Successful Story of a Bright Girl

Successful Story of a Bright Girl (Hangul명랑소녀 성공기; RRMyeongrangsonyeo Seonggonggi) ialah sebuah drama Korea Selatan tahun 2002 dibintangi oleh Jang Na-ra, Jang Hyuk, Han Eun-jung dan Ryu Soo-young. Drama ini disiarkan menerusi saluran SBS bermula 13 Mac sehingga 2 Mei 2002 pada hari Rabu dan Khamis pukul 9:55 malam sebanyak 16 episod.[1][2] Drama romantik komedi ini mencapai rating penonton setinggi 42.6%.[3]

Successful Story of a Bright Girl
Juga dikenali sebagai
Bright Girl's Success
Joyful Girl's Success Story
Cheerful Girl's Success Story
Bright Girl
GenreRomantik, Komedi
Ditulis olehLee Hee-myung
PengarahJang Ki-hong
Dibintangi oleh
Jang Hyuk
Jang Na-ra
Han Eun-jung
Yoon Tae-young
Choo Ja-hyun
Ryu Soo-young
Negara asalKorea Selatan Korea Selatan
BahasaKorea
Bilangan episod16
Penerbitan
PenerbitSong Byung-joon
LokasiKorea
Tempoh siaranRabu dan Khamis pukul 21:55 (KST)
Penyiaran
Saluran asalSBS
Siaran asal13 Mac 2002 (2002-03-13) – 2 Mei 2002 (2002-05-02)
Kronologi
MengikutiWe Are Dating Now
Diikuti olehBad Girls
Rancangan berkaitan
Sunny Girl
Pautan luar
Laman sesawang

Sinopsis sunting

Cha Yang-soon (Jang Na-ra) adalah seorang gadis sederhana yang tinggal di luar bandar bersama neneknya. Dia menghabiskan sebahagian besar waktunya untuk bermimpi suatu hari bertemu dengan Prince Charming didalam khayalannya, dia menyelamatkannya dari bahaya dengan kemahiran seni mempertahankan diri, dan mereka hidup bahagia selamanya. Han Gi-tae (Jang Hyuk) adalah presiden syarikat solek yang berjaya, sombong dan sombong, Snowy Cosmetics. Semasa berada di negara ini untuk perniagaan, Gi-tae terjun payung dan secara tidak sengaja jatuh ke dalam tab mandi luaran Yang-soon semasa dