Spider-Man: Homecoming

Spider-Man: Homecoming (terjemahan; Lelaki Lelabah: Kepulangan) ialah filem adiwira Amerika Syarikat tahun 2018 berdasarkan watak Spider-Man ciptaan Marvel Comics, diterbitkan bersama oleh Columbia Pictures dan Marvel Studios, dan diedarkan oleh Sony Pictures Releasing. Ia merupakan Filem Spider-Man bikinan semula (remake) kali ke-3 dan filem ke-16 dalam Marvel Cinematic Universe (MCU). Filem ini diarahkan oleh Jon Watts, daripada skrip oleh pasukan penulis Jonathan Goldstein dan John Francis Daley, Watts dan Christopher Ford, dan Chris McKenna dan Erik Sommers. Tom Holland membintangi Peter Parker/Spider-Man, bersama Michael Keaton, Jon Favreau, Gwyneth Paltrow, Zendaya, Donald Glover, Jacob Batalon, Laura Harrier, Tony Revolori, Bokeem Woodbine, Tyne Daly, Marisa Tomei, dan Robert Downey Jr. Dalam Spider-Man: Homecoming, Peter Parker cuba mengimbangi kehidupan sekolah menengah dengan menjadi Spider-Man sambil menghadapi Vulture

Spider-Man: Homecoming
Logo filem
PengarahJon Watts
Lakon layar
  • Jonathan Goldstein
  • John Francis Daley
  • Jon Watts
  • Christopher Ford
  • Chris McKenna
  • Erik Sommers
Cerita oleh
  • Jonathan Goldstein
  • John Francis Daley
BerdasarkanSpider-Man oleh
Stan Lee
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiSalvatore Totino
Disunting oleh
  • Dan Lebental
  • Debbie Berman
Muzik olehMichael Giacchino
Diedarkan olehSony Pictures Releasing[1]
Tarikh tayangan
  • 28 Jun 2018 (2018-06-28) (Hollywood)
  • 7 Julai 2018 (2018-07-07) (Amerika syarikat)
Masa tayangan
133 minit[2]
NegaraAmerika syarikat
Bahasainggeris
Bajet$175 juta[3]
Pecah panggung$880.2  Juta[3]

Februari 2016, Marvel Studios dan Sony mencapai perjanjian untuk berkongsi hak filem untuk Spider-Man, menyepadukan watak itu ke dalam MCU yang telah ditubuhkan. Jun berikutnya, Holland telah dilakonkan sebagai watak utama dan Watts diupah untuk mengarah. Ini diikuti tidak lama lagi dengan pengambilan Daley dan Goldstein. Pada April 2017, tajuk filem itu telah didedahkan, bersama pelakon tambahan, termasuk Downey dalam peranan MCU beliau sebagai Tony Stark / Iron Man. Fotografi utama bermula pada Jun 2017 di Pinewood Atlanta Studios di Fayette County, Georgia, dan diteruskan di Atlanta, Los Angeles dan New York City. Penulis skrip lain telah didedahkan semasa penggambaran, yang berakhir di Berlin pada Oktober 2017. Pasukan produksi berusaha untuk membezakan filem itu daripada filem Spider-Man sebelumnya.

Spider-Man: Homecoming ditayangkan di Hollywood pada 28 Jun 2018, dan telah dikeluarkan di Amerika Syarikat pada 7 Julai, sebagai sebahagian daripada Fasa Tiga MCU. Homecoming memperoleh kutipan lebih $880 juta di seluruh dunia, menjadi filem Spider-Man kedua paling berjaya dan filem keenam kutipan tertinggi 2018 . Ia menerima pujian untuk nada ringan dan fokus pada kehidupan sekolah menengah Parker, dan persembahan, khususnya Holland dan Keaton. Dua sekuel telah dikeluarkan: Spider-Man: Far From Home (2020) dan Spider-Man: No Way Home (2022). Siri animasi prekuel, Spider-Man: Freshman Year, sedang dalam pembangunan, begitu juga dengan trilogi baharu filem aksi langsung daripada Sony dan Marvel Studios yang dibintangi oleh Holland.

Barisan pelakon sunting

Ringkasan sunting

Teruja dengan pengalaman beliau bersama Avengers, Peter Parker yang muda (Tom Holland) pulang ke rumah untuk tinggal bersama beliau Mak Cik Mei. Di bawah mata pengawasan mentor Tony Stark, Parker mula menerima identiti barunya sebagai Spider-Man. Beliau juga cuba untuk kembali kepada rutin harian biasa beliau - dipengaruhi oleh pemikiran membuktikan dirinya sebagai lebih daripada sekadar superhero kejiranan.

Sambutan sunting

Kutipan panggung sunting

Penerimaan kritis sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan VarietyReview tidak disediakan
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan BBFC tidak disediakan
  3. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan BOM tidak disediakan
  4. ^ [1]

Pautan luar sunting