Pakaian kasual kemas (smart casual) secara samar-samar ditakrifkan oleh kod berpakaian Barat sebagai pakaian kasual tetapi dengan komponen sut lounge yang sesuai dari pakaian tradisional tidak formal. Bagi lelaki, tafsiran ini lazimnya merangkumi kemeja, tali leher, seluar, dan kasut, mungkin dipakai dengan blazer berwarna ganjil atau kot sukan.

Contoh pakaian kasual kemas dengan blazer.
Lelaki memakai kot sukan dengan seluar khaki sebagai sebahagian daripada rupa pakaian kasual kemas.

Pakaian kasual kemas dibentuk sebagai kod berpakaian pada abad ke-20, pada asalnya menetapkan sut lounge dengan warna tidak konvensional dan fabrik yang kurang berat dan dengan itu lebih kasual, mungkin dengan potongan dan perincian yang lebih kasual. Memandangkan sut lounge satu warna mula mentakrifkan pakaian tidak formal, oleh itu warna tidak sekata dikaitkan dengan smart kasual. Takrifan smart kasual dan bisnes kasual menjadi hampir tidak dapat dibezakan dari tahun 1950an, membayangkan sut yang lebih kasual daripada sut gelap tradisional dan berkain berat.

Semenjak kontra-kebudayaan pada 1960an di dunia Barat, perbezaan budaya Barat dan acara-acaranya boleh mempunyai jangkaan berubah-ubah terhadap kod berpakaian, terutamanya berkenaan dengan tali leher, dan dalam iklim yang lebih panas walaupun berkenaan dengan jaket. Dengan itu, penetapan potongan pakaian tertentu sebagai smart kasual dipertikaikan, seperti juga perbezaannya, daripada bisnes kasual.

Lihat juga sunting

Bacaan lanjut sunting

Rujukan sunting