Spider-Man 3 ialah filem adiwira Amerika 2007 berdasarkan watak Marvel Comics Spider-Man. filem ini diarahkan oleh Sam Raimi dan lakon layar oleh Raimi, abangnya yaitu Ivan dan Alvin Sargent. Ia adalah final dalam Spider-Man trilogi Ini. Filem ini membintangi Tobey Maguire sebagai Peter Parker / Spider-Man, bersama Kirsten Dunst, James Franco,Thomas Haden Church, Topher Grace, Bryce Dallas Howard, James Cromwell, Rosemary Harris dan J. K. Simmons. Filem ini juga menandakan kemunculan filem terakhir Cliff Robertson sebelum persaraan dan kematiannya pada 2011. Berlatarkan setahun selepas peristiwa Spider-Man 2, filem itu mengikuti Peter Parker bersedia untuk masa depannya bersama Mary Jane Watson, sambil menghadapi tiga penjahat baharu: pembunuh Uncle Ben sebenarnya, Flint Marko, yang menjadi Sandman selepas kemalangan aneh; Harry Osborn, bekas rakannya, yang kini menyedari identiti Peter dan berusaha untuk membalas dendam bapanya; dan Eddie Brock, jurugambar saingannya yang kemudiannya berubah menjadi Venom. Peter juga menghadapi cabaran terbesarnya apabila dia terikat dengan symbiote luar angkasa yang meningkatkan kebolehannya tetapi meningkatkan kemarahannya dan sifat negatif yang lain.

Spider-Man 3
Spider-Man dalam hujan dalam sut asalnya melihat pantulan dirinya memakai sut hitamnya di tingkap bangunan, dengan slogan, tajuk, tarikh tayangan dan kredit filem itu di bawah.
poster film
PengarahSam Raimi
Lakon layar
  • Sam Raimi
  • Ivan Raimi
  • Alvin Sargent
Cerita oleh
  • Sam Raimi
  • Ivan Raimi
BerdasarkanSpider-Man oleh
Stan Lee
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiBill Pope
Disunting olehBob Murawski
Muzik olehChristopher Young Danny Elfman
(tema)
Deborah Lurie
(tema)
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehSony Pictures Releasing[1]
Tarikh tayangan
  • 16 April 2007 (2007-04-16) (Roppongi Hills Mori Tower)
  • 04 Mei 2007 (2007-05-04) (amerika syarikat)
Masa tayangan
139 minit[3]
Negaraamerika syarikat
Bahasainggeris
Bajet$258–350 juta
Pecah panggung$894.9 juta[4]

Pembangunan Spider-Man 3 bermula sejurus selepas kejayaan keluaran Spider-Man 2 untuk keluaran 2007. Semasa pra-produksi, Raimi pada asalnya mahukan dua penjahat, Harry Osborn dan Sandman. Atas permintaan penerbit Avi Arad, dia menambah Venom ke dalam senarai dan penerbit juga meminta menambahkan Gwen Stacy. Fotografi utama untuk filem itu bermula pada Januari 2006, dan berlangsung di Los Angeles dan Cleveland sebelum berpindah ke New York City dari Mei hingga Julai 2006. Pengambilan gambar tambahan dibuat selepas Ogos dan filem itu dibungkus pada Oktober 2006. Semasa pasca produksi, Sony Pictures Imageworks mencipta lebih 900 kesan visual tangkapan. Dengan anggaran belanjawan pengeluaran sebanyak $258–350 juta, ia merupakan filem paling mahal pernah dibuat pada masa tayangannya.

Spider-Man 3 ditayangkan pada 16 April 2007, di Tokyo, dan ditayangkan di Amerika Syarikat dalam kedua teater konvensional dan IMAX pada 4 Mei 2007. Filem ini memperoleh kutipan $894.9 juta di seluruh dunia, menjadikannya filem trilogi dengan kutipan tertinggi, filem ketiga dengan kutipan tertinggi 2007 dan merupakan filem Spider-Man dengan kutipan tertinggi sehingga ia diatasi oleh Spider-Man: Far From Home pada 2019. Tidak seperti ansuran sebelumnya, Spider-Man 3 menerima ulasan bercampur-campur daripada pengkritik, yang memuji urutan aksi dan kesan visual, tetapi terpolarisasi atas plot dan alur, sambil turut mengkritik bilangan penjahat filem itu, terutamanya Venom. Naratif yang dirasakan terlalu sesak itu kemudiannya dikaitkan dengan gangguan studio dan perbezaan kreatif antara Sony, Raimi dan Arad. Versi semakan filem yang dipanggil Spider-Man 3: Editor's Cut telah dikeluarkan pada hiburan rumah dan muat turun digital pada 13 Jun 2017.

