Spider-Man: No Way Home

Spider-Man: No Way Home (terjemahan: "Lelaki Lelabah: Tiada Jalan Pulang") ialah filem adiwira Amerika Syarikat tahun 2021 berdasarkan watak Spider-Man ciptaan Marvel Comics diterbitkan bersama Columbia Pictures dan Marvel Studios, dan diedarkan oleh Sony Pictures Releasing. Filem ini pada awalnya untuk menjadi kesinambungan Spider-Man: Homecoming (2017) dan Spider-Man: Far From Home (2019), dan merupakan filem ke-27 dalam Marvel Cinematic Universe (MCU). Filem ini diarahkan oleh Jon Watts, ditulis oleh Chris McKenna dan Erik Sommers, dan dibintangi oleh Tom Holland sebagai Peter Parker/Spider-Man, bersama Zendaya, Jacob Batalon, Marisa Tomei, Jamie Foxx, Benedict Cumberbatch, Alfred Molina, Andrew Garfield dan Tobey Maguire.

Spider-Man: No Way Home
Logo filem
PengarahJon Watts
Penulis
  • Chris McKenna
  • Erik Sommers
BerdasarkanSpider-Man oleh
Stan Lee
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiMauro Fiore
Disunting oleh
  • Jeffrey Ford
  • Leigh Folsom Boyd
Muzik olehMichael Giacchino
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehSony Pictures Releasing
Tarikh tayangan
  • 13 Disember 2021 (2021-12-13) (Fox Village Theatre)
  • 17 Disember 2021 (2021-12-17) (Amerika syarikat)
Masa tayangan
148 minit[1]
NegaraAmerika syarikat
BahasaInggeris
BajetUSD200 juta[2]
Pecah panggung$1.870 bilion[3][4]

Filem Spider-Man MCU ketiga telah dirancang semasa pengeluaran Homecoming pada 2017. Rundingan antara Sony dan Marvel Studios untuk mengubah perjanjian mereka—di mana mereka menerbitkan filem Spider-Man bersama-sama—berakhir dengan Marvel Studios meninggalkan projek itu pada Ogos 2019, tetapi reaksi peminat negatif membawa kepada perjanjian baharu antara syarikat penerbit sebulan kemudian. Watts, McKenna, Sommers, dan Holland telah bersedia untuk kembali, dan penggambaran berlangsung dari Oktober 2020 hingga Mac 2021 di New York City dan Atlanta. No Way Home menampilkan beberapa pelakon yang mengulangi watak mereka daripada filem sebelumnya, bukan MCU filem Spider-Man yang diarahkan oleh Sam Raimi dan Marc Webb. Kepulangan pelakon Spider-Man terdahulu Maguire dan Garfield menjadi subjek spekulasi yang meluas dan banyak kebocoran walaupun usaha Sony, Marvel, dan pelakon untuk menyembunyikan penglibatan mereka.

Spider-Man: No Way Home ditayangkan secara perdana di Fox Village Theatre di Los Angeles pada 13 Disember 2021, dan telah ditayangkan secara teater di Amerika Syarikat pada 17 Disember, sebagai sebahagian daripada Fasa Empat MCU. Filem ini menerima ulasan positif daripada pengkritik, yang memuji cerita, arahan, urutan aksi, dan persembahan dan lakonannya pelakon. No Way Home telah mengutip lebih $1.5 bilion di seluruh dunia, mengatasi Spider-Man: Far From Home sebagai filem dengan kutipan tertinggi yang dikeluarkan oleh Sony Pictures. Ia menjadi filem dengan kutipan tertinggi 2021, filem kelapan kutipan tertinggi sepanjang masa, dan mencatatkan beberapa rekod box office lain, termasuk untuk filem yang dikeluarkan semasa pandemik COVID-19.la menerima pelbagai anugerah dan pencalonan, termasuk pencalonan untuk Kesan Visual Terbaik di Anugerah Akademi ke-94. Sekuel sedang dalam pembangunan.

