Sokongan sosial ialah persepsi dan hakikat yang dipelihara, mempunyai bantuan yang tersedia dari orang lain, dan yang paling popular, itu adalah sebahagian daripada rangkaian sosial yang menyokong. Sumber-sumber sokongan ini boleh menjadi emosi (contohnya, pengawasan), ketara (mis., bantuan kewangan), maklumat (mis., nasihat), atau persahabatan (contohnya, rasa kepunyaan) dan tidak berwujud (mis., nasihat peribadi).

Orang tua di panti jompo di Norway.

Sokongan sosial boleh diukur sebagai persepsi bahawa seseorang mempunyai bantuan yang ada, bantuan yang diterima sebenarnya, atau sejauh mana seseorang itu diintegrasikan dalam rangkaian sosial. Sokongan boleh datang dari banyak sumber, seperti keluarga, kawan, haiwan kesayangan, jiran, rakan kerja, organisasi, dan lain-lain. Sokongan sosial yang diberikan oleh pemerintah sering disebut sebagai bantuan umum di negara-negara asing.

Sokongan sosial dikaji dalam pelbagai bidang termasuk psikologi, perubatan, sosiologi, kejururawatan, kesihatan awam, pendidikan, pemulihan, dan kerja sosial. Sokongan sosial dikaitkan dengan banyak faedah untuk kesihatan fizikal dan mental, tetapi "sokongan sosial" (contohnya, bergosip tentang kawan) tidak selalu bermanfaat.

Teori dan model sokongan sosial yang berleluasa sebagai kajian akademik yang intensif pada tahun 1980-an dan 1990-an,[1][2] dan dikaitkan dengan pembangunan model penjagaan dan pembayaran, dan sistem penyampaian komuniti di AS dan di seluruh dunia.[3]

Dua model utama telah dicadangkan untuk menggambarkan hubungan antara sokongan sosial dan kesihatan: hipotesis penyekatan dan hipotesis kesan langsung.[4] Perbezaan jantina dan budaya dalam sokongan sosial juga telah dijumpai[5] dalam bidang seperti pendidikan "yang tidak dapat dikawal untuk umur, kecacatan, pendapatan dan status sosial, etnik dan kaum, atau faktor penting lain".

Rujukan sunting

  1. ^ Vaux, A. (1988). Social Support: Theory, Research and Interventions. My, NY: Praeger.
  2. ^ Racino, J. (2006). Social support. In: G. Albrecht, Encyclopedia on Disability, 1470-1471. Thousand Oaks, CA: SAGE.
  3. ^ O'Connor, S. (1995). More than they bargained for: The meaning of support to families. In: S. J. Taylor, R. Bogdan, & Lutfiyya, Z.M. The Variety of Community Experience (pp.193-210). Baltimore, MD: Paul H. Brookes.
  4. ^ [1]
  5. ^ Harry, B., Kaylanpur, M. and Day, M. (1999). Building Cultural Reciprocity with Families: Case Studies in Special Education. London, Toronto: Brookes.