Statut Mahkamah Antarabangsa

Statut Mahkamah Antarabangsa (bahasa Inggeris: Statute of the International Court of Justice) ialah bahagian yang tidak dipisahkan dari Piagam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), seperti yang disebutkan dalam Bab XIV piagam tersebut. Statut ini menubuhkan Mahkamah Antarabangsa.

Statut Mahkamah Antarabangsa
{{{image_alt}}}
Penandatangan asal
San Francisco
Penandatangan50 negara
Pihak193 negara
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Statut ini terbahagi menjadi 5 bab dan terdiri dari 70 perkara. Perkara 1 menyatakan bahawa Mahkamah Antarabangsa ialah badan kehakiman utama PBB.

Semua anggota PBB yang bergabung dalam perjanjian ini kerana mereka telah meratifikasi Piagam PBB. Menurut Perkara 93(2) Piagam PBB, negara yang bukan anggota PBB boleh menjadi sebahagian dari statut ini asalkan mendapatkan persetujuan dari Perhimpunan Agung PBB sesuai dengan cadangan dari Majlis Keselamatan PBB. Contohnya ialah Switzerland sebelum negara itu menjadi anggota PBB pada tahun 2002.[1][2]

Rujukan sunting

  1. ^ "Chapter I - Charter of the United Nations and Statute of the International Court of Justice: 3 . Statute of the International Court of Justice". United Nations Treaty Series. 2013-07-09. Dicapai pada 2013-07-09.
  2. ^ Search here for "Art 93" to find a series of documents that list every non-UN member that became a party to the ICJ Statute.

Pautan luar sunting