Plot sunting

Berikutan Peter Parker dituduh atas pembunuhan Quentin Beck dan pendedahan identitinya oleh Quentin Beck sendiri kepada dunia, dia, ibu saudaranya May, MJ dan Ned Leeds disoal siasat kerana tindakan Mysterio, tetapi semua pertuduhan digugurkan atas bantuan peguam Matt Murdock. Parker, MJ, dan Leeds cuba memohon kemasukan mereka ke kolej MIT, tetapi permohonan mereka ditolak oleh sebab hubungan MJ dan Leeds dengan Spider-Man. Parker melawat Sanctum Sanctorum untuk bertemu dengan Dr. Stephen Strange bagi membalikkan muslihat yang dilakukan oleh Mysterio. Parker mengganggu mantera itu untuk tidak membuat MJ, May dan Leeds lupa tetapi secara tidak sengaja memecahkan multiverse. Selepas dihalau keluar oleh Strange, Parker pergi ke Jambatan Alexander Hamilton untuk bertemu dengan pentadbir MIT untuk menerima MJ dan Leeds ke Institut, tetapi jambatan tersebut tiba-tiba diserang oleh Otto Octavius.

Octavius ​​dan Parker, dengan sut Iron Spidernya, bertempur di atas jambatan itu ketika Parker cuba menyelamatkan pentadbir MIT tersebut. Parker melumpuhkan lengan sesungut Octavius ​​melalui nanoteknologi yang dirampas Octavius daripadanya. Kemudian, mereka berdua melihat Norman Osborn terbang ke arah mereka. Sebelum Osborn sempat menyerang, Strange menangkap Octavius ​​dan Parker menggunakan portal ke sel tahanan di Sanctum, bersama Curt Connors, dan dia menerangkan bahawa gangguan mantera membawa masuk orang dari alam-alam semesta lain yang mengetahui identiti Spider-Man ke dalam alam semesta ini. Strange mengarahkan Parker, dengan bantuan MJ dan Leeds, untuk mencari dan menangkap yang selebihnya.

Di dalam sebuah hutan, Parker mencari dan menangkap Max Dillon dan Flint Marko ke dalam dua buah sel. Di tempat lain, Osborn dengan kecelaruan mentalnya akibat personaliti Green Goblin, telah diambil oleh F.E.A.S.T. dan dirawat oleh May tetapi telah dipenjarakan oleh Strange ke sebuah sel. Strange berusaha untuk membuat mantera untuk mengembalikan penjahat-penjahat yang ditangkap ke alam semesta mereka, tetapi Parker memberitahunya bahawa mereka boleh berusaha untuk menyembuhkan mereka dan mencuri mantera yang terkandung di dalam sebuah kotak. Selepas pertempuran antara mereka berdua di dalam Mirror Dimension, Parker memerangkap Strange dalam dimensi tersebut dan menyembuhkan Octavius.

Sebelum Dillon dapat disembuhkan, Osborn mengkhianati kumpulan tersebut dan bertarung dengan Parker, dan Dillon dan Marko melarikan diri, membentuk ribut pasir dan kilat, yang J. Jonah Jameson menyalahkan Spider-Man. Osborn melemparkan bomnya dan memusnahkan pangsapuri lalu membunuh May, yang membawa kepada penahanan Happy Hogan. Leeds belajar membuka portal untuk memanggil orang lain, yang dia dan MJ menggunakannya untuk mencari Parker, tetapi secara tidak sengaja membawa masuk dua Parker lain dari alam semesta penjahat masing-masing. Kedua-dua Parker itu digelar Parker, "Peter-Kedua" dari alam semesta Osborn, Octavius, dan Marko dan "Peter-Ketiga" dari alam semesta Connors dan Dillon.MJ dan Leeds kemudiannya bingung bahawa ada 2 Spider-Man dari alam semesta yang berbeza.Ekoran itu,Peter-Kedua dan ketiga cuba meyakinkan bahawa mereka adalah Spider-Man.

