Spaniel (Jawi: سڤانيئل) ialah sejenis gundog. Perkataan "spaniel" dianggap berasal dari Sepanyol kerana perkataan spaniel mungkin diperoleh daripada "Hispania" (Semenanjung Iberia) atau mungkin daripada frasa Perancis "chiens de l'Espagnol" (anjing-anjing orang Sepanyol). Spaniel dibiakbakaan terutamanya untuk menggarah buruan dari semak padat. Menjelang hujung abad ke-17 spaniel dikhususkan kepada baka air dan darat. Spaniel air Inggeris yang pupus digunakan untuk mengutip unggas air yang ditembak jatuh dengan panah. Spaniel darat merupakan spaniel seter—yang merangkak dan menuding buruannya, membolehkan pemburu menjerat buruan dengan jaring, dan springer spaniel—yang tiba-tiba mengejutkan burung kuang dan partridge untuk pemburuan dengan falkon, dan arnab untuk pemburuan dengan greyhound. Pada abad ke-17, peranan spaniel berubah dengan mendadak sebaik orang Inggeris mula memburu dengan senapang batu untuk penembakan sayap. Charles Goodall dan Julia Gasow (1984)[1] menulis spaniel "berubah daripada penghalau buruan tidak terlatih dan liar kepada gundog licik dan cemerlang."

Cocker spaniel Inggeris ialah spaniel kecil.
Spaniel di pantai.

Lihat juga sunting

Nota sunting

  1. ^ Goodall and Gasow, The New Complete English Springer Spaniel, 1984.

Rujukan sunting

  • Fogle, Bruce (2006). Dogs (EYEWITNESS COMPANION GUIDES). DK Adult. ISBN 978-0-7566-1692-2. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  • Palika, Liz (2007). The Howell Book of Dogs: The Definitive Reference to 300 Breeds and Varieties. Howell Book House. ISBN 978-0-470-00921-5. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  • Smith, Steve (2002). The Encyclopedia of North American Sporting Dogs: Written by Sportsmen for Sportsmen. Willow Creek Press. ISBN 978-1-57223-501-4. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)

Pautan luar sunting