Oracle Solaris, sebelum ini dikenali sebagai 'Sun Solaris' merupakan sebuah sistem operasi keluarga Unix yang sebelumnya dikembangkan oleh Sun Microsystems Inc Sun Microsystem menggantikan Sun OS sebelumnya yang telah ada pada tahun 1993. Setelah proses pengambilalihan Sun oleh Oracle pada bulan Januari 2010, Solaris menjadi lebih dikenali sebagai Oracle Solaris. Sistem operasi Solaris dikenal secara luas kerana berskala yang dimilikinya, utamanya pada sistem komputer berasaskan SPARC, dan pelbagai ciri-ciri inovatif yang dibawanya seperti DTrace, ZFS (Zettabyte File System), dan Time Slider. Sistem operasi ini dapat dijalankan di atas pemproses x86 baik 32bit atau 64bit (berasaskan Arahan AMD64), serta pemproses SPARC baik yang dihasilkan oleh Sun ataupun Fujitsu. Solaris disenaraikan sebagai sistem operasi yang serasi dan memenuhi spesifikasi Single Unix Specification.

Solaris dalam sejarahnya dikenali sebagai perisian yang dibangunkan berasaskan kod sumber tertutup, kemudian pada bulan Jun 2005 Sun Microsystem mengeluarkan sebahagian besar pangkalan kod di bawah lesen CDDL dan mendirikan projek sumber terbuka OpenSolaris. Melalui OpenSolaris Sun ingin membuat sebuah komuniti pemaju dan pengguna atas sistem operasi tersebut. Selepas Oracle melakukan pengambilalihan Sun Microsystem pada bulan Januari 2010, Oracle memutuskan untuk menghentikan pengedaran OpenSolaris dan model pembangunannya. Atas keputusan Oracle tersebut, komuniti OpenSolaris kemudian bertindak balas dengan membuat terbitan pengedaran OpenSolaris melalui projek OpenIndiana yang merupakan sebahagian daripada yayasan Illumos. Namun demikian, bermula daripada keluaran Solaris 11, kemas kini atas kod-kod sumber Solaris akan tetap diedarkan oleh Oracle di bawah lesen CCDL selepas versi penuh binari dikeluarkan. Oracle juga akan memulakan program rakan kongsi teknologi seperti yang telah dilakukan pada produk-produk Oracle lain dengan nama Oracle Technology Network (OTN) yang memberikan akses serta izin atas kod sumber solaris yang sedang dibangunkan kepada para rakan kongsi perniagaan.

Sejarah sunting

Tahun 1987, AT & T dan Sun mengumumkan bahawa mereka bekerjasama dalam sebuah projek untuk menggabungkan varian Unix yang paling popular di pasaran saat itu: BSD, System V, dan Xenix. Sehingga terbentuklah Unix System V Release 4 (SVR4).

Pada tarikh 4 September 1991, Sun mengumumkan bahawa mereka akan menggantikan Unix yang dibangunkan dari BSD, SunOS4, dengan sebuah produk berasaskan SVR4 yang secara dalaman dinamakan sebagi 'SunOS 5' , Namun nama baru yang dikenalkan saat produk tersebut mula dipasarkan adalah 'Solaris 2' . Sementara itu SunOS 4.1.x keluaran mikro dinamakan sebagai Solaris 1, nama Solaris digunakan oleh Sun secara khusus merujuk pada produk yang berasaskan SRV4, SunOS 5.0, dan keluaran-keluaran berikutnya.

Versi minor SunOS yang dikeluarkan oleh Sun disertakan dalam penamaan Solaris; misalnya Solaris 2.4 yang merupakan Sun OS 5.4. Namun setelah versi Solaris 2.6, Sun menghilangkan angka "2" di depan kodifikasi versinya, sehingga keluaran SunOS 5.7 dinamakan sebagai Solaris 7 dan keluaran SunOS 5.10 sebagai Solaris 10.

Seni bina yang disokong sunting

Solaris menggunakan asas kod sumber yang sama untuk platform yang menyokong SPARC dan i86pc (termasuk x86 dan x86-64).

