Sintang kecil (burung)

Sintang kecil (Chordeiles acutipennis) ialah spesies tukang dalam keluarga Caprimulgidae yang terdapat di seluruh sebahagian besar benua Amerika.

Sintang kecil
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Caprimulgiformes
Keluarga: Caprimulgidae
Genus: Chordeiles
Spesies:
C. acutipennis
Nama binomial
Chordeiles acutipennis
(Hermann, 1783)

Dewasanya berwarna gelap dengan corak perang, kelabu, dan putih pada bahagian atas dan dada; sayap atasnya yang panjang berwarna hitam dan menunjukkan sorot putih dalam penerbangan. Ekornya gelap dengan sorotan putih; bahagian bawahnya kuning pucat dengan jalur mendatar hitam halus. Jantan dewasa mempunyai tekak putih; betina mempunyai tekak perang muda. Ia berwajah mirip dengan sintang biasa, tetapi lebih kecil sedikit, mempunyai ekor bercabang sedikit yang kurang dalam, dan warnanya lebih kuning pucat. Seruannya juga berbeza sama sekali. Sintang kecil mempunyai bunyi getaran merdu bersiul yang laju dan rendah, yang berlangsung beberapa saat. Ia biasanya hanya kedengaran berhampiran kawasan pembiakan.

Habitat pembiakannya ialah negara terbuka dari Barat Daya Amerika Syarikat melalui Amerika Tengah ke Amerika Selatan tropika. Ia biasanya bersarang di tanah kosong, kadangkala di tempat yang ditinggikan termasuklah tunggul dan batu atau bumbung rumah rata. Dua biji telur ditelurkan terus ke atas tanah kosong tanpa binaan sarang. Pengeraman dilakukan sebahagian besarnya oleh betina dan berlangsung selama kira-kira 20 hari. Anaknya mula terbang pada usia kira-kira 20 hari.

Burung dewasa yang dipaksa keluar dari sarangnya mungkin cuba mengalih perhatian penceroboh atau mempertahankan tapak sarang dengan serangan udara. Burung muda kadang-kadang melakukan paparan pertahanan dengan membuka mulutnya dan melebarkan sayap, ingin kelihatan mengancam dan lebih besar daripada yang sebenarnya sebelum melarikan diri.

Ia ialah penghijrah separa. Ia berhijrah dari Amerika Syarikat dan utara Meksiko semasa musim sejuk. Kadangkala burung tunggal boleh ditemui bermusimsejuk berlebihan. Ia juga kadang-kadang ditemui sebagai kutu raya di negeri-negeri Pantai Teluk A. S. hingga Florida.

Ia menangkap mangsa dalam penerbangan dan memakan serangga terbang. Ia meramu ketika menjelang subuh dan senja (krepuskul), kadang-kadang pada waktu malam bulan purnama atau berhampiran lampu jalan.

Rujukan sunting

  1. ^ BirdLife International (2016). "Chordeiles acutipennis". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2016: e.T22689711A93243940. doi:10.2305/IUCN.UK.2016-3.RLTS.T22689711A93243940.en. Dicapai pada 25 November 2022.