Stesen Monorel AirAsia-Bukit Bintang

Stesen Monorel Bukit Bintang (atau Stesen Monorel Air Asia-Bukit Bintang atas sebab penajaan) ialah sebuah stesen monorel di Bukit Bintang, Kuala Lumpur, Malaysia. Laluan Monorel KL berkhidmat di stesen ini. Stesen ini dibuka pada 31 Ogos 2003 sebahagian daripada pembukaan laluan Monorel KL.

AirAsia-Bukit Bintang
أيرأسيا-بوکيت بينتڠ
Pemandangan luar stesen Monorel Bukit Bintang, ke arah barat daya.
LokasiJalan Sultan Ismail, berhampiran persimpangan Jalan Sultan Ismail - Jalan Bukit Bintang, Bukit Bintang, Kuala Lumpur, Malaysia.
Koordinat3°8′45″N 101°42′40″E / 3.14583°N 101.71111°E / 3.14583; 101.71111
Dimiliki olehPrasarana Malaysia
Laluan8 KL Monorail
Platform2 platform sisi
Trek2
Sambunganstesen sambungan 9 Pavillion-Bukit Bintang
Pembinaan
Templat letak kenderaanNone
Kemudahan OKUTidak
Maklumat lain
Kod stesen MR6 
Sejarah
Dibuka31 Ogos 2003
Lokasi
Map

Ciri-ciri stesen sunting

Lokasi sunting

Stesen ini terletak di atas Jalan Sultan Ismail di persimpangan Jalan Bukit Bintang dan Jalan Sultan Ismail di Bukit Bintang, Kuala Lumpur, Malaysia. Disebabkan stesen ini terletak di Segi Tiga Emas Bukit Bintang, terdapat banyak pusat membeli-belah di sekitar stesen antaranya Plaza Sungei Wang, Lot 10, Plaza Low Yat, Fahrenheit88 dan Pavillion Kuala Lumpur (pemilik hak nama stesen). Selain itu, terdapat banyak hotel mewah di sekitar stesen ini antaranya JW Marriot Kuala Lumpur, The Westin Kuala Lumpur, The Ritz Carlton Kuala Lumpur, Hotel Capitol Kuala Lumpur dan Grand Millenium Hotel Kuala Lumpur. Juga terletak berhampiran adalah stesen Pavillion-Bukit Bintang.

Pelan stesen sunting

  • platform: 2
  • Landasan: 2
Platform
1 KL Monorel Arah Bukit Nanas dan Titiwangsa
2 KL Monorel Arah Hang Tuah dan KL Sentral

Rujukan sunting