Slackware Linux ialah sebuah sistem pengendalian berdasarkan Linux yang diasaskan oleh Patrick Volkerding. Matlamat utama penghasilan sistem pengendalian ini adalah untuk memberikan sebuah sistem pengendalian berasaskan Linux yang stabil dan mudah digunakan, dengan secara ringkas yang boleh, tanpa mengabaikan kestabilan sistem.

Maskot Slackware -- Tux dengan paip
Slackware

Sejarah sunting

Keluaran Slackware yang pertama, versi 1.00 dikeluarkan pada 16 Julai 1993 oleh Patrick Volkerding. Edaran ini diasaskan dengan teras SLS Linux dan diagihkan pada imej yang boleh dimuatkan pada cakera liut 3½" yang disebarkan menggunakan FTP melalui Internet.

Istilah 'Slackware' diasaskan daripada ayat 'Slack' yang diasaskan oleh 'Church of subgenius', bermaksud, kebebasan.

Pada tahun 1999, Slackware 4 telah meningkat kepada Slackware 7 dengan mendadak. Ini telah menimbulkan keributan dalam dunia penggemar Linux, terutamanya penggemar Slackware. Keadaan ini dijelaskan oleh Patrick Volkerding sebagai strategi pemasaran untuk menunjukkan Slackware Linux adalah seiring dengan keluaran edaran Linux lain yang mempunyai keluaran 6 pada masa tersebut.

Pada tahun 2004, Patrick Volkerding mengalami masalah kesihatan sekaligus menimbulkan keraguan pada masa depan pembangunan Slackware. Walau bagaimanapun, kesihatan Patrick telah beransur baik, dan pembangunan Slackware telah diteruskan dengan keluaran Slackware 11.

Pada tahun 2005, GNOME telah dikeluarkan dari edaran Slackware, bermula dari keluaran 10.2.

Pada tahun 2006, keluaran Slackware Linux 11 telah dikeluarkan. Ini adalah anjakan yang agak tinggi dari keluaran 10.2.

Keluaran sunting

Sejarah keluaran x86
versi tarikh
1.0 16 Julai 1993
2.0 2 Julai 1994
2.1 Oktober 1994
2.2 Mac 1995
2.3 Mei 1995
3.0 30 November 1995
3.1 3 Jun 1996
3.2 17 Februari 1997
3.3 11 Jun 1997
3.4 14 Oktober 1997
3.5 9 Jun 1998
3.6 28 Oktober 1998
3.9/4.0 17 Mei 1999
7.0 25 Oktober 1999
7.1 22 Jun 2000
8.0 1 Julai 2001
8.1 18 Jun 2002
9.0 19 Mac 2003
9.1 26 September 2003
10.0 23 Jun 2004
10.1 2 Februari 2005
10.2 14 September 2005
11.0 2 Oktober, 2006

Pada asasnya, Slackware dibangunkan untuk sistem x86. Walaubagaimanapun terdapat pemindahan ke sistem DEC Alpha dan SPARC. Pada tahun 2005, slackware dibina untuk binaan System/390. Terdapat juga keluaran tidak rasmi untuk binaan ARM, Alpha, SPARC, PowerPC dan Bluewhite64. Slamd64 adalah keluaran tidak rasmi Slackware untuk binaan x86-64(64 bit).

Keluaran Slackware terbaru adalah 11.0 (3 Oktober 2006). Keluaran ini didatangkan dengan inti 2.4.33.3, dan inti 2.6.18 sebagai alternatif.

Slackware-current sunting

Slackware-current adalah gedung slackware yang mengandungi pakej-pakej eksperimen yang digunakan untuk pembangunan Slackware. Kebanyakkan pengguna Slackware yang inginkan sistem Slackware mereka berada pada tahap termaju akan menggunakan pakej-pakej pada gedung Slackware-current pada sistem mereka.

Falsafah Rekabentuk sunting

KISS sunting

KISS atau "keep it simple, stupid" (ringkas) adalah konsep yang menjelaskan falsafah Slackware. Ramai yang mempertikaikan konsep "ringkas" yang digunakan oleh Slackware, kerana Slackware tidak mudah digunakan bagi mereka yang baru berjinak dengan Linux. Jadi konsep "ringkas" yang digunakan oleh Slackware di sini adalah merujuk kepada mudah dalam konteks reka bentuk sistem itu sendiri, dan bukan mudah dari aspek penggunaan.

Walaupun terdapat banyak kritikan yang mempertikaikan konsep ini, dengan alasan sebuah sistem pengendalian Linux perlu memikirkan kemudahan untuk pengguna supaya sistem pengendalian Linux dapat diterima pakai oleh setiap lapisan, Slackware masih mengekalkan konsep reka bentuk ini sehingga ke hari ini.

Konsep reka bentuk ini membuatkan Slackware lebih pantas dan stabil berbanding edaran-edaran Linux yang lain.

Skrip mula sunting

Slackware menggunakan skrip awal seperti yang digunakan oleh BSD. Ini berbeza dengan kebanyakkan edaran Linux lain yang menggunakan skrip awal berdasarkan System V.

