Sputnikmusic ialah laman web komuniti muzik yang menawarkan kritikan muzik dan berita muzik bersama ciri-ciri yang sering dikaitkan dengan laman web wiki-gaya. Format laman web adalah luar biasa kerana ia termasuk kedua-dua kandungan profesional dan amatur, membezakannya dari laman web muzik profesional seperti Pitchfork Media dan Tiny Mix Tapes, serta mengumpul dan menyampaikan pangkalan data metadata wiki- gaya dengan cara yang setanding dengan Rate Your Music dan Discogs.

Sputnikmusic
Maklumat umum
URLwww.sputnikmusic.com
JenisLaman web muzik
Tersedia dalamInggeris
DitubuhkanJanuari 2005 Edit the value on Wikidata
Pengurusan dan pentadbiran
PemilikJeremy Ferwerda
PengasasJeremy Ferwerda
KomersialYa
PendaftaranYa
Perangkaan
Kedudukan Alexa 17,237 (Ogos 2018)[1]
Pautan luar berkaitan
Pautan lainTwitter: sputnikmusic Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Dari masa ke masa, laman web ini ditubuhkan sebagai sumber yang boleh dipercayai; ia kini merupakan antara sumber yang menggunakan Metacritic untuk menyusun "Critic Scores" dan digunakan sebagai sumber berita oleh laman web lain.[2][3] Sebagai peraturan umum, para penulis staf cenderung menumpukan pada siaran baru; Walau bagaimanapun, mana-mana pengguna adalah dialu-alukan untuk mengemukakan kajian mana-mana album yang telah dikeluarkan secara rasmi. Semua genre muzik diliputi oleh laman web ini, dengan subseksyen khusus untuk logam, punk, indie, rock, hip-hop, dan pop; seksyen 'Lain' juga memenuhi syarat untuk electronica, jazz, reggae, trip-hop, muzik klasik, dan soundtrack.

Tumpuan muzik kakitangan laman web sering menjadi artis bukan mainstream, dengan orang-orang seperti Burial, Kidcrash, Cynic, Kayo Dot, Off Minor, dan The Tallest Man on Erath yang beraksi dalam Best of 2006, 2007, 2008, dan 2010.

Rujukan sunting

  1. ^ "Sputnikmusic Site Info". Alexa Internet. Dicapai pada 2018-08-22.
  2. ^ "Sputnikmusic Profile - Metacritic". Metacritic.com. Dicapai pada 2018-10-31.
  3. ^ "Cradle of Filth news, music videos, pictures and albums". AOL Music. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-01-30. Dicapai pada 2011-06-21. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting