Solstis musim sejuk

Solstis musim sejuk, solstis hiemal, solstis hibernal atau pertengahan musim sejuk berlaku ketika salah satu kutub bumi mempunyai kecondongan maksimum menjauhi Matahari. Ia berlaku dua kali setahun, sekali di setiap hemisfera (Utara dan Selatan). Untuk hemisfera tersebut, solstis musim sejuk adalah hari dengan masa siang terpendek dan masa malam terpanjang dalam satu-satu tahun iaitu ketika matahari berada pada ketinggian maksimum harian paling rendah di langit.[1] Di kutub, terdapat kegelapan atau senja yang berterusan di sekitar solstis musim sejuk. Lawannya adalah solstis musim panas.

Solstis musim sejuk
Pengunjung Lawrence Hall of Science melihat matahari terbenam pada hari solstice musim sejuk menggunakan Sunstones II.
Juga dikenali sebagai
Pertengahan Musim Sejuk, Yule, Malam Terpanjang, Jól
Diraikan oleh/di
Pelbagai budaya
JenisBudaya, astronomi
KepentinganSecara astronomi menandakan permulaan waktu siang yang lebih panjang dan masa malam yang lebih singkat
SambutanPerayaan, menghabiskan masa dengan orang tersayang, berpesta, menyanyi, menari
Tarikhkira-kira 21 Disember (HU)
kira-kira 21 Jun. (HS)
KekerapanDua kali setahun (sekali di hemisfera utara, sekali di hemisfera selatan, enam bulan sela)
Berkaitan dengan
Perayaan musim sejuk dan solstis

Solstis musim sejuk berlaku semasa hemisfera tersebut mengalami musim sejuk. Di Hemisfera Utara, ini adalah solstis Disember (biasanya 21 atau 22 Disember) dan di Hemisfera Selatan, ini adalah solstis Jun (biasanya 20 atau 21 Jun). Walaupun solstis musim sejuk itu sendiri hanya bertahan untuk seketika, istilah itu kadang-kadang merujuk kepada hari ia berlaku. Nama lain adalah "pertengahan musim sejuk", "musim sejuk yang melampau" (Dongzhi), atau "hari yang paling singkat". Secara tradisinya, di banyak kawasan yang beriklim sederhana, solstis musim sejuk dilihat sebagai pertengahan musim sejuk, tetapi hari ini di beberapa negara dan kalendar, ia dilihat sebagai permulaan musim sejuk. Dalam meteorologi, musim sejuk dikira sebagai permulaan kira-kira tiga minggu sebelum solstis musim sejuk.[2]

Semenjak zaman prasejarah, solstis musim sejuk telah dilihat sebagai masa yang penting dalam setahun dalam banyak budaya, dan telah ditandai dengan perayaan dan ritual.[3] Ia secara perlambangan menandakan kematian dan kelahiran semula Matahari.[4][5][6] Kepentingan solstis musim sejuk bermusim adalah dalam pembalikan yang beransur-ansur memanjangkan malam dan memendekkan siang.

Susulan musim adalah istilah yang berkaitan dengan peralihan susulan antara cuaca musim sejuk yang paling sejuk dan solstis musim sejuk. Semakin latitud bertambah, pertengahan musim sejuk berkorelasi dengan lebih dekatnya dengan solstis musim sejuk.

Kepentingan sejarah dan kebudayaan sunting

 
Dewi Matahari Jepun Amaterasu muncul dari sebuah gua (oleh Kunisada )
 
Solstis musim sejuk berlaku pada bulan Disember untuk hemisfera utara, dan bulan Jun untuk hemisfera selatan.

Solstice mungkin merupakan detik khas kitaran tahunan untuk sesetengah budaya walaupun semasa zaman neolitik . Acara astronomi sering digunakan sebagai panduan sebarang aktiviti, seperti haiwan mengawan, penanaman tanaman dan pemantauan simpanan makanan musim sejuk. Banyak mitos dan tradisi budaya berasal dari ini.

