Singer Laren

(Dilencongkan dari Singar Laren)

Singer Laren (Jawi: سيڠير لارن) adalah muzium dan dewan konsert yang terletak di pusat Laren, Belanda. Muzium ini ditujukan untuk menyampaikan dan memelihara koleksi artis Amerika Syarikat William Henry Singer (1868-1943) dan isterinya Anna.

Singer Laren
Map
Maklumat am
Ditubuhkan1956
JenisMuzium seni
Maklumat pentadbiran
PengarahJan Rudolph de Lorm[1]
Maklumat geografi
Lokasi
Oude Drift 1
Laren, Belanda
Maklumat pelawat
Laman sesawang
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sekolah Laren sunting

 
Singer Muzium dan arca De Zwanen di Laren, Jun 2006
 
Muzium Singer, April 2012

William Henry Singer adalah anak lelaki kepada baron keluli dengan nama yang sama yang menjual syarikatnya Pittsburgh Bessemer Steel Co. kepada Andrew Carnegie. Melawan hasrat bapanya, Singer menjadi seorang artis dan selepas menikahi Anna Spencer-Brugh pada tahun 1895, beliau berpindah ke Monhegan, Maine untuk menyertai koloni artis di sana. Bapanya kecewa kerana beliau memilih seni berbanding perniagaan dan menegaskan bahawa dia mencari pendapatan hidup sebagai seorang artis. Walau bagaimanapun, karya seni lautnya dijual dengan baik dan bersama-sama dengan artis Martin Borgord, pasangan itu pergi ke Paris di mana mereka belajar seni di Académie Julian pada tahun 1901.[2] Tertarik oleh koloni artis di Laren, yang terkenal dengan pelukis-pelukis Belanda seperti Jozef Israëls, Anton Mauve, Jacob Maris, Albert Neuhuys, dan murid-murid mereka seperti Matthijs Maris, Arina Hugenholtz, mereka memutuskan untuk menetap di sana. Mereka bukan orang asing pertama yang melawat koloni artis di Laren; Max Liebermann, yang sering menghabiskan musim panas di Belanda juga melawat syarikat Isaac Israëls, anak lelaki Jozef. Singer mengenali mereka dan lain-lain seperti pelukis pointillis Co Breman dan Ferdinand Hart Nibbrig. Mereka tetap menjadi kawan istimewa dengan Martin Borgord, dimana mereka kembara ke Norway. Rakan-rakan terdekat yang lain ialah pelukis Walter Griffin, Henri Le Sidaner serta Jacob dan Willem Dooijewaard.

Pada tahun 1954, isterinya mengasaskan Yayasan Memorial Singer, dan pada tahun 1956 muzium yang direka oleh arkitek Belanda, Wouter Hamdorff (1890 - 1965) dibuka di rumah mereka di Oude Drift, dengan dewan konsert baru. Pertandingan seni bina untuk pembinaan semula kompleks telah dianjurkan pada tahun 2012. Para pemenang bagi arkitek muda Sanne Oomen dan denieuwegeneratie telah ditugaskan dengan projek itu. Reka bentuk akhir telah disediakan oleh Oomen Ontwerpt, Oscar Vos dan Thomas Dieben (denieuwegeneratie, kemudian KRFT) dengan kerjasama arkitek VDNDP. Pembinaan semula selesai pada tahun 2017.

Muzium ini menjadi tuan rumah koleksi lukisan, patung, dan artifak oleh Singer, serta oleh ahli-ahli Sekolah Laren, Sekolah Hague (Pulchri Studio), dan Sekolah Bergen (seni), serta mempunyai contoh Ekspresionisme. Beberapa nama yang lebih terkenal dalam koleksi yang diperoleh sejak 1956 ialah Bart van der Leck, Jan Sluijters, Leo Gestel, Chris Beekman, Jan Toorop,Mommie Schwarz, isteri Mommie Else Berg, Gustave De Smet dan Herman Kruyder. Muzium ini mempunyai kafe dan sering menjadi tuan rumah untuk pameran seni.

 
Lukisan yang dicuri De pastorie in Nuenen

Pada bulan Mac 2020, sebuah karya lukisan bertajuk De pastorie in Nuenen ("Rumah Paderi di Nuenen") oleh Vincent van Gogh, yang dipinjam dari Muzium Groninger telah dicuri sementara institusi ini ditutup kepada orang ramai semasa pandemik COVID-19.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ "Dutch Museum Says Van Gogh Painting Stolen in Overnight Raid". The New York Times (dalam bahasa Inggeris). Associated Press. 30 Mac 2020. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 Mac 2020. Dicapai pada 30 Mac 2020.
  2. ^ William H. Singer, Jr. (1868–1943) by Robert E. Prezler, Washington County of Fine Arts
  3. ^ "Lukisan Van Gogh dicuri dari muzium Belanda". Malaysiakini. Reuters. 31 Mac 2020. Dicapai pada 31 Mac 2020.

Pautan luar sunting

Koordinat: 52°15′34″N 5°13′20″E / 52.25944°N 5.22222°E / 52.25944; 5.22222