Pengurusan Pakej sunting

Pengurusan pakej di dalam Slackware adalah minimum, dan cuma dibekalkan dengan fungsi "install", "upgrade" dan "remove" (pemasangan, peningkatan, dan pembuangan). Ini berbeza dengan pengurusan pakej pada edaran-edaran Linux yang lain yang mempunyai sistem untuk menguruskan pakej-pakej tanggungan bagi mengelakkan berlaku ralat pada sistem Linux mereka, seperti RPM (Red Hat Package Manager) pada edaran Red Hat dan YAST (Yet Another Setup Tools) pada SuSe.

Fail untuk pakej Slackware didatangkan dalam format "gzipped tarball" , dan berakhir dengan sambungan nama fail .tgz. Pakej Slackware dibina dengan skrip khas yang dipanggil "slackbuild", yang mana apabila pakej-pakej ini diekstrak, fail-fail yang terdapat dalam pakej ini akan dimasukkan terus ke dalam direktori-direktori yang diperlukan untuk sesuatu perisian penggunaan itu berfungsi dalam Slackware.

Terdapat beberapa perisian penggunaan yang dibangunkan oleh pihak ketiga yang boleh digunakan untuk pengurusan pakej dalam Slackware. Sesetengah daripada perisian-perisian ini mempunyai fungsi pengurusan pakej-pakej tanggungan untuk memudahkan pengguna.

Swaret
Swaret mempunyai fungsi pakej-pakej tanggungan untuk menguruskan perisian-perisian penggunaan dalam sistem Slackware. Walau bagaimanapun, seringkali pengurusan pakej-pakej Laman web rasmi Swaret ini membuatkan sistem menjadi keliru apabila pustaka yang tidak bersesuaian dimasukkan oleh Swaret ke dalam sistem. Slackware 9.1 memasukkan Swaret sebagai gedung tambahan ke dalam cakera padat kedua, tetapi tidak menyertakan Swaret sebagai pemasangan wajib. Swaret dibuang dari gedung pada keluaran Slackware 10.0.
slapt-get
slapt-get tidak menyediakan pengurusan tanggungan untuk pakej-pakej yang disertakan dalam Slackware. Walau bagaimanapun, slapt-get menyediakan rangka kerja untuk pengurusan tanggungan bagi pakej-pakej serasi Slackware sama seperti dalam APT.
slackpkg
slackpkg tidak berbeza dengan slapt-get di mana mempunyai fungsi yang sama dari segi teknikal dalam pengurusan pakej Slackware.
Checkinstall
Checkinstall berbeza dari sistem pengurusan pakej lain, di mana checkinstall tidak menguruskan pakej-pakej dalam Slackware, tetapi digunakan untuk membuat pakej-pakej dari sumber. Checkinstall boleh digunakan untuk membuat pakej Slackware, RPM dan Debian. Checkinstall berguna kerana pakej-pakej yang dibina melalui checkinstall boleh dibuang dengan mudah dari sistem Slackware menerusi arahan removepkg

ZipSlack sunting

Zipslack adalah edaran Slackware yang telah dikecilkan saiznya ke 100MB, untuk dimuatkan ke cakera ZIP. Sistem zipslack tidak mempunyai antara muka grafik (boleh ditambah kemudian) tetapi mempunyai asas sistem rangkaian dan pengkompil. Zipslack menggunakan sistem fail FAT/FAT32 untuk memudahkan pemasangan pada sistem yang menggunakan Microsoft Windows tanpa perlu melakukan pembahagian pada cakera keras.

Edaran Linux berteraskan Slackware sunting

Austrumi
Cakera padat hidup boleh but dengan saiz kecil 50MB
BackTrack
Edaran yang difokuskan kepada keselamatan yang dibangunkan oleh RemoteExploit.org.
College Linux
Edaran yang difokuskan untuk pelajar kolej. Dihentikan pada tahun 2003, tetapi diteruskan semula pada tahun 2006.
DARKSTAR
Edaran linux yang dihasilkan dari Romania
Frugalware
Edaran pelbagai guna yang dikhususkan untuk pengguna pertengahan.
Kate OS
Edaran yang ringan, menggunakan bahasa Poland
Mutagenix
Cakera padat hidup yang menggunakan Freerock Gnome sebagai persekitaran atas meja utama
Plamo Linux
Edaran dari Jepun
RUNT
Edaran yang boleh digunakan dari pemacu kilat USB
SLAX
Cakera padat hidup dan juga boleh digunakan dari pemacu kilat USB
SAUVER
Cakera padat hidup
Topologi
Edaran yang boleh dijalankan pada sistem Microsoft Windows
Ultima Linux
Edaran yang dihasilkan oleh Martin Ultima.
Vector Linux
Edaran ringan berdasarkan Slackware.
Zenwalk Linux
Edaran yang menggunakan persekitaran atas meja XFCE.
Splack Linux
Edaran untuk binaan SUN SPARC, SPARC32 dan SPARC64.
Slamd64
Edaran untuk binaan x86-64
Slackintosh
Edaran untuk binaan PPC
Bluewhite64 Linux
Edaran untuk binaan AMD-64/EM64T

Komuniti Internet sunting

Forum Perbincangan sunting

Slackware dibincangkan di banyak laman forum Internet, dan juga kumpulan berita Usenet news:alt.os.linux.slackware dan saluran-saluran IRC seperti irc://irc.oftc.net/#slackware, irc://chat.freenode.net/##slackware dan irc://chat.freenode.net/#slackman.

Pakej pihak ketiga sunting

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting