Some of the Things That Molecules Do

"Some of the Things That Molecules Do" (bahasa Melayu: Sesuatu Benda yang Molekul Lakukan) ialah episod kedua rancangan dokumentari sains Amerika Syarikat Cosmos: A Spacetime Odyssey. Ia disiarkan pada 16 Mac 2014 di Fox.

"Some of the Things That Molecules Do"
Episod Cosmos: A Spacetime Odyssey
No. episodEpisod 2
Diarahkan olehBill Pope
Ditulis olehAnn Druyan
Steven Soter
Diceritakan olehNeil deGrasse Tyson
Diterbitkan olehLivia Hanich
Steve Holtzman
MuzikAlan Silvestri
Disunting olehMichael O'Halloran
John Duffy
Eric Lea
Kod produksi102
Tarikh keluaran asal16 Mac 2014
Durasi penyiaran44 minit
Kronologi episod
← Sebelum
"Standing Up in the Milky Way"
Selepas →
"When Knowledge Conquered Fear"

Episod itu mendapat ulasan positif, dengan pengkritik memuji grafik yang indah serta kisah yang mengagumkan dan jelas tentang bagaimana evolusi berfungsi.[1][2] Biarpun ulasan positif, episod itu menerima 2.0/5 dalam penarafan/saham 18-49, dengan 4.95 juta penonton Amerika menontonnya secara langsung - penurunan daripada 5.77 juta penonton yang menyaksikan perdana siri.[3]

Ringkasan episod sunting

 
Mata manusia digunakan sebagai alat untuk menjelaskan evolusi kepada penonton.

Episod ini merangkumi beberapa aspek asal usul hidup dan evolusi. Tyson menggambarkan kedua-dua pilihan buatan melalui pembiakan selektif, dengan menggunakan contoh serigala manusia ke anjing, dan pemilihan semula jadi yang mencipta spesies seperti beruang kutub. Tyson menggunakan Kapal Imaginasi untuk menunjukkan bagaimana DNA, gen, dan mutasi berfungsi, dan bagaimana ini membawa kepada kepelbagaian spesis yang diwakili oleh Pohon Kehidupan, termasuk bagaimana organ yang kompleks seperti mata muncul sebagai unsur yang sama. Tyson menggambarkan kepupusan spesies dan lima kejadian kepupusan yang memusnahkan pelbagai spesies di Bumi, sementara beberapa spesies, seperti tardigred, mampu bertahan dan meneruskan kehidupan. Tyson berspekulasi tentang kemungkinan hidup di planet lain, seperti bulan Zuhal, Titan, dan juga bagaimana abiogenesis mungkin berasal dari Bumi. Episod itu menyimpulkan dengan animasi dari Cosmos asal yang menunjukkan evolusi kehidupan dari satu sel ke manusia hari ini, dengan muzik dari Mandolin Concerto oleh Vivaldi.

Sambutan sunting

Apabila ditayangkan di Fox, episod itu menerima 2.0/5 dalam penarafan/saham 18-49, dengan 4.95 juta penonton Amerika menontonnya secara langsung. Ia ditempatkan keempat dan terakhir di zamannya di belakang Resurrection, The Good Wife, and Believe; dan kedua belas dari enam belas malam.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ Baumgartner, Alison (March 14, 2014). "TV Review: 'Cosmos : Some Of The Things That Molecules Do'". ScienceFiction.com. Dicapai pada March 27, 2014.
  2. ^ Lee, Adam (March 18, 2014). "TV Review: Cosmos, Episode 2". Patheos.com. Dicapai pada March 27, 2014.
  3. ^ a b Bibel, Sara (March 18, 2014). "Sunday Final Ratings: 'Once Upon A Time', 'Resurrection', 'America's Funniest Home Videos', 'Cosmos', 'American Dad' & 'Believe' Adjusted Up". TV by the Numbers. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-03-18. Dicapai pada March 27, 2014.

Pautan luar sunting