Solaris mempunyai reputasi yang cukup baik untuk multiprocessing simetri yang menyokong sejumlah besar CPU yang berjalan secara selari. Pada awalnya, Solaris merupakan produk yang terintegrasi rapat dengan mesin-mesin berasaskan pemproses SPARC Sun (termasuk di dalamnya sokongan untuk aplikasi SPARC 64-bit sejak Solaris 7) yang telah dipasarkan sebagai pakej gabungan. Hal ini membuat sistem menjadi lebih handal meski harus dibayar dengan kos yang lebih tinggi dari tahap harga pasaran rata-rata komoditi komputer personal (PC).

Namun Solaris juga telah menyokong pemproses berasaskan x86 sejak Solaris 2.1 dan versi-versi seterusnya. Solaris 10 menyokong aplikasi 64-bit x86, membolehkan Sun untuk memanfaatkan pasaran yang ada atas ketersediaan komoditi pemproses berasaskan 64-bit berasaskan seni bina x86-64. Sun secara dalaman telah melakukan banyak hal dalam memasarkan Solaris untuk dapat digunakan secara luas baik pada kelas kegunaan stesen kerja "x64" dan ataupun sebagai mesin pelayan baik yang berasaskan AMD pemacu ataupun pemproses Intel Xeon pada mesin-mesin berasaskan x86 yang dihasilkan oleh syarikat seperti Dell, Hewlet-Packard dan IBM. Pada tahun 2009, vendor berikut menyokong sistem Solaris x86 pada prosuk mesin pelayan mereka:

  • Dell akan menguji pensijilan dan Solaris akan mengoptimumkan OpenSolaris pada tatanan serta bilah pelayan mereka serta dan menawarkan hal tersebut sebagai salah satu daripada beberapa pilihan dalam menu perisian Dell keseluruhan
  • IBM juga mengedarkan Solaris dan Solaris melanggan berasaskan x86 IBM System x pelayan dan BladeCenter server.
  • Intel mengedar dan menyediakan sokongan perisian Solaris pada pelayan blade Proliant dan sistem
  • Fujitsu Siemens pada Julai 2010, Dell dan HP telah disahkan dan menjual oracle Solaris, Oracle Enterprise Linux dan Oracle VM masing-masing pada platform x86. IBM berhenti menyokong Solaris pada x64 kit.

Platform lain sunting

Solaris 2.5.1 boleh menyokong platform Power PC (Power PC Reference Platform), tapi platform tersebut telah dibatalkan sebelum Solaris 2.6 di keluaran. Pada bulan Januari 2006, komuniti pemaju Blastwave bekerjasama dengan Projek Sun Labs yang telah bersepadu dengan pada bahagian-bahagian relevan dari Solaris 2.5.1 dalam Open Solaris. Sebuah port intel itanium diumumkan pada tahun 1997 tetapi tidak pernah muncul di pasaran. Pada tarikh 28 November 2007, IBM, Sun dan Sine Nomune Associates memaparkan preview dari dari OpenSolaris untuk Sistem Z yang boleh dijalankan pada IBM Sistem Z Mainframe dibawah Z / VM yang biasa disebut Sirrius (dianalogikan projek Polaris, pemaju utama berbangsa Australuia, HM Sirius pada tahun 1786 melakukan pelayaran pertama ke Australia. pada 17 Oktober 2008, prototaip yang dikeluarkan oleh Sirius telah ada dan pada 19 November 2008 IBM mengautorisasi penggunaan Sirius pada pemproses sistem Z. Solaris juga menyokong platform Linux ABI, yang membolehkan Solaris menjalankan binary Linux pada sistem x86 . Ciri-ciri tersebut biasa disebut Solaris Containers for Linux Application atau SCLA, berdasarkan zon tanda secara fungsional yang diperkenalkan Solaris pada 10 Julai 2008.

Ragam pilihan model pemasangan dan penggunaan sunting

Pemasangan Solaris dibezakan dari beberapa kumpulan perisian yang dipaketkan menurut tipikalnya yang boleh dipilih sesuai dengan keperluan pengguna, ragam pilihan yang ada bermula dari 'Reduced Network Support' hingga versi yang paling lengkap 'Entire plus OEM' . Beberapa perisian tambahan lain seperti Apache, MySQL dan lain boleh dipasang baik melalui pakej aplikasi yang disertakan oleh Sun, ataupun melalui pembekal ekternal seperti sunfreeware, OpenCSW, dan Blastwave.

