilai, matlamat, atau sejarah negara. Simbol-simbol ini sering disusun sebagai sebahagian daripada perayaan patriotisme atau nasionalisme yang bercita-cita (seperti kemerdekaan, autonomi atau pergerakan perpisahan) dan direka untuk menjadi inklusif dan wakil semua rakyat masyarakat kebangsaan.

Simbol kebangsaan rasmi biasa sunting

 
Bendera kebangsaan Malaysia

Simbol kebangsaan bukan rasmi sunting

 
Gunung Kriváň - salah satu simbol bukan rasmi Slovakia

Dalam banyak cara, pemandangan terkenal di negara juga boleh dilihat sebagai simbol kebangsaan, seperti barang-barang tradisional kraftangan, kostum rakyat, monumen semulajadi, epik kebangsaan dan mitos negara, serta simbol yang digunakan oleh pasukan sukan negara dan penyokong mereka.

 
Nationaltheater dan Monumen Goethe–Schiller di Weimar merupakan salah satu simbol kebangsaan Jerman (1996)

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "England's National Symbols" (dalam bahasa Inggeris). england.org.za. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 Oktober 2012. Dicapai pada 18 September 2012. National symbols are defined as the symbols or icons of a national community (such as England), used to represent that community in a way that unites its people.