Sementara itu Parker yang masih bersedih atas kematian bibinya didatangi oleh MJ dan Leeds yang membawa Peter-Kedua dan Ketiga,Mereka bertiga kemudian bekerjasama untuk mencipta satu serum untuk menyembuhkan Osborn,Marko,Max dan Connors(Octavius sudah disembuhkan).

Parker melakukan siaran langsung di Patung Liberty melalui The Daily Bugle tentang rancangannya untuk menyembuhkan para musuh Spider-Man dari sisi gelap mereka.Kemudian Datanglah Electro,Lizard,dan Sandman bertempur dengan mereka.Lizard dan Marko berjaya disembuhkan,tetapi sedikit susah untuk Peter-Kedua dan Ketiga melawan Electro.

Sementara itu,MJ dan Leeds membebaskan Strange dari Mirror dimension dengan cincin portal milik Leeds,dan Strange amat terpegun dengan rancangan Peter-Pertama yang ternyata berhasil.Kemudian Octavius datang dan membantu Peter-Kedua dan ketiga mengalahkan Electro,Electro berjaya disembuhkan.Namun Osborn yang masih belum sembuh,melemparkan cakeranya ke arah mereka semua.Strange menarik kotak mantera sihir dari Osborn tetapi Osborn diam-diam meletakkan bom di dalam kotak sihir itu,menyebabkan ramai mula masuk ke alam Peter.Strange cuba menutup mantera itu,tetapi tidak berjaya.Peter-Pertama kemudian bertempur dengan Osborn sehingga Osborn hampir kalah,Peter yang berang ingin membunuh Osborn dengan papan terbang milik Osborn,namun Peter-Ketiga menghalangnya kerana Peter-Pertama telah berjanji untuk menyembuhkan Osborn,dan Osborn menikam bahagian belakang Peter-Ketiga.

Peter-Kedua yang melihat kejadian itu terus mencampakkan serum penyembuh ke arah Peter-Pertama dan menyuntikkannya di leher Osborn.Osborn akhirnya disembuhkan.Sementara itu,Strange masih tidak dapat menutup multiverse untuk menghalang penjahat yang lain ke alam semesta ke alam Peter.

Strange menyatakan satu cara untuk menutup multiverse adalah dengan memadamkan ingatan semua orang terhadap Peter.Peter mencegah Strange supaya tidak memadamkan ingatan orang yang Peter kenali,namun Strange sudah tiada pilihan lain.Peter membenarkan Strange untuk memadamkan ingatan orang terhadap Peter.

Parker mengucapkan terima kasih kepada Peter-Kedua Dan Ketiga kerana membantunya menyembuhkan kesemua penjahat itu dan dia berjanji bahawa dia akan berjumpa MJ dan Leeds satu hari nanti,dan Strange pun menghantar Octavius,Osborn,Dillon,Connors,Marko,Peter-Kedua dan Peter-Ketiga ke alam semesta mereka masing-masing termasuk Eddie Brock yang meninggalkan sekeping simbiot Venom Dan membuat semua orang lupa bahawa Spider-Man adalah Peter Parker.

Seminggu kemudian,Parker melawat MJ dan Leeds di kedai kek MJ,seterusnya ke kubur bibinya May.Parker yang duduk bersendirian di rumah mendapat amaran dari siren polis dan terus menyambung khidmat kepada rakyat.

