Sinustrombus sinuatus

Sinustrombus sinuatus, nama umumnya konc lasiniat,[2] adalah spesies siput laut, moluska gastropod laut dalam keluarga konc asli, Strombidae. Ia berasal dari wilayah Indo-Pasifik tropika.

Sinustrombus sinuatus
Pandangan cengkerang konc lasiniat
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
(tanpa pangkat):
Superkeluarga:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
S. sinuatus
Nama binomial
Sinustrombus sinuatus
(Humphrey, 1786)
Sinonim[1]
  • Lambis lobata Röding, 1798 (: 65)
  • Pterocera palmata Fischer von Waldheim, 1807
  • Strombus cristatus Lamarck, 1822
  • Strombus laciniatus Dillwyn, 1817
  • Strombus sinuatus Humphrey, 1786 (basionim)

Penerangan sunting

Cengkerang S. sinuatus sangat tebal dan padat dengan pusaran badan yang besar.[3] Panjang maksimum ialah 13 cm (5 in), tetapi ukuran yang lebih biasa ialah 10 cm (4 in).[2] Gelang pendek terdiri daripada sekitar dua belas pusingan; bahagian luar cengkerangnya berwarna putih, bercak atau bintik-bintik dengan warna kuning, oren atau terang, dan bahagian dalamnya berwarna coklat, ungu atau merah jambu.[4] Ini agak bervariasi dalam morfologi, dengan bibir aperture memiliki sejumlah proses seperti jari tumpul, yang berbeza dari yang hampir tidak diketahui hingga menonjol. Perbezaan bentuk variasi ini lebih besar daripada perbezaan antara bentuk moluska ini dan spesies yang berkaitan Lambis millepeda, Lambis scorpius dan Lambis lambis, yang menyerupai.

Taburan dan habitat sunting

Sinustrombus sinuatus terdapat di perairan tropika dan sub-tropika di Asia Tenggara dan Oceania. Jangkauannya meliputi Sri Lanka dan pantai timur India hingga Filipina, Jepang, Taiwan, Indonesia, Melanesia, Papua New Guinea dan Australia utara.[2] Habitat khasnya adalah substrat berpasir dengan alga dan serpihan karang di kawasan dengan kekeruhan rendah. Ia berada dari zon intertidal rendah hingga sekitar 20 m (66 ka).[3]

Ekologi sunting

Pada abad kesembilan belas terdapat kepercayaan yang meluas bahawa anggota keluarga Strombidiae adalah karnivor tetapi ini terbukti salah. S. sinuatus mendiami substrat lembut di mana ia memakan serpihan alga, menelan pasir dan detritus, dan memperoleh nutriennya dari bahan organik yang terurai.[5] Ini adalah moluska aktif, dapat menggunakan kaki langsing dan operculum yang kuat untuk membalikkan dirinya dari dasar laut, dalam gerakan atau pertahanan. Operculum dan proses seperti jari di bibir cengkerang juga digunakan dalam tingkah laku yang terlibat dalam pembetulan cengkerang.[6]

Rujukan sunting

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan WoRMS tidak disediakan
  2. ^ a b c "Strombus sinuatus Humphrey, 1786: Laciniate conch". SeaLifeBase. Dicapai pada 3 February 2020.
  3. ^ a b Silos, Rose-Ann C.; Manting, Muhmin Michael; Demayo, Cesar G. (2014). "Elliptic Fourier analysis in describing shell shapes of three species of Lambis (Gastropoda: Strombidae)" (PDF). Journal of Applied Science and Agriculture. 9 (11): 239–244.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  4. ^ Wieneke, Ulrich (26 September 2018). "Sinustrombus Sinuatus". Gastropoda Stromboidea. Dicapai pada 3 February 2020.
  5. ^ Robertson, R. (1961). "The feeding of Strombus and related herbivorous marine gastropods". Notulae Naturae of the Academy of Natural Sciences of Philadelphia (343): 1–9.
  6. ^ Perron, F.E. "Locomotion and shell-righting behaviour in adult and juvenile Aporrhais occidentalis (Gastropoda: Strombacea)". Animal Behaviour. 26 (4): 1023–1028. doi:10.1016/0003-3472(78)90091-X.

Pautan luar sunting