Ansuran keempat, bertajuk Spider-Man 4, telah ditetapkan untuk dikeluarkan pada 6 Mei 2011, diikuti dengan filem spin-off Venom, tetapi kedua-duanya dibatalkan kerana penarikan diri Raimi atas perbezaan kreatif dengan para penulis dan penerbit. Siri filem Spider-Man telah dibut semula dua kali; pertama dengan The Amazing Spider-Man (2012) oleh Marc Webb dan dibintangi Andrew Garfield; dan kemudiannya siri filem baharu berlatarkan Marvel Cinematic Universe (MCU) yanga diarahkan oleh Jon Watts dan dibintangi oleh Tom Holland, bermula dengan Spider-Man: Homecoming (2017). Spin-off Venom dihidupkan semula pada 2016 oleh Sony dan dikeluarkan pada Oktober 2018 sebagai Venom. Maguire dan Church mengulangi peranan mereka dalam filem Marvel Cinematic Universe Spider-Man: No Way Home (2021) yang membincangkan konsep multiverse dan mengaitkan francais Raimi dengan MCU.

Plot sunting

Peter Parker merancang untuk mencadangkan kepada Mary Jane Watson, yang baru sahaja dibuat Broadway debut muzik beliau. meteorit A tanah yang berdekatan dengan Central Park, dan symbiote extraterrestrial melekat pada moped Peter. banduan Sementara itu, polis meneruskan melarikan diri dan perompak Flint Marko, yang jatuh ke dalam pemecut zarah eksperimen yang menggabungkan tubuh-Nya di tahap mikroskopik dengan pasir sekitarnya, mengubah dia ke Sandman. Harry Osborn menyerang Peter dengan senjata baru yang berasaskan teknologi Green Goblin bapanya, yang membawa kepada amnesia separa ini, yang menjadikan dia lupa membalas dendam.

Semasa perayaan menghormati Spider-Man, Marko merompak kereta perisai. NYPD Captain George Stacy memberitahu Peter dan Mak Cik Mei bahawa Marko adalah pembunuh Uncle Ben, dan Dennis Carradine si mati hanya sejenayah Marko ini. Walaupun Peter dendam-taksub tidur, bon symbiote dengan dia. Peter bangun tergantung dari bangunan pencakar langit, mendapati pakaian beliau telah berubah, dan kuasanya telah dipertingkatkan, tetapi symbiote membawa keluar sebelah Peter gelap. Memakai sut hitam baru, Spider-Man menempatkan Marko-spiting beliau pesaing Daily Bugle Eddie Brock dengan memecahkan beliau kamera dan pertempuran dia dalam terowong bawah tanah. Dia mendapati air kelemahan Marko, dan memecah paip air untuk mengurangkan Sandman ke dalam lumpur, membasuh Marko jauh ke dalam paip, Spider-Man meninggalkan dia untuk mati.

personaliti Peter berubah mengasingkan Mary Jane, yang kerjayanya adalah floundering, dan dia mendapati ketenangan dengan Harry. Harry pulih dari amnesia, dan didesak oleh angan-angan bapa telah mati, memaksa Mary Jane untuk memecahkan dengan Peter. Selepas Mary Jane memberitahu Peter dia suka orang lain, Harry bertemu dengan Peter, dan menganggap dirinya sebagai "lelaki yang lain." Kemudian, Petrus memakai sut hitam, menghadapi Harry, dan kelak memberitahu beliau bapanya tidak pernah mencintainya. Harry melemparkan bom labu Petrus, yang terpesong kembali, mencacatkan wajah Harry.

Di bawah pengaruh symbiote, Peter mendedahkan Brock dengan menunjukkan bahawa beliau mengemukakan gambar doctored menunjukkan Spider-Man sebagai penjenayah. Furious kerana terpaksa mencetak penarikan balik, Ketua Daily Bugle J. Yunus Jameson kebakaran Brock. Tidak lama selepas itu, untuk membuat Mary Jane cemburu, Peter membawa anak perempuan Stacy ini, Gwen ke kelab malam, di mana Mary Jane berfungsi. Gwen mendapat sambutan, dan daun. Peter tawuran dengan bouncers, dan selepas secara tidak sengaja menyerang Mary Jane, dia sedar symbiote sedang berubah dan perlahan-lahan merosakkan dia kepadanya. Berundur ke menara gereja loceng, dia mendapati bahawa dia tidak boleh mengeluarkan saman itu, tetapi itu symbiote melemahkan apabila cincin loceng. Peter membuang symbiote, dan ia jatuh ke menara yang lebih rendah, mendarat di Brock, yang berdoa untuk kematian Peter. symbiote bon kepada badan Brock ini, menukarkannya menjadi racun. Brock kemudian mendapati Marko, dan menawarkan untuk bekerjasama.

