Subbandar Timur (Sydney)

Subbandar Timur (bahasa Inggeris: Eastern Suburbs) adalah metropolitan wilayah langsung ke timur dan tenggara dari daerah pusat perniagaan pusat di Sydney, New South Wales, Australia.

Subbandar Timur
New South Wales
Subbandar Timur dari Port Jackson
Penduduk267,037 (2016)[1]
Kawasan kerajaan tempatan
Kawasan pilihan raya negeri
Kawasan pilihan raya persekutuan

Wilayah ini tidak didefinisikan dengan tepat dan biasanya merangkumi pinggir bandar di dalam wilayah pemerintah tempatan dari Perbandaran Woollahra, Majlis Waverley, Bandar Randwick, dan bahagian Bayside Council dan Bandar Raya Sydney. Biro Perangkaan Australia '"Subdivisi Statistik Subandar Timur" hanya merangkumi wilayah pemerintah tempatan Woollahra, Waverley dan Randwick. Pada 2016, wilayah ini memiliki anggaran penduduk 267,037,[1] following an estimated resident population of 249,546 as at the 2011,[2] up from 230,757 in 2006.[3]

Pinggir Bandar Timur Sydney membentang dari semenanjung South Head di Teluk Watson di selatan hingga pinggir bandar La Perouse.[4]

Lokasi sunting

Bahagian utara di sekitar Pelabuhan Sydney mempunyai pinggir bandar seperti Vaucluse, Teluk Rose, Darling Point, Dover Heights, Double Bay, Point Piper, Woollahra, Paddington, Edgecliff, Woolloomooloo, Teluk Watson, Potts Point, Teluk Rushcutters, Teluk Elizabeth, Bukit Bellevue, Bondi Junction, Bondi, Bronte, Tamarama, Queens Park, Waverley dan Clovelly. Lanskap di daerah-daerah ini ditandai dengan jalan seperti bulan sabit yang berliku, rumah besar dan pantai dan kampung di tepi pelabuhan.

Di selatan pinggir bandar ini adalah Matraville, Maroubra, Kingsford, Randwick, Coogee, Eastgardens, Botany, Kensington , Chifley, Little Bay, Eastlakes, Rosebery , Daceyville, Hillsdale dan La Perouse. Pemandangan di kawasan-kawasan ini dicirikan oleh kediaman sederhana namun moden, pantai laut, dan nuansa pinggir bandar tradisional 'kelas menengah'.

Di sebelah barat Bondi Junction adalah pinggiran bandar dalam Taman Centennial, Paddington, Surry Hills, Redfern, Waterloo, Darlinghurst, Taman Moore dan kawasan Kings Cross. Landskap di kawasan ini didominasi oleh pokok-pokok gantung, rumah teres yang telah diubah suai, kafe dan pub dan bar moden.

Mercu tanda sunting

Kawasan komersial terbesar di Pinggir Timur terdapat di Bondi Junction, North Randwick, Maroubra dan Double Bay. Subbandar Timur mempunyai beberapa pantai terkenal di Sydney seperti Pantai Bondi, Pantai Bronte, dan Pantai Coogee. Universiti New South Wales adalah salah satu universiti terkemuka di Australia yang terletak di Kensington.

Galeri sunting

Pasukan sukan sunting

Pinggir Timur Sydney diwakili dalam salah satu pertandingan sukan paling popular di Australia, Liga Ragbi Kebangsaan, oleh Kelab Bola Sepak Liga Ragbi Daerah Subbandar Timur, Sydney Roosters. The Roosters telah mewakili timur Sydney sebagai pasukan utamanya dalam perdana sukan utama, sejak penubuhan kelab di Paddington Town Hall pada tahun 1908. Mereka telah mewakili Kawasan Pinggir Timur dengan kejayaan besar, memenangi 15 kejuaraan perdana, dengan kemenangan belakang dengan belakang 2018 dan 2019.

Rujukan sunting

  1. ^ a b Australian Bureau of Statistics (27 June 2017). "Sydney - Eastern Suburbs". 2016 Census QuickStats. Dicapai pada 17 Julai 2017.  
  2. ^ Australian Bureau of Statistics (31 October 2012). "Sydney – Eastern Suburbs". 2011 Census QuickStats. Dicapai pada 27 January 2014.
  3. ^ Australian Bureau of Statistics (25 October 2007). "Eastern Suburbs (Statistical Subdivision)". 2006 Census QuickStats. Dicapai pada 7 March 2009.
  4. ^ "Sydney East - Plan a Holiday - Watsons Bay, Bondi, Coogee & La Perouse". Dicapai pada 27 August 2018.

Pautan luar sunting