Ini dibuktikan oleh peninggalan fizikal dalam susun atur tapak arkeologi Neolitik dan lewat Zaman Gangsa, seperti Stonehenge di England dan Newgrange di Ireland. Paksi utama kedua-dua monumen ini seolah-olah dijajar mengikut garis pandang yang menunjuk kepada matahari terbit musim sejuk solstis (Newgrange) dan matahari terbenam musim sejuk solstis (Stonehenge). Adalah penting bahawa di Stonehenge, Trilithon Besar telah diorientasi ke luar dari tengah-tengah monumen, iaitu permukaan ratanya yang licin telah dipusing menghadap Matahari tengah musim sejuk. [7]

Solstis musim sejuk amat penting kerana rakyat bergantung kepada pemantauan kemajuan musim. Kelaparan adalah biasa semasa bulan-bulan pertama musim sejuk, Januari hingga April (hemisfera utara) atau Julai hingga Oktober (hemisfera selatan), juga dikenali sebagai "bulan kelaparan ". Di kawasan iklim sederhana, perayaan pertengahan musim sejuk adalah hari terakhir sambutan keraian, sebelum musim sejuk lebih lanjut bermula. Kebanyakan haiwan ternak telah disembelih supaya mereka tidak perlu diberi makan pada musim sejuk, menjadikan waktu itu hampir satu-satunya masa dalam setahun yang wujudnya bekalan daging segar.[8] Kebanyakan wain dan bir yang dibuat sepanjang tahun akhirnya siap ditapai dan sedia untuk diminum pada masa ini.

Disebabkan peristiwa itu dilihat sebagai kembalinya kehadiran Matahari di langit, konsep kelahiran atau kelahiran semula dewa matahari telah menjadi biasa. Dalam budaya yang menggunakan kalendar kitaran berdasarkan solstis musim sejuk, "tahun yang dilahirkan semula" telah disambut dengan merujuk kepada dewa kelahiran semula atau "permulaan baru" seperti reddingHogmanay, tradisi Pembersihan Tahun Baru. Juga "pembalikan" adalah satu lagi tema yang kerap, seperti pembalikan hamba dan tuan Saturnalia.

India sunting

Makara Sankranti, juga dikenali sebagai Makaraa Sankrānti (Sanskrit : मकर संक्रांति) atau Maghi, adalah hari perayaan dalam kalendar Hindu, merujuk kepada dewa Surya (matahari). Ia diperhatikan setiap tahun pada bulan Januari. [9] Ia menandakan hari pertama transit Matahari ke Makara (Capricorn), menandakan berakhirnya bulan dengan solstis musim sejuk dan permulaan siang yang lebih panjang.[9][10]

Iran sunting

Orang Iran merayakan malam solstis musim sejuk di Hemisfera Utara sebagai, "malam Yalda", yang dikenali sebagai "malam terpanjang dan paling gelap dalam setahun". Sambutan malam Yalda, atau sesetengahnya menyebutnya "Shabe Chelleh" ("malam ke-40"), adalah salah satu tradisi Iran tertua yang telah wujud dalam budaya Parsi sejak zaman purba. Pada malam ini, semua keluarga berkumpul bersama, biasanya di rumah ahli keluarga yang paling tua, dan meraikannya dengan makan, minum dan membaca puisi (Hafez). Kacang, buah delima dan tembikai biasanya dihidangkan semasa perayaan ini.

Pagan sunting

Orang-orang pagan Skandinavia dan Jermanik di Eropah Utara menyambut hari cuti "pertenghaan musim sejuk" selama dua belas hari yang disebut Yule (juga disebut Jul, Julblot, jólablót, midvinterblot, julofferfest). Banyak tradisi Krismas moden, seperti pokok Krismas, lingkaran bunga, dan lain-lain, adalah warisan langsung daripada adat Yule. Skandinavia masih memanggil Krismas "Jul" . Dalam bahasa Inggeris, perkataan "Yule" sering digunakan dalam kombinasi dengan musim "yuletide" [11] iaitu penggunaan yang pertama kali dicatatkan pada tahun 900. Adalah dipercayai bahawa perayaan ini adalah penyembahan hari-hari yang istimewa ini, ditafsirkan sebagai menimbulkan kembali sifat semula jadi. Dewa khusus Yule (Jul) adalah Jólner, yang merupakan salah satu daripada banyak nama Odin.

