Sklerosis nuklear ialah satu perubatan ketumpatan nukleus lensa berhablur yang berkaitan dengan umur yang berlaku pada semua haiwan tua.[1] Ini disebabkan oleh pemampatan gentian lensa tua di dalam nukleus dengan pembentukan gentian baharu. Pembinaan nukleus lebih tumpat menyebabkannya menyerak cahaya. Sungguhpun sklerosis nuklear boleh memerihalkan sejenis katarak awal dalam perubatan manusia,[2] dalam perubatan veterinar, istilah ini juga dikenali sebagai sklerosis kekanta dan memerihalkan kekaburan kebiru-kelabuan pada nukleus yang biasanya tidak menjejaskan penglihatan, keculai untuk kes yang agak tumpat secara tidak biasa. Katarak senil tidak matang perlu dibezakan dengan sklerosis nuklear sementara melakukan diagnosisnya.[3]

Sklerosis nuklear.

Rujukan sunting

  1. ^ "Cataract Surgery – FAQs: What is nuclear sclerosis?" Diarkibkan 2007-03-13 di Wayback Machine Universiti Negeri Iowa, Kolej Perubatan Veterinar, Hospital Pengajaran Veterinar, Jabatan Oftalmologi. Dicapai pada 18 November 2006.
  2. ^ Cassin, B. dan Solomon, S. Dictionary of Eye Terminology. Gainesville, Florida: Triad Publishing Company, 1990.
  3. ^ Sapienza, John S. (2002). "Cataracts". Prosiding Kongres Dunia Ke-27 Persatuan Veterinar Haiwan Kecil Sedunia. Dicapai pada 13 Mac 2007.

Pautan luar sunting