Speightstown /ˈspts.tn/ SPYTS-town, juga dikenali sebagai Little Bristol, adalah pusat bandar yang kedua terbesar di Barbados. Ia terletak 12 batu (19 km) ke utara ibu negara Bridgetown, di paroki utara Saint Peter.

Speightstown
Bandar
Pemandangan biasa di Queen's Street, Speightstown
Pemandangan biasa di Queen's Street, Speightstown
NegaraBarbados
Paroki/WilayahSaint Peter
Aras
11 m (36 ft)
Penduduk
 (2012)
 • Jumlah2,192
Laman sesawangOfficial website

Bandar ini dinamakan sempena William Speight, ahli Perhimpunan pertama Barbados pada tahun-tahun Penyelesaian dan bekas pemilik tanah di mana bandar itu terletak.

Budaya sunting

 
Mini Moke iaitu kereta sewa di pantai Speightstown (1995).

Terdapat banyak aktiviti di Speightstown terutamanya pada hujung minggu apabila penduduk tempatan dan pelawat asing datang untuk membeli-belah dan urusan perbankan mereka. Banyak gerai-gerai boleh didapati di sepanjang jalan-jalan menjaja buah-buahan tempatan dan yang diimport. Terdapat pembangunan semula Speightstown Esplanade (Fort Denmark) dan Kompleks Perikanan. Terdapat beberapa projek pembinaan penting kepada saliran kawasan tersebut dengan Salt Pond diselaraskan untuk membolehkan aliran air dari laut. Jeti telah dibina semula dan ada yang bercakap tentang menghidupkan semula Bridgetown kepada Speightstown Schooner sebagai destinasi laluan feri moden dan kapal persiaran.

Speightstown juga tempat operasi Port St Charles, iaitu projek baru pembangunan marina mewah eksklusif. Sekarang orang-orang yang ingin memasuki pulau itu dengan kapal layar dan kapal lain boleh berlabuh dan diproses untuk kemasukan di sini. Oleh kerana jaraknya dari ibu negara, ia membawa suasana gaya hidup yang lebih bohemian. Terdapat juga di Speightstown hotel dan restoran makanan mewah. Pelakon Claudette Colbert menghabiskan masa enam bulan setiap tahun di Speightstown selepas beliau bersara. Atlet dan pelakon Oliver Skeete juga dilahirkan di Speightstown.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ Pace, Eric (1996-07-31). "Claudette Colbert, Unflappable Heroine of Screwball Comedies, is Dead at 92". The New York Times.