Kultus Rom Sol sunting

Sol Invictus ("Matahari Kebal/Tak Tertawan") pada asalnya adalah dewa Syria yang kemudiannya diguna pakai sebagai dewa utama Empayar Rom di bawah Maharaja Aurelian. Cuti beliau ini secara tradisinya dirayakan pada 25 Disember, seperti beberapa dewa yang dikaitkan dengan solstis musim sejuk dalam banyak tradisi pagan.[12] Ia telah dijangka menjadi sebab di sebalik hampirnya Krismas dengan solstis.[13]

Asia Timur sunting

Di Asia Timur, solstis musim sejuk telah diraikan sebagai satu daripada Dua Puluh Empat Tempoh Suria, yang dipanggil Dongzhi dalam bahasa Cina. Di Jepun, untuk tidak dijangkiti selesema pada musim sejuk, terdapat adat untuk merendam badan dalam mandi panas yuzu (Jepun: 柚子湯 = Yuzuyu).[14] Di India, ketika ini, yang dikenali sebagai Ayan Parivartan (Sanskrit: अयन परिवर्तन), disambut oleh penganut agama Hindu sebagai hari yang suci, dengan penganut Hindu melaksanakan adat seperti mandi di sungai suci, memberi sedekah dan derma, dan berdoa dan melakukan perbuatan suci yang lain.

Pencerapan sunting

Walaupun seketika solstice dapat dikira, [15] pemerhatian langsung solstis oleh amatur adalah mustahil kerana matahari bergerak terlalu lambat atau kelihatan berdiri tegak (arti "solstice"). Walau bagaimanapun, dengan menggunakan pengesanan data astronomi, masa yang tepat mengenai kejadiannya kini menjadi pengetahuan umum. Seseorang tidak boleh mengesan secara langsung tepat tepat pada solstis (oleh definisi, seseorang tidak dapat melihat bahawa objek telah berhenti bergerak sehingga satu kemudian mengamati bahawa ia tidak bergerak lebih jauh dari tempat sebelumnya, atau ia telah berpindah ke arah yang bertentangan) . Selanjutnya, tepat pada satu hari, seseorang mesti dapat melihat perubahan azimut atau ketinggian yang kurang daripada atau sama dengan kira-kira 1/60 diameter diameter Matahari. Mematuhi bahawa ia berlaku dalam tempoh dua hari adalah lebih mudah, memerlukan ketepatan pemerhatian hanya kira-kira 1/16 diameter diameter Matahari. Oleh itu, banyak pemerhatian adalah hari solstice dan bukan seketika. Hal ini sering dilakukan dengan memerhati matahari terbit dan matahari terbenam atau menggunakan instrumen sejajar astronomi yang membolehkan sinar cahaya dilemparkan pada titik tertentu sekitar waktu itu. Namun matahari terbenam dan tarikh matahari terbenam yang paling awal berbeza dari solstis musim sejuk, namun, ini bergantung pada garis lintang, disebabkan oleh perubahan pada hari solar sepanjang tahun yang disebabkan oleh orbit elips bumi (lihat matahari terbit terawal dan terbenam ).

Panjang hari berhampiran solstis musim sejuk utara sunting

Jadual berikut mengandungi maklumat mengenai panjang hari pada 22 Disember, berhampiran dengan solstis musim sejuk di Hemisfera Utara dan solstis musim panas di Hemisfera Selatan (iaitu solstis Disember). Data tersebut dikumpulkan dari laman web Institut Meteorologi Finland pada 22 Disember 2015, serta dari beberapa laman web lain.[16][17][18][19]

Data disusun secara geografi dan dalam jadual dari hari siang terpendek ke yang terpanjang.