Penggunaan dengan Pemasangan sunting

Solaris boleh dipasang dari media fizikal ataupun rangkaian yang digunakan pada desktop atau pelayan. Solaris boleh dipasang secara interaktif dari konsol teks pada platform tanpa mod video dan tetikus. Hal ini mungkin dipilih untuk pelayan, dalam perintah, di dalam remote pusat data, dari terminal server atau bahkan dial-up modem. Solaris juga boleh dipasang secara interaktif dari konsol grafik. Hal ini boleh dipilih untuk stesen kerja peribadi atau komputer riba, di tempatan kawasan, dimana konsol biasa digunakan. Solaris secara automatik boleh dipasang melalui rangkaian. Pentadbir sistem boleh mengubahsuai pemasangan dengan skrip dan fail konfigurasi, termasuk konfigurasi dan pemasangan automatik dari perisian third-party, tanpa membeli tambahan perisian. Ketika Solaris dipasang, sistem operasi akan berada pada sistem yang sama di mana pemasangan dilakukan. Permohonan secara individu dipasang pada sistem tempatan, atau boleh dipasang melalui jaringan dari remote sistem.

Penggunaan tanpa pemasangan sunting

Solaris boleh digunakan tanpa memasang sistem operasi secara berasingan pada desktop atau pelayan. Solaris dapat ditukarkan dari sebuah pelayan yang menyediakan gambaran OS dalam keadaan sediktnya ketersediaan cakera, atau dalam keadaan di mana dalaman cakera hanya digunakan sebagai tempat swap. Dalam konfigurasi ini maka sistem operasi masih boleh berjalan secara tempatan dalam sistem. Aplikasi mungkin ataupun tidak mungkin berada pada tempatan kawasan ketika aplikasi dijalankan. Hal tersebut mungkin dipilih untuk kawasan perniagaan dan institusi pendidikan di mana tetapan awal yang cepat diperlukan (stesen kerja boleh digulirkan dari loading dock, alamat MAC yang didaftarkan pada pusat server, dipasang, dan digunakan secara lebih cepat) atau penggantian secara cepat diperlukan (apabila berlaku kegagalan pada desktop peranti keras, sebuah stesen kerja baru ditarik dari closet, dipasang, dan pengguna boleh meneruskan pekerjaannya pada tahap terakhir pengerjaannya disimpan .. Aplikasi, sistem Operasi, Window Manager dan memberikan grafik berjalan pada satu atau lebih remote sistem. Administrator boleh menambah sebuah akaun pengguna untuk sistem utama Solaris, diletakkan pada desktop, dan pengguna boleh memulakan kerja secepat mungkin. Apabila terdapat kegagalan perkakasan, maka hal tersebut boleh ditukarkan dan pengguna boleh meneruskan pekerjaannya dari titik titik kegagalan, apakah pekerjaan tersebut masih boleh disimpan.

Lesen sunting

Sumber kod Solaris dengan beberapa pengecualian sudah dikeluarkan oleh Common Development and Distribution License (CCDL) melalui projek Open Solaris. CCDL adalah lesen yang diluluskan oleh OSI. Hal ini dianggap oleh Free Software Foundation bebas tapi GPL tidak serasi dengan hal tersebut. OpenSolaris diunggulkan pada tarikh 14 Jun 2005 dari kod perkembangan Solaris pada masa tersebut, baik versi secara binari ataupun versi sumber boleh dimuat turun dan telah terlisensi tanpa harus dipungut bayaran. Sumber ciri yang akan segera ada seperti penyokong Xen sekarang boleh ditambah ke projek Open Solaris yang selanjutkan akan dikeluarkan sebagai turunan dari Open Solaris tersebut.

Pautan Luar sunting

Rujukan sunting

  • "OpenSolaris Project: Systemz". OpenSolaris Project
  • Steven Stallion. 2010. Oracle Update on SXCE. iconoclastic Tendencies
  • Wismoyo. 2010 Teknologi dalam Kehidupan. Jakarta: Penerbit Andi Jogjakarta
  • Ali Pangera, Abas. 2005 Sistem Operasi. Yogyakarta: CV. Andi