Sos Mornay ialah sos Béchamel dengan menambahkan keju hiris atau parut. Biasanya, ia diperbuat daripada separuh keju Gruyère dan separuh keju Parmesan, walaupun sesetengah kelainan menggunakan gabungan keju Gruyère, keju Emmental, atau Cheddar putih.[1]

Sos Mornay
Sos Mornay pada hidangan pasta orecchiette
EponimPhilippe de Mornay Sunting ini di Wikidata
JenisSos
Tempat asalPerancis
Bahan utamaSos Béchamel, keju Gruyère dan Parmigiano-Reggiano
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Etimologi sunting

Siapa duc de Mornay, jika ada, yang diberi penghargaan dalam nama sos Mornay masih dibahaskan: Philippe, duc de Mornay (1549–1623), Gabenor Saumur, dan seigneur du Plessis-Marly, penulis dan diplomat, biasanya calon yang digemari. Sos Mornay tidak muncul dalam Le Cuisinier Impérial, edisi ke-10, 1820; mungkin sos Mornay tidaklah lebih tua daripada restoran Paris besar abad ke-19, Le Grand Véfour di arked Palais-Royal, apabila sos Mornay telah diperkenalkan.[2] Dalam tout-Paris Charles X, nama Mornay diwakili oleh dua orang lelaki yang sangat bergaya, marquis de Mornay dan adiknya, comte Charles yang bergaya; mereka mengilhamkan memoir Lady Blessington ketika menginap di Paris pada 1828–29, The Idler in France.[3] Nama mereka juga mungkin dipertimbangkan, apabila eponim diminta untuk sos Mornay.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ McGee, Harold (2004). On Food and Cooking; The Science and Lore of the Kitchen. New York, NY, USA: Scribner. m/s. 65–66 and 587. ISBN 0-684-80001-2.
  2. ^ "Cuisine Bourgeoise". History of Gastronomy. Nicks Wine Merchants. Dicapai pada 2 July 2011.
  3. ^ Blessington, Countess of (1841). The Idler in France. London, England, UK: Henry Colburn.

Pautan luar sunting