Sinematography (daripada kata-kata Greek Purba κίνημα, kìnema "gerakan" dan γράφειν, gràphein "menulis") ialah seni dalam Filem (dan lebih baru-baru ini, fotografi elektronik kamera video).

Arri Alexa, kamera filem digital

Sinematographer menggunakan Kanta untuk memfokuskan cahaya yang dipantulkan daripada objek ke dalam imej yang dipindahkan ke beberapa penderia imej atau cahaya-sensitif di dalam kamera filem.[1] dedahan ini dicipta secara berurutan dan disimpan untuk pemprosesan dan ditonton kemudian sebagai gambar bergerak. Menangkap imej dengan penderia imej elektronik menghasilkan cas elektrik untuk setiap piksel dalam imej, yang diproses secara elektronik dan disimpan dalam fail video untuk pemprosesan atau paparan seterusnya. Imej yang ditangkap dengan emulsi fotografi menghasilkan satu siri imej terpendam yang tidak kelihatan pada stok filem, yang secara kimia "dibangunkan" menjadi terlihat imej.

Sinematografi menemui kegunaan dalam banyak bidang sains dan perniagaan serta untuk tujuan hiburan dan komunikasi massa.

Rujukan sunting