"Smuglyanka" (Bahasa Rusia: Смуглянка) atau "Смуглянка-Молдаванка", (Smuglyanka-Moldovanka, Perempuan Gelap Moldova) adalah sebuah lirik lagu Rusia yang ditulis oleh Yakov Shvedov dan Anatoliy Grigorevich Novikov (muzik). Ia ditugaskan oleh pejabat politik Daerah Ketenteraan Kiev untuk Lagu Ensembel dan Penari Daerah, sebagai sebahagian daripada suite untuk menghormati Grigory Kotovsky, pemimpin dua pemberontakan Moldova di Bessarabia Governorate menentang Empayar Rusia pada 1905 dan 1915. Ia ditulis dalam gaya lagu rakyat Moldova. [1]

"Smuglyanka"
Lagu
Dilancarkan pada1940
PenulisYakov Shvedov
PenggubahAnatoliy Novikov
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Smuglyanka digunakan dalam filem Soviet 1973 yang bernama Hanya "Lelaki Tua" Pergi Perang (В бой идут одни "старики"), sebuah "filem mudah tentang cinta, kapal terbang dan gadis" (Goncharova 2010). Dalam filem itu, seorang juruterbang pejuang muda memperkenalkan lagu itu kepada skuadronnya dan dijuluki sebagai "gadis gelap". Filem ini pertama kali ditayangkan pada 27 Disember 1973. Wira Kesatuan Soviet, Alexander Pokryshkin dilaporkan mengesat matanya ketika lampu menyala kembali. Filem ini menjadi "blockbuster", ditonton oleh 54 juta penonton dalam lima bulan, dan Smuglyanka sebagai akibatnya menjadi terkenal di seluruh Kesatuan Soviet, memasuki lagu rakyat Rusia. Shvedov tidak diberitahu tentang penggunaan lagunya dalam filem itu dan mengetahui tentangnya dari rakan-rakan yang akan menonton filem.

Rujukan sunting

  1. ^ Yuliya Goncharova (Юлия Гончарова, cucu Shvedov) "Смуглянку" не пускали на фронт. (dalam bahasa Rusia) Moskovskij Komsomolets No. 25343, 5 Mei 2010.

Pautan luar sunting