Pelakon sunting

  • Tom Holland sebagai Peter Parker / Spider-Man:
    Seorang remaja dan Avenger yang menerima kekuatan menjadi labah-labah setelah digigit oleh labah-labah radioaktif.[5] Holland mengatakan penyesuaian kembali untuk memerankan Peter Parker, termasuk meninggikan suaranya dan kembali ke pola pemikiran "remaja yang naif dan menawan", ialah aneh baginya setelah mengambil peranan yang lebih dewasa seperti dalam film Cherry (2021).[6]
  • Zendaya sebagai MJ: Rakan sekelas dan kekasih Parker. Nama lengkapnya ialah Michelle Jones.
  • Jacob Batalon sebagai Ned Leeds: Sahabat Parker. Batalon kehilangan 102 paun (46 kg) untuk peranan ini.
  • Marisa Tomei sebagai May Parker: Bibi Parker.
  • Jamie Foxx sebagai Max Dillon / Electro:
    Seorang pekerja elektrik yang memperoleh tenaga elektrik setelah kemalangan. Foxx menjayakan kembali peranannya dari filem The Amazing Spider-Man 2 (2014). Berbeza dengan penampilan sebelumnya, beliau tidak akan digambarkan berwarna biru untuk filem ini.
  • Benedict Cumberbatch sebagai Dr. Stephen Strange:
    Seorang ahli bedah saraf yang menjadi Master of the Mystic Arts setelah kemalangan kereta yang menamatkan kerjayanya. Strange mengambil peranan mentor untuk Parker yang sebelum ini dilakukan oleh Tony Stark (Robert Downey, Jr.) di Spider-Man: Homecoming (2017) dan Nick Fury (Samuel L. Jackson) di Spider-Man: Far From Home (2019).
  • Alfred Molina sebagai Otto Octavius / Doctor Octopus: Seorang ahli sains dengan empat sesungut mekanik dengan kecerdasan buatan yang menyatu dengan tubuhnya setelah kemalangan. Molina menjayakan kembali peraannnya dari Spider-Man 2 (2004).

Selain itu, Tony Revolori akan menjayakan kembali peranannya sebagai rakan sekelas Parker dan saingannya Eugene "Flash" Thompson, sementara adik Holland, Harry, tampil sebagai kameo sebagai pengedar dadah, setelah berbuat demikian di Cherry.[7]

Muzik sunting

Komposer Homecoming dan Far From Home, Michael Giacchino dijadualkan kembali pada November 2020.[8]

Keluaran sunting

Spider-Man: No Way Home dijadualkan akan dikeluarkan di Amerika Syarikat pada 17 Disember 2021.[9] Sebelum ini ditetapkan untuk keluaran tayangan pada 16 Julai 2021,[5] tetapi ditunda sehingga 5 November 2021, sebelum kemudian ditukar kepada Desember 2021, kerana pandemik COVID-19. Filem ini akan menjadi sebahagian dari Fasa Empat MCU.

Sambutan sunting

Penerimaan kritis sunting

Kutipan panggung sunting

Tapak web pengagregat ulasan Rotten Tomatoes melaporkan penilaian kelulusan 93%, dengan purata skor 7.9/10, berdasarkan 431 ulasan. Konsensus kritikal tapak tersebut berbunyi: "Sekuel Spider-Man yang lebih besar dan lebih berani, No Way Home meluaskan skop dan kepentingan francais tanpa melupakan jenaka dan hatinya."

Masa Depan sunting

Menjelang Ogos 2019, filem keempat dalam francais itu sedang dalam pembangunan bersama No Way Home.[10] Pada Februari 2021, Holland berkata No Way Home ialah filem terakhir di bawah arahannya kontrak tetapi dia berharap untuk terus bermain Spider-Man pada masa akan datang jika ditanya.[11] Oktober itu, Holland berkata No Way Home sedang dianggap sebagai "penghujung francais" yang bermula dengan Homecoming, dengan mana-mana filem solo tambahan yang menampilkan watak Spider-Man MCU akan berbeza daripada trilogi pertama filem dan menampilkan perubahan tonal.[12] Sebulan kemudian, Holland berkata dia tidak pasti sama ada dia harus terus membuat filem Spider-Man dan merasakan dia akan "melakukan sesuatu yang salah" jika dia masih membawakan watak itu pada usia tiga puluhan. Dia menyatakan minat terhadap filem yang memfokuskan pada versi Miles Morales Spider-Man sebaliknya. Walaupun begitu, Pascal berharap untuk terus bekerjasama dengan Holland dalam filem Spider-Man akan datang.[13] Kemudian pada bulan November, Pascal berkata terdapat rancangan untuk satu lagi trilogi filem Spider-Man yang dibintangi oleh Holland, dengan kerja pada pertama daripada yang akan bermula,[14] walaupun Sony belum mempunyai rancangan rasmi untuk filem Spider-Man MCU selanjutnya.[15]

