Sistem Pengenalan Automatik

Sistem Pengenalan Automatik (AIS) ialah sistem pengesanan automatik yang digunakan pada kapal dan oleh perkhidmatan trafik kapal (VTS) untuk mengenal pasti dan mencari kapal oleh elektronik bertukar-tukar data dengan kapal-kapal lain yang berdekatan stesen Base AIS dan Satelit. Apabila satelit digunakan untuk mengesan tandatangan AIS maka istilah Satelit AIS (S-AIS) digunakan. AIS maklumat tambahan radar laut, yang terus menjadi kaedah utama mengelakkan perlanggaran untuk pengangkutan air.

Maklumat yang disediakan oleh peralatan AIS, seperti pengenalan yang unik, kedudukan, tentu saja, dan kelajuan, boleh dipaparkan pada skrin atau ECDIS. AIS adalah bertujuan untuk membantu pegawai-pegawai watchstanding kapal dan membolehkan pihak berkuasa maritim untuk mengesan dan memantau pergerakan kapal. AIS mengintegrasikan VHF transceiver yang standard dengan sistem kedudukan seperti LORAN-C atau penerima GPS, dengan lain-lain sensor navigasi elektronik, seperti gyrocompass atau kadar penunjuk pula. Kapal dipasang dengan penerima AIS dan transponder boleh dikesan oleh stesen pangkalan AIS terletak di sepanjang garisan pantai atau, apabila keluar dari pelbagai rangkaian daratan, melalui bilangan satelit yang dilengkapi dengan penerima AIS khas yang mampu deconflicting sebilangan besar tandatangan.

Konvensyen Antarabangsa Pertubuhan Maritim bagi Keselamatan Nyawa di Laut memerlukan AIS akan dipasang di atas kapal voyaging kapal antarabangsa dengan berat kasar (GT) sebanyak 300 tan atau lebih, dan semua kapal penumpang tanpa mengira saiz.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.