Subbandar dan lokaliti (Australia)

Subbandar dan lokaliti (Suburbs and localities) ialah nama subbahagian geografi di Australia, terutamanya bertujuan untuk alamat. Istilah kawasan atau lokaliti digunakan di kawasan luar bandar, manakala yang setara dengannya dalam kawasan bandar ialah suburb.[1] Penggunaan istilah "suburb" di Australia adalah sangat berbeza daripada penggunaan orang Amerika dan British, yang biasanya membawa makna yang lebih kecil, biasanya komuniti kediaman berasingan di luar, tetapi dekat dengan bandar yang lebih besar. Penggunaan untuk Australia lebih hampir kepada penggunaan "daerah" atau "kejiranan" bagi Amerika atau British, dan boleh digunakan untuk merujuk kepada mana-mana bahagian sebuah bandar. Akibatnya, sementara penduduk London tidak akan merujuk Bandar London sebagai "suburb", dan penduduk New York tidak akan menggunakan perkataan itu untuk menggambarkan bandar Manhattan, warga Australia secara semula jadi akan bercakap mengenai Daerah Pusat Perniagaan Sydney sebagai salah satu "subbandar Sydney".

Kadang-kadang lokaliti digunakan untuk merujuk kepada kedua-dua tempat dan subbandar, dan mereka juga dipanggil alamat lokaliti.[2] Localities juga dikenali sebagai bandar-bandar dan kawasan luar bandar di Victoria, seperti pada pelbagai peta.[3] Perhatikan bahawa mereka adalah berbeza dari Pusat Lokaliti Urban Biro Perangkaan Australia, sejenis pembahagian statistik. Lokaliti juga telah digunakan untuk merujuk kepada lokasi di bandar-bandar yang tidak ditetapkan sebagai subbandar.

Lokaliti dan subbandar ditentukan dan diisytiharkan oleh majlis tempatan di mana mereka berada berdasarkan kriteria seperti pengiktirafan masyarakat dan tertakluk kepada kelulusan lembaga nama geografi negeri, yang, bagaimanapun, tidak menghalang mereka daripada bertindih beberapa kawasan kerajaan tempatan kerana tempat itu adalah sebaliknya bebas daripada mereka. Dalam kawasan yang tidak diperbadankan, lokaliti diisytiharkan oleh pihak berkuasa kerajaan yang berkaitan.

Lokaliti telah wujud pada masa lalu sebagai unit tidak rasmi, sebelum keputusan 1996 oleh Jawatankuasa Antara Kerajaan mengenai Ukur dan Pemetaan dan Jawatankuasa Nama Geografi di Australasia (CGNA) untuk menamakan dan mewujudkan sempadan rasmi untuk semua lokaliti dan subbandar.[4] Baru-baru ini, terdapat satu proses untuk secara rasmi menentukan sempadan dan untuk mewartakan mereka, yang hampir selesai. Pada bulan Mac 2006, hanya Australia Selatan dan Wilayah Utara belum menyelesaikan proses ini.[5] Poskod kini berkait rapat dengan sempadan lokaliti.[6]

Gazetteer of Australia mengiktiraf dua jenis lokaliti: bersempadan dan tanpa had. Takrif lokaliti bersempadan termasuk bandar-bandar, kampung-kampung, tempat-tempat penduduk, bandar-bandar kerajaan tempatan dan laman bandar tidak berpenduduk, manakala lokaliti tanpa had termasuk nama-nama tempat, sudut jalan dan selekoh, sudut, stesen meteorologi, nama-nama tempat lautan dan tempat luncur.[7]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Glossary of designation values in the Geographical Names Register" (PDF). Geographical Names Board of New South Wales. 15 July 2015. Dicapai pada 5 March 2016.
  2. ^ "Determining suburbs and localities in NSW" (PDF). Geographical Names Board of New South Wales. August 2006. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 4 July 2009. Dicapai pada 12 September 2012.
  3. ^ "Central Goldfields Shire Town and Rural District Names and Boundaries" (PDF). land.vic.gov.au. July 2007. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 24 July 2008. Dicapai pada 12 September 2012.
  4. ^ "Place names—localities and suburbs" (PDF). Department of Environment and Resource Management. December 2011. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2009-06-11. Dicapai pada 12 September 2012.
  5. ^ "Naming of Northern Territory Suburbs and Localities". nt.gov.au. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 March 2008. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  6. ^ "Postcode boundaries". psma.com.au. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 February 2008. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  7. ^ "Feature Codes used by the Gazetteer of Australia". Geoscience Australia. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 February 2009. Dicapai pada 4 March 2007.