Feige mengesahkan pada bulan Disember bahawa dia dan Pascal, bersama-sama dengan Sony dan Disney, secara aktif mula mengembangkan cerita untuk filem Spider-Man seterusnya berikutan "keputusan penting" Parker dalam No Way Home. Dia berjanji bahawa perkongsian antara Sony dan Disney tidak akan rosak lagi seperti yang berlaku semasa pembangunan No Way Home.[16] Pada April 2022, selepas Watts keluar sebagai pengarah Marvel Studios' Fantastic Four untuk berehat daripada filem blockbuster, Deadline Hollywood melaporkan bahawa Sony masih mengharapkan Watts (bersama-sama dengan Holland dan Zendaya) untuk akhirnya kembali untuk filem MCU Spider-Man seterusnya.[17] Feige berkata pada Februari 2023 bahawa mereka mempunyai cerita untuk filem itu dengan "idea besar" dan penulis telah memulakan kerjakan.[18] Pascal berkata pada penghujung Mei bahawa filem itu masih dalam pembangunan tetapi kerja itu ditangguhkan kerana 2023 Writers Guild of America mogok yang bermula lebih awal bulan itu, dan kerja itu akan disambung semula selepas mogok tamat.[19] Pada masa itu, Holland mengulangi bahawa filem itu berada di peringkat awal pembangunan dan bahawa dia telah terlibat dalam mesyuarat mengenainya, yang juga ditangguhkan kerana mogok penulis.[20]

Rujukan sunting

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan BBFC tidak disediakan
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Budget tidak disediakan
  3. ^ "Spider-Man: No Way Home". Box Office Mojo. IMDb. Dicapai pada 4 mac 2022. Check date values in: |access-date= (bantuan)
  4. ^ "Spider-Man: No Way Home". The Numbers. Nash Information Services, LLC. Dicapai pada march 17 2022. Check date values in: |access-date= (bantuan)
  5. ^ a b Lang, Brent (September 27, 2019). "Sony, Marvel Make Up: Companies Will Produce Third 'Spider-Man' Film". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada September 27, 2019. Dicapai pada September 27, 2019.
  6. ^ Heaf, Jonathan (February 26, 2021). "Tom Holland on his darkest role yet, and why No Way Home could be his last Spider-Man film". British GQ. Diarkibkan daripada yang asal pada February 26, 2021. Dicapai pada February 26, 2021.
  7. ^ Beresford, Trilby (February 23, 2021). "Tom Holland Is Tight Lipped on Tobey Maguire, Andrew Garfield Cameos in 'Spider-Man': "It Would Be a Miracle If They Kept That From Me"". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada February 24, 2021. Dicapai pada February 24, 2021.
  8. ^ Giacchino, Michael [@m_giacchino] (November 21, 2020). "Happy to be heading home again! 🕷🕷🕷" (Twit). Diarkibkan daripada yang asal pada November 21, 2020. Dicapai pada November 21, 2020 – melalui Twitter.
  9. ^ Paige, Rachel (February 24, 2021). "'Spider-Man: No Way Home' Premieres in December 2021". Marvel.com. Diarkibkan daripada yang asal pada February 24, 2021. Dicapai pada February 24, 2021.
  10. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan NoNewSonyDealDeadline tidak disediakan
  11. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan HollandFuture tidak disediakan
  12. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan HollandEWOct2021 tidak disediakan
  13. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan HollandNov2021GQ tidak disediakan
  14. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan PascalNov2021Fandango tidak disediakan
  15. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan THRNoNewSpideyTrilogyYet tidak disediakan
  16. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan NYTimesFeigePascalDec2021 tidak disediakan
  17. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan WattsFFExit tidak disediakan
  18. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan FeigeFeb2023 tidak disediakan
  19. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan PascalMay2023 tidak disediakan
  20. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan HollandJun2023 tidak disediakan

Pautan luar sunting