Sistem integumen terdiri dari kulit dan lampiran[1][2] bertindak untuk melindungi tubuh daripada pelbagai jenis kerosakan, seperti kehilangan air atau tinggi dari luar.[3] sistem yang integumen termasuk rambut, bersisik, bulu, telapuk, kuku. Ia telah berbagai fungsi tambahan; ia mungkin menjadi air, kusyen, dan melindungi  tisu yang lebih mendalam, mengeluarkan sisa, dan mengawal suhu, dan lampiran tapak untuk deria reseptor untuk mengesan kesakitan, rasa, tekanan, dan suhu. Di tanah yang paling vertebrata dengan penting matahari, sistem yang menutupi juga menyediakan untuk sintesis vitamin D.

Sistem integumen
Keratan rentas semua lapisan kulit
Pengenalpastian
MeSHD034582
TAA16.0.00.001
THH3.12.00.0.00001
FMAFMA:72979
Terminologi anatomi

Kulit sunting

Kulit adalah organ yang terbesar dalam tubuh. Dalam manusia, ia menyumbang kira-kira 12 sampai 15 persen dari jumlah berat badan dan meliputi 1.5-2m2 kawasan permukaan.[4]

Kulit manusia (lapisan atas) terdiri sekurang-kurangnya dua utama lapisan tisu: epidermis dan dermis. (Hypodermis atau subkutan lapisan adalah bukan bagian dari kulit[perlu rujukan].) Epidermis adalah yang paling luar lapisan, memberikan awal halangan untuk persekitaran luar. Di bawah ini, dermis terdiri dua bahagian, papillary dan reticular lapisan, dan mengandungi penghubung tisu, kapal, kelenjar, folikel rambut akar, saraf deria pengakhiran, dan otot tisu.[5] lapisan terdalam, hypodermis, terutamanya terdiri dari lemak. Besar kolagen berkas sauh dermis untuk hypodermis dalam cara yang permit paling kawasan kulit untuk bergerak bebas di atas lebih dalam lapisan tisu.[6]

Hipodermis sunting

Hipodermis, atau dikenali sebagai lapisan bawah kulit, adalah lapisan di bawah kulit. Ia invaginates ke bagian dermis dan dipasang untuk yang kedua, segera di atas, dengan kolagen dan elastin serat. Ia adalah pada dasarnya terdiri dari satu jenis sel yang dikenali sebagai sel lemak khusus dalam mengumpulkan dan menyimpan lemak. Sel-sel ini dikumpulkan bersama-sama dalam lobul dipisahkan dengan tisu.

Hypodermis bertindak sebagai tenaga cadangan. Lemak yang terkandung dalam sel lemak boleh meletakkan kembali ke dalam peredaran, melalui vena laluan, semasa sengit usaha atau apabila ada kekurangan tenaga menyediakan bahan, dan kemudian berubah menjadi tenaga. Hypodermis terlibat, pasif sekurang-kurangnya, di thermoregulation sejak lemak adalah panas sama.

Fungsi sunting

Sistem yg menutupi mempunyai beberapa peran di udara. Semua sistem badan bekerja di saling cara untuk mengekalkan dalaman keadaan penting untuk fungsi tubuh. Kulit mempunyai satu tugas penting daripada melindungi tubuh dan bertindak sebagai badan adalah garis pertahanan pertama terhadap jangkitan, perubahan suhu, dan lain-lain cabaran untuk persekitaran. Fungsi termasuk:

Rujukan sunting

  1. ^ Integumentary+System dalam Tajuk Subjek Perubatan (MeSH) di Perpustakaan Perubatan Negara AS
  2. ^ Marieb, Elaine; Katja Hoehn (2007). Human Anatomy & Physiology (ed. 7th). Pearson Benjamin Cummings. m/s. 142.
  3. ^ "The Integumentary System". Encyclopedia.com. Dicapai pada 3 June 2013.
  4. ^ Martini & Nath: "Fundamentals of Anatomy & Physiology" 8th Edition, pp.158, Pearson Education, 2009
  5. ^ The Ageing Skin - Structure of Skin
  6. ^ Pratt, Rebecca. "Integument". AnatomyOne. Amirsys, Inc. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-10-20. Dicapai pada 2012-09-28.