Sindrom aksen asing

Sindrom aksen asing ialah gangguan yang timbul akibat kawasan kemampuan bicara di otak telah terluka. Kerosakan itu menyebabkan proses lambat dalam berbicara, termasuk membuka mulut dan menghasilkan suara.

Dr.Karen Croot, pengajar di Universiti Sydney, berkata bahawa kecederaan pada bahagian otak tersebut juga membuat pola pengenalan bahasa jadi berantakan. Setting kemampuan bicara sebenarnya akhirnya bertindih dengan aksen lain yang dikenali.

Kelainan ini dialami sekurang-kurangnya 70 orang di seluruh dunia.

Salah satu kesnya adalah Leanne Rowe asal Tasmania yang mengaku fasih bercakap dengan loghat Perancis sejak mengalami kemalangan 8 tahun lalu. Sedangkan seorang bocah 13 tahun tiba-tiba bercakap dengan loghat Amerika setelah terkena hentaman hebat di sebuah kemalangan lalu lintas. Kemampuan asing tersebut berlangsung selama 5 bulan kemudian menghilang dalam semalam.

Hal itu juga dialami penyanyi George Michael bercakap loghat lain setelah terbangun dari koma. Sarah Colwill dari Inggeris juga tiba-tiba boleh beraksen China padahal tak pernah ke negara tersebut. Kay Russell mengalami perubahan aksen setelah mengalami beberapa kali migrain parah.

Sumber sunting

Bacaan tambahan sunting

  • Dankovičová J, Gurd JM, Marshall JC, MacMahon MKC, Stuart-Smith J, Coleman JS, Slater A. Aspects of non-native anda in a case of altered accent following stroke (foreign accent syndrome). Clinical Linguistics and Phonetics 2001; 15: 195-218.
  • PMID 3399041 (PubMed)
    Petikan akan disiapkan secara automatik dalam beberapa minit.

Lompat baris gilir atau kembangkan sendiri

Lompat baris gilir atau kembangkan sendiri

Pautan luar sunting