Negara-negara Nordik dan negara-negara Baltik
Bandar Matahari terbit
22 Dis 2015
Matahari terbenam
22 Dis 2015
Panjang hari
Murmansk 0 h
Bodø 11:36 12:25 0 j 49 min
Rovaniemi 11:08 13:22 2 j 14 min
Luleå 9:55 13:04 3 j 08 min
Reykjavík 11:22 15:29 4 j 07 min
Trondheim 10:01 14:31 4 j 30 min
Tórshavn 9:51 14:59 5 j 08 min
Helsinki 9:24 15:13 5 j 49 min
Oslo 9:18 15:12 5 j 54 min
Tallinn 9:17 15:20 6 j 02 min
Stockholm 8:43 14:48 6 j 04 min
Riga 9:00 15:43 6 j 43 min
Copenhagen 8:37 15:38 7 j 01 min
Vilnius 8:40 15:54 7 j 14 min
Eropah
Bandar Matahari terbit
22 Dis 2015
Matahari terbenam
22 Dis 2015
Panjang hari
Edinburgh 8:42 15:40 6 j 57 min
Moscow 8:57 15:58 7 j 00 min
Berlin 8:15 15:54 7 j 39 min
London 8:04 15:53 7 j 49 min
Kiev 7:56 15:56 8 j 00 min
Paris 8:41 16:56 8 j 14 min
Rome 7:34 16:42 9 j 07 min
Madrid 8:34 17:51 9 j 17 min
Lisbon 7:51 17:18 9 j 27 min
Athens 7:37 17:09 9 j 31 min
Afrika
Bandar Matahari terbit
22 Dis 2015
Matahari terbenam
22 Dis 2015
Panjang hari
Cairo 6:47 16:59 10 j 12 min
Dakar 7:30 18:46 11 j 15 min
Addis Ababa 6:35 18:11 11 j 36 min
Nairobi 6:25 18:37 12 j 11 min
Kinshasa 5:45 18:08 12 j 22 min
Dar es Salaam 6:05 18:36 12 j 31 min
Luanda 5:46 18:24 12 j 38 min
Antananarivo 5:10 18:26 13 j 16 min
Windhoek 6:04 19:35 13 j 31 min
Johannesburg 5:12 18:59 13 j 47 min
Cape Town 5:32 19:57 14 j 25 min
Amerika
Bandar Matahari terbit
22 Dis 2015
Matahari terbenam
22 Dis 2015
Panjang hari
Fairbanks 10:58 14:40 3 j 41 min
Nuuk 10:22 14:28 4 j 06 min
Anchorage 10:14 15:42 5 j 27 min
Vancouver 8:05 16:16 8 j 11 min
Seattle 7:55 16:20 8 j 25 min
Ottawa 7:39 16:22 8 j 42 min
Toronto 7:48 16:43 8 j 55 min
Bandar Raya New York 7:16 16:32 9 j 15 min
Washington, D.C. 7:23 16:49 9 j 26 min
Los Angeles 6:55 16:48 9 j 53 min
Dallas 7:25 17:25 9 j 59 min
Miami 7:03 17:35 10 j 31 min
Honolulu 7:04 17:55 10 j 50 min
Bandar Raya Mexico 7:06 18:03 10 j 57 min
Managua 6:01 17:26 11 j 24 min
Bogotá 5:59 17:50 11 j 51 min
Quito 6:08 18:16 12 j 08 min
Recife 5:00 17:35 12 j 35 min
Lima 5:41 18:31 12 j 50 min
La Paz 5:57 19:04 13 j 06 min
Rio de Janeiro 6:04 19:37 13 j 33 min
São Paulo 6:17 19:52 13 j 35 min
Porto Alegre 6:20 20:25 14 j 05 min
Santiago 6:29 20:52 14 j 22 min
Buenos Aires 5:37 20:06 14 j 28 min
Ushuaia 4:51 22:11 17 j 19 min
Asia dan Oseania
Bandar Matahari terbit
22 Dis 2015
Matahari terbenam
22 Dis 2015
Panjang hari
Magadan 8:54 14:55 6 j 00 min
Petropavlovsk 9:36 17:10 7 j 33 min
Khabarovsk 8:48 17:07 8 j 18 min
Ulaanbaatar 8:39 17:02 8 j 22 min
Vladivostok 8:40 17:40 8 j 59 min
Beijing 7:32 16:52 9 j 20 min
Seoul 7:44 17:17 9 j 34 min
Tokyo 6:47 16:31 9 j 44 min
Shanghai 6:48 16:55 10 j 07 min
Lhasa 8:46 19:01 10 j 14 min
Delhi 7:09 17:28 10 j 19 min
Hong Kong 6:58 17:44 10 j 46 min
Manila 6:16 17:32 11 j 15 min
Bangkok 6:36 17:55 11 j 19 min
Singapura 7:01 19:04 12 j 03 min
Jakarta 5:36 18:05 12 j 28 min
Denpasar 5:58 18:36 12 j 37 min
Darwin 6:19 19:10 12 j 51 min
Papeete 5:21 18:32 13 j 10 min
Brisbane 4:49 18:42 13 j 52 min
Perth 5:07 19:22 14 j 14 min
Sydney 5:41 20:05 14 j 24 min
Auckland 5:58 20:39 14 j 41 min
Melbourne 5:54 20:42 14 j 47 min
Invercargill 5:50 21:39 15 j 48 min

