Sistem A-0 yang ditulis oleh Grace Hopper pada tahun 1951 dan 1952 utuk UNIVAC I, merupakan pengkompil pertama yang dibina untuk komputer elektronik.[1] A-0 berfungsi lebih kepada pemuat atau penghubung daripada maksud pengkompil moden. Sebuah program dikhususkan sebagai jujukan subrutin-subrutin dan argumen-argumen. Subrutin dikenal pastikan oleh kod angka dan argumen kepada subrutin itu ditulis secara terus selepas setiap kod subrutin. Sistem A-0 menukarkan pengkhususan tersebut kepada kod mesin yang boleh dibaca oleh komputer untuk membolehkan program tersebut dilakukan.

Sistem A-0 telah dicontohi oleh A-1, A-2, A-3 (dilepaskan sebagai ARITH-MATIC), AT-3 (dilepaskan sebagai MATH-MATIC) and B-0 (dilepaskan sebagai FLOW-MATIC).

Nota sunting

  1. ^ Hopper "Keynote Address", Sammet pg. 12

Rujukan sunting

  1. Hopper, Grace. "The Education of a Computer". Proceedings of the Association for Computing Machinery Conference (Pittsburgh) May 1952.
  2. Hopper, Grace. "Automatic Coding for Digital Computers". High Speed Computer Conference (Louisiana State University) February 1995. Remington Rand.
  3. Hopper, Grace. "Keynote Address". Proceedings of the ACM SIGPLAN History of Programming Languages (HOPL) conference.
  4. Ridgway, Richard E.. "Compiling Routines". Proceedings of the 1952 ACM national meeting (Toronto) ACM '52.
  5. Sammet, Jean (1969). Programming Languages: History and Fundamentals. Prentice-Hall. m/s. 12.