Sophie Charlene Akland Monk (lahir 14 Disember 1979) adalah seorang penyanyi pop Australia, pelakon dan model.

Sophie Monk
Sophie di Maxim Australia's Hot 100 Halloween Bash pada Oktober 2012.
Latar belakang
Nama lahirSophie Charlene Akland Monk
Kelahiran (1979-12-14) 14 Disember 1979 (umur 44)
Berasal dariQueensland, Australia
GenrePop
Pekerjaanpenyanyi, pelakon, pengacara, personaliti radio, model
Tahun aktif1999 – kini
Syarikat rakaman
Universal Music Group (2000-2004)
Pengkarya berkait
Bardot, Benji Madden
Laman sesawang
Sophie-monk.net

Sophie Monk lahir di Inggeris, tapi orangtuanya pindah ke Australia di Queensland. Dia pernah menjadi ahli kumpulan pop wanita Bardot dan sejak ditubuhkan karier solo dengan merilis album, Calender Girl. Baru-baru ini, ia berubah menjadi akting, muncul dalam filem seperti Date Movie (2006), Klik (2006) dan Sex and Death 101 (2007).

Nyanyian sunting

Sophie Monk kerjaya muzik profesional bermula tahun 1999 ketika ia respons sebuah iklan yang meminta gadis-gadis dengan pengalaman vokal dan tarian. Iklan itu untuk siri televisyen Australia Popstars, yang bertujuan untuk mencipta sebuah kumpulan cewek baru yang sukses. Selepas beberapa kali pusingan menyanyi dan menari lokakarya, Monk terpilih sebagai ahli kumpulan, yang bernama Bardot.

Segera selepas Bardot berpecah, Monk mula bekerja di solo karir, dengan merilis single pertamanya Inside Outside pada bulan Oktober 2002, dan album pertamanya Calendar Girl pada Mei 2003.

Pelakon sunting

Sophie Monk telah sejak ditubuhkan sendiri di Hollywood, walaupun sebahagian besar peranannya tersebut cukup kecil. Pada Februari 2006, beliau membintangi ciri debutnya peranan sebagai genit dan menggiurkan Andy di komedi memparodikan Date Movie. Pada bulan Jun 2006 melihat pelancaran filem Klik, Monk memainkan peranan kecil dalam filem ini sebagai Stacey, seorang genit, murahan setiausaha.

Pautan luar sunting