Stand by Me Doraemon

Stand by Me Doraemon (Bahasa Jepun: STAND BY ME ドラえもん) merupakan sebuah filem animasi komputer 3D yang ditayangkan pada 8 Ogos 2014. Filem ini diarah oleh Takashi Yamazaki dan Ryūichi Yagi.[1][2][3]

Stand by Me Doraemon
PengarahTakashi Yamazaki
Ryūichi Yagi
PenulisTakashi Yamazaki
BerdasarkanDoraemon oleh
Fujiko Fujio
Dihasilkan olehOkura Shunsuke
Keiichiro Moriya
Kiyoko Shibuya
Maiko Okada
DibintangiWasabi Mizuta
Megumi Ohara
Yumi Kakazu
Tomokazu Seki
Subaru Kimura
Yoshiko Kamei
Chiaki
Vanilla Yamazaki
Shihoko Hagino
Wataru Takagi
Kotono Mitsuishi
Yasunori Matsumoto
Muzik olehNaoki Sato
Syarikat
penerbitan
Fujiko Movie Studio
Diedarkan olehToho
LUK International (Spain)
Tarikh tayangan
  • 8 Ogos 2014 (2014-08-08)
NegaraJepun
BahasaJapanese

Plot sunting

Templat:Spoiler Pada tahun 2014 Nobita "Noby" Nobi adalah gred keempat yang sentiasa mendapat gred gagal dalam mata pelajaran beliau kerana malas dan selalu dibuli oleh rakan-rakan beliau Suneo "Sneech" Honekawa dan Takeshi "Big G" Goda. Beliau cucu cicit dari abad ke-22 (tahun 2136), Sewashi, yang melihat dia, bergerak ke garis masa Nobita sambil membawa bersama-sama kucing beliau robot Doraemon. Sewashi mendedahkan bahawa jika Nobita menyimpan perbuatan beliau, dia akan mempunyai masa depan yang buruksupaya dia berkahwin dengan adik Gian ini Jaiko, mempunyai syarikat peribadinya dibakar, dan akan ditinggalkan dengan hutang yang besar. Untuk mengelakkan ini, dia menyuruh Doraemon untuk membantu Nobita, mengubah suai hidung Doraemon untuk menghalang beliau daripada kembali ke masa depan kecuali Nobita memperoleh masa depan yang lebih baik.

Being enggan sehingga ancaman, Doraemon memperkenalkan alat untuk membantu Nobita yang membantu dia sangat. Walaupun Doraemon Nobita memberi amaran supaya tidak terlalu bergantung kepada alat-Nya, Nobita meminta Doraemon untuk membantu beliau menarik menghancurkan beliau Shizuka "Sue" Minamoto yang Doraemon mendedahkan adalah Nobita akan berkahwin jika masa depannya dibetulkan. Walau bagaimanapun, semua usaha beliau akhirnya membuat Shizuka menjadi lebih dekat dengan pelajar pintar, Hidetoshi Dekisugi. Percubaan Nobita untuk menjadi sama dengan Dekisugi dengan mengkaji sukar adalah sia-sia dan dia memutuskan untuk melepaskan Shizuka untuk membuat lebih bahagia dia. Tersilap dia merancang untuk membunuh diri, Shizuka tiba di kediaman Nobi dan menentang orang menangkis Nobita ubat untuk membantu beliau yang mendedahkan Doraemon adalah langkah pertama dalam Nobita dan Shizuka ini hubungan yang semakin meningkat untuk akhirnya menjadi pasangan.

Apabila melihat dirinya lebih tua menolak jemputan Shizuka untuk yang mendaki gunung, Nobita penyamaran dirinya sebagai dirinya lebih tua untuk membantu Shizuka yang difikirkannya dipisahkan dari kumpulan beliau semasa ribut salji berat. Usaha beliau untuk membantu Shizuka yang lebih mendatangkan mudarat kepada dirinya sendiri, tetapi ini menjadikan Shizuka merasakan bahawa dia telah menemani Nobita berkata "ya" sebelum runtuh dari sejuk dia menguncup daripada perbualan sebelum ini beliau dengan Nobita. Memaksa dirinya untuk mengingati masa ini, kedua-dua diselamatkan oleh diri Nobita yang lebih tua yang dipanggil semula memori. Nobita belajar daripada dirinya yang lebih tua yang Shizuka menjawabnya dengan cadangan yang kedua itu mengahwininya yang bermaksud bahawa kedua-dua memang akan berkahwin. Selepas mendengar bahawa bapa Shizuka juga telah menerima pasangan anaknya itu, Nobita dan Doraemon kembali ke masa kini.

Seperti masa depan Nobita telah berubah menjadi lebih baik, pengaturcaraan Doraemon arahan beliau untuk kembali ke masa depan dalam 48 jam. Menyedari bahawa Doraemon mempunyai masa yang sukar untuk meninggalkan kerana bimbang beliau untuk Nobita, Nobita menghadapi dan mempunyai perjuangan kejam dengan Gian untuk membuktikan bahawa dia mampu untuk membela diri tanpa Doraemon. Melihat bahawa Nobita enggan menyerah kalah, Gian kehilangan sebagai Doraemon degan suara sedih mengambil Nobita rumah sebelum meninggalkan dalam keadaan aman pada hari berikutnya. Bulan April Fools, Nobita ditipu oleh Gian untuk mempercayai bahawa Doraemon telah kembali. Dalam keadaan marah, ia minum penyelesaian Doraemon memberikan kepadanya yang bertukar semua pembohongan dalam kebenaran dan sebaliknya. Kemasan hukuman terhadap Suneo dan Gian, Nobita kembali rumah manakala tangisan yang Doraemon tidak akan kembali. Amat terperanjatapabila melihat Doraemon tiba-tiba kembali kerana Nobita berkata Doraemon tidak akan kembali lagi, masih dengan kesan ubat, dan ia menjadi satu pembohongan. Kedua-dua memeluk dan menangis dalam kebahagiaan. Templat:Endspoiler

Lakonan suara sunting

Watak Pelakon suara Jepun Pelakon alih suara Melayu
Doraemon Wasabi Mizuta Ruhaiyah Ibrahim
Nobita Nobi Megumi Ōhara
Satoshi Tsumabuki (dewasa)
Azizah Jais
Shizuka Minamoto Yumi Kakazu Sueriani Samsudin
Suneo Honekawa Tomokazu Seki Faizal Isa
Takeshi "Gian" Goda / Giant Subaru Kimura Sharul Titis
Sewashi Sachi Matsumoto Tidak diketahui
Jaiko Vanilla Yamazaki Noriah Abd Rahman
Hidetoshi Dekisugi Shihoko Hagino Noriah Abd Rahman
Teacher / Cikgu Wataru Takagi Ammar Daniel
Tamako Nobi Kotono Mitsuishi Iera Muniera
Nobisuke Nobi Yasunori Matsumoto Tidak diketahui
Kuzake Goda (Ibu Giant) Miyako Takeuchi Noriah Abd Rahman
Yoshio Minamoto (Ayah Shizuka) Aruno Tahara Tidak diketahui

Muzik sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Robot Cat Doraemon's 1st 3D CG Film Teased in Video". Anime News Network. 2013-11-14. Dicapai pada 2013-12-13.
  2. ^ "Anime Robot Cat Doraemon Enters 3rd Dimension in 1st 3D CG Film". Anime News Network. 2013-11-13. Dicapai pada 2013-12-13.
  3. ^ Beck, Jerry (March 9, 2014). "Anime Trailer: "Stand By Me, Doreamon"". Animation Scoop. Dicapai pada March 9, 2014.

Pautan luar sunting