Buka menu utama
Nama ini merupakan nama orang dalam bahasa Cina; nama keluarganya ialah Gan.

Steven Gan (Cina ringkas: 颜重庆Cina tradisional: 顏重慶pinyin: Yán Chóngqìng; lahir 1963) ialah seorang wartawan Malaysia yang dikenali sebagai pengasas bersama dan menyunting laman web berita politik Malaysiakini, sumber berita bebas Malaysia yang pertama.[1][2] Pada tahun 2000, beliau dianugerahkan Anugerah Kebebasan Akhbar Antarabangsa Jawatankuasa untuk Melindungi Wartawan (CPJ).[3]

Steven Gan
Nama asal颜重庆
Kelahiran1963 (umur 55–56)
PekerjaanWartawan
Terkenal keranamengasaskan dan menyunting Malaysiakini
AnugerahAnugerah Kebebasan Akhbar Antarabangsa (2000)
Anugerah Perintis Media Bebas (2001)

Karya dalam kewartawanan cetakanSunting

Gan menerima ijazah dalam bidang ekonomi politik dari universiti Australia pada tahun 1989.[4] Beliau memulakan kerjaya kewartawanannya sebagai cetak, sebagai penggerak bebas untuk akhbar yang berpangkalan di Hong Kong. Pada tahun 1991, beliau melepasi Perang Teluk dari Baghdad. Pada tahun 1994, beliau kembali ke Malaysia, di mana beliau menjadi wartawan bagi harian Malaysia yang baru The Sun. Di sana beliau berjuang melawan peraturan kerajaan dan pengawasan diri dari penyunting The Sun.[3]

Pada tahun 1995, beliau mengetuai pasukan pemberita yang mendapati 59 orang tahanan, terutamanya Bangladesh, meninggal dunia di kem tahanan imigresen Semenyih tipus dan beriberi.[2][5] Apabila pengarang Gan enggan menerbitkan cerita kerana takut akan tindakan kerajaan, Gan meluluskan maklumat tersebut kepada organisasi hak asasi Tenaganita.[5] Tenaganita mempublikasikan penemuan para wartawan, dan pengarahnya, Irene Fernandez, kemudiannya diancam dengan pemenjaraan untuk "menerbitkan berita palsu".[3] Percubaan dan rayuan Fernandez dari kes itu akan bertahan tiga belas tahun, berakhir pada pembebasan 2008 oleh Mahkamah Tinggi Jenayah Kuala Lumpur.[6]

Pada tahun 1996, Gan ditangkap, bersama empat wartawan lain, pada Persidangan Asia Pasifik 1996 di Timor Timur.[3] Dalam tempoh lima hari beliau dibebaskan di penjara, Gan dinamakan sebagai tahanan hati nurani Amnesty International.[7] Selepas pembebasannya, dia menulis sebuah ruangan membantah penangkapan dan rawatannya, tetapi editornya enggan menyiarkannya. Gan meletak jawatan dalam protes,[3] akan menulis editorial untuk harian berbahasa Inggeris Thai The Nation.[2]

MalaysiakiniSunting

Walaupun undang-undang Malaysia memperuntukkan kawalan kerajaan yang ketat pada media cetak sejak tahun 1984, sebuah Koridor Raya Multimedia Malaysia, inisiatif untuk menggalakkan pembangunan teknologi di Malaysia, telah dilancarkan pada 1995. Satu prinsip penubuhan projek itu ialah penapisan kerajaan di Internet tidak akan dibenarkan. Melihat peluang, Gan dan rakan sekerja Premesh Chandran memutuskan untuk mencari sumber berita dalam talian yang akan bebas daripada kawalan yang ditempatkan di media cetak..[8]

RujukanSunting

  1. ^ "Steven Gan bio". Nieman Reports. Summer 2002. Dicapai 29 January 2012. 
  2. ^ a b c "ICIJ Journalists: Steven Gan". International Consortium of Investigative Journalists. Dicapai 29 January 2012. 
  3. ^ a b c d e "IPF Awards 2000 – Announcement". Committee to Protect Journalists. 2000. Dicapai 29 January 2012. 
  4. ^ Steven Gan (29 April 2001). "Ending the government's monopoly on the truth". The Guardian. Dicapai 30 January 2012. 
  5. ^ a b Steven Gan (Summer 2002). "Virtual Democracy in Malaysia". Nieman Reports. Dicapai 29 January 2012. 
  6. ^ "Ms. Irene Fernandez finally acquitted!". International Federation for Human Rights. 25 November 2008. Dicapai 30 January 2012. 
  7. ^ "Further information on EXTRA 176/96 (ASA 28/13/96, 12 November 1996) – Prisoners of conscience". Amnesty International. 14 November 1996. Dicapai 30 January 2012. 
  8. ^ "Steven Gan, editor Malaysiakini". PBS NewsHour. 2000. Dicapai 29 January 2012. 

Pautan luarSunting