Panjang hari meningkat dari khatulistiwa menuju Kutub Selatan di Hemisfera Selatan pada bulan Disember (sekitar solstis musim panas di sana), tetapi berkurangan ke arah Kutub Utara di Hemisfera Utara pada masa musim sejuk utara solstis.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ An Introduction to Physical Science, 12th Ed., James Ship-man, Jerry D. Wilson, Aaron Todd, Section 15.5, p 423,
  2. ^ "When does spring start?". Met Office. June 3, 2016. Dicapai pada December 22, 2016.
  3. ^ "Winter Solstice celebrations: a.k.a. Christmas, Saturnalia, Yule, the Long Night, start of Winter, etc". Religious Tolerance.org. August 5, 2015 [December 3, 1999]. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan); Check date values in: |date= (bantuan)
  4. ^ Krupp, E C. Echoes of the Ancient Skies: The Astronomy of Lost Civilizations. Courier Corporation, 2012. pp.119, 125, 195
  5. ^ North, John. Stonehenge. The Free Press, 1996. p.530
  6. ^ Hadingham, Evan. Early Man and the Cosmos. University of Oklahoma Press, 1985. p.50
  7. ^ Johnson, Anthony (2008). Solving Stonehenge: The New Key to an Ancient Enigma. Thames & Hudson. m/s. 252–253. ISBN 9780500051559.
  8. ^ "History of Christmas". History.com. Dicapai pada January 2, 2017.
  9. ^ a b Kamal Kumar Tumuluru (2015). Hindu Prayers, Gods and Festivals. Partridge. m/s. 30. ISBN 978-1-4828-4707-9.
  10. ^ James G. Lochtefeld (2002). The Illustrated Encyclopedia of Hinduism: A - M. Rosen Publishing Group. m/s. 411. ISBN 978-0-8239-2287-1.
  11. ^ Yule. The American Heritage Dictionary of the English Language, Fourth Edition. Retrieved December 3, 2006.
  12. ^ Capoccia, Kathryn (2002). "Christmas Traditions". Dicapai pada 2008-12-27.
  13. ^ Bishop Jacob Bar-Salabi (cited in Christianity and Paganism in the Fourth to Eighth Centuries, Ramsay MacMullen. Yale:1997, p. 155)
  14. ^ "Goin' Japanesque!: Japanese Winter Solstice Traditions; A Day for Kabocha and Yuzuyu". Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-08-07. Dicapai pada 2019-08-07.
  15. ^ Meeus, Jean (2009). Astronomical Algorithms (ed. 2nd English Edition with corrections as of August 10, 2009). Richmond, Virginia: Willmann-Bell, Inc. ISBN 0-943396-61-1.
  16. ^ "Paikallissää Helsinki" [‘Local weather in Helsinki’] (dalam bahasa Finland). Finnish Meteorological Institute. 2015-12-22. Dicapai pada 2015-12-22.
  17. ^ "Perth, Australia". Dicapai pada 2015-12-22.
  18. ^ "São Paulo, Brazil". Dicapai pada 2015-12-22.
  19. ^ "Denpasar, Indonesia". Dicapai pada 2015-12-22.

Bacaan lanjut sunting

  • Macphail, Cameron (20 December 2015). "Winter solstice 2015: Everything you need to know about the shortest day of the year". The Daily Telegraph. Retrieved 20 December 2015.
  • Handwerk, Brian (2015-12-21). "Everything You Need to Know About the Winter Solstice". National Geographic. Retrieved 2015-12-21.

Pautan luar sunting