Brock hijacks teksi Mary Jane, dan tergantung dari ratusan web kaki di atas tapak pembinaan berisi pasir. Peter bertujuan membantu Harry, tetapi ditolak. Ketika Petrus pertempuran dengan Brock, Harry mendapat tahu kebenaran tentang kematian bapanya, dan pergi untuk membantu Peter. Harry menundukkan Sandman, manakala Peter pertempuran Brock. Brock hampir menikam Peter dengan glider Harry, tetapi Harry melompat di jalan, dan impaled sendiri. Pertempuran symbiote, Petrus masih ingat bagaimana loceng gereja melemahkannya. Dia dimenangi paip, dan mencipta cincin di sekitar symbiote, mewujudkan dinding getaran sonik. symbiote The mengeluarkan Brock, dan Peter menggunakan webs beliau menarik Brock daripadanya. Walau bagaimanapun, symbiote telah mendapat kuasa yang mencukupi daripada Peter dan Brock untuk hidup sendiri tanpa mendapatkan darah. Peter melemparkan bom labu di symbiote dari glider Harry, tetapi Brock melompat masuk ke menyimpannya, dan kedua-duanya dibunuh oleh letupan.

Selepas pertempuran, Marko menjelaskan kepada Peter bahawa sebab di belakangnya commiting rompakan adalah untuk menyelamatkan anak perempuannya yang hampir mati dan bahawa dia tidak pernah berniat untuk membunuh Ben, tetapi hanya mahu keretanya, dan menembaknya sengaja apabila Dennis meraih tangannya, dan bahawa kematian Ben telah meninggalkan dia dibelenggu dengan rasa bersalah. Peter mengampuni yang Marko linangan air mata, hampir habis, dan terapung jauh. Peter dan Harry memaafkan antara satu sama lain, dan Harry mati, dengan Mary Jane dan Peter di sisinya. Kemudian di kelab malam, Peter dan Mary Jane tarian, mendamaikan hubungan mereka.

Pelakon sunting

Masa Depan sunting

Sekuel yang dibatalkan sunting

Pada tahun 2007, Spider-Man 4 memasuki pembangunan, dengan Raimi menjadi pengarah dan Maguire, Dunst dan ahli pelakon lain bersedia untuk mengulangi peranan mereka. Kedua-dua filem keempat dan kelima telah dirancang dan pada satu masa idea penggambaran kedua-dua sekuel serentak sedang dalam pertimbangan. Raimi berkata pada Mac 2009 bahawa hanya filem keempat dalam pembangunan pada masa itu dan jika terdapat filem kelima dan keenam, kedua-dua filem itu sebenarnya akan menjadi kesinambungan antara satu sama lain.[5]

Sony turut melibatkan Vanderbilt untuk menulis skrip untuk Spider-Man 5 dan Spider-Man 6.[6] Spin-off yang menampilkan Spider-Man 3' versi watak Venom juga telah dirancang;[7] Sony Pictures mengumumkan pada Januari 2010 bahawa rancangan untuk Spider-Man 4 telah dibatalkan kerana Raimi menarik diri daripada projek itu. Raimi dilaporkan menamatkan penyertaannya berikutan keraguannya dapat memenuhi tarikh tayangan yang dirancang pada 6 Mei 2011 dan pada masa sama memartabatkan filem itu secara kreatif.

Berikutan kemunculan Peter Parker Tobey Maguire dalam Spider-Man: No Way Home, kempen peminat telah menjadi sohor kini di Twitter di bawah nama #MakeRaimiSpiderMan4, meminta Sony membuat yang keempat filem dalam siri Spider-Man diarahkan oleh Sam Raimi dengan Tobey Maguire dan Kirsten Dunst.[8] Raimi kemudiannya menyatakan minat untuk berbuat demikian pada April 2022, sambil menyatakan bahawa satu lagi sekuel kepada trilogi Spider-Man beliau mungkin selepas pengenalan Multiverse dalam Spider-Man: No Way Home dan filem MCUnya Doctor Strange in the Multiverse of Madness (2022).

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Spider-Man 3". AFI Catalog of Feature Films. American Film Institute. Diarkibkan daripada yang asal pada February 9, 2019. Dicapai pada February 8, 2019.
  2. ^ a b "Spider-Man 3". The Numbers. Diarkibkan daripada yang asal pada February 9, 2019. Dicapai pada February 8, 2019.
  3. ^ "Spider-Man 3". British Board of Film Classification. Diarkibkan daripada yang asal pada October 19, 2016. Dicapai pada July 22, 2015.
  4. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan BOM tidak disediakan
  5. ^ Adler, Shawn (5 September 2008). "Tobey Maguire, Sam Raimi Daftar Masuk Untuk 'Spider-Man 4': Laporan". MTV News. Diarkibkan daripada yang asal pada Mac 26, 2010. Dicapai pada 9 Oktober 2009.
  6. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan script tidak disediakan
  7. ^ Zeitchik, Steven (2008-07-31). "Sony boleh spin musuh Spidey 'Venom'". The Hollywood Reporter (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-04-27.
  8. ^ Arvedon, Jon (7 Januari 2022). "Peminat Spider-Man Sasar Sony Dengan Kempen #MakeRaimiSpiderMan4". Sumber Buku Komik. Dicapai pada Januari 7, 2022.

Pautan luar sunting


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "lower-alpha" ada tetapi tag <references group="lower-alpha"/> yang sepadan tidak disertakan