Stanley A. McChrystal

Stanley McChrystal Allen (lahir 14 Ogos, 1954) merupakan Jeneral Tentera Darat Amerika Syarikat . Dia adalah Komander Pasukan Bantuan Keselamatan Antarabangsa (ISAF) dan Panglima Pasukan AS Afghanistan (USFOR-A). Sebelum itu beliau berkhidmat sebagai Pengarah, kakitangan Gabungan dari bulan Ogos 2008 hingga Jun 2009 dan sebagai Komander, Komander Operasi Khusus Bersama 2003-2008, di mana ia dikreditkan dengan kematian Abu Musab al-Zarqawi , pemimpin Al-Qaeda di Iraq , tetapi juga dikritik kerana peranannya dalam tuduhan menyembunyikan Insiden kebakaran Pat Tillman .

Jeneral
Stanley A. McChrystal
McChrystal in May 2010
KesetiaanUnited States of America
PerkhidmatanTentera Darat Amerika Syarikat
Tahun perkhidmatan1976–Present
Pangkat Jeneral
Arahan International Security Assistance Force

Joint Special Operations Command
United States Army Central
75th Ranger Regiment
2nd Battalion, 75th Ranger Regiment
2nd Battalion, 504th Parachute Infantry
3rd Battalion, 75th Ranger Regiment
A Company, 3rd Battalion, 19th Infantry Regiment
Detachment A, A Company, 1st Battalion, 7th Special Forces Group

C Company, 1st Battalion, 504th Parachute Infantry
PertempuranOperation Desert Shield
Operation Desert Storm
Operation Enduring Freedom
Operation Iraqi Freedom
AnugerahDefense Distinguished Service Medal
Legion of Merit
Bronze Star

Beliau mengetuai tentera AS dan Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) di Afghanistan.

Pada 23 Jun 2010, Presiden AS Barack Obama memecat McChrystal berikutan kenyataan sinis dalam majalah Rolling Stone yang mempersenda Naib Presiden AS, Joe Biden dan mengutuk Duta AS ke Kabul.

Mengkritik White House sunting

Pada 22 Jun 2010, McChrystal mempersenda Naib Presiden Amerika Syarikat, Joe Biden dan mengutuk Duta AS ke Kabul Karl Eikenberry dalam satu wawancara. Beliau memperkecilkan Joe Biden sebagai penakut.

Dia menuduh Karl Eikenberry mengkhianatinya di Kabul kerana enggan menghantar puluhan ribu askar tambahan. Eikenberry merupakan bekas komander di Afghanistan. Dalam suratnya kepada White House Eikenberry menyatakan Presiden Afghanistan Hamid Karzai adalah rakan yang tidak boleh diharap .Pertambahan askar AS boleh mengheret AS ke kancah perang yang tidak berkesudahan. Namun akhirnya Obama menghantar askar tambahan.[1]

Diganti oleh Jeneral David Petraeus sunting

Pada 24 Jun 2010, Jeneral David Petraeus menggantikan Jeneral Stanley McChrystal sebagai komander tertinggi Amerika Syarikat (AS) dan Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) di medan perang Afghanistan.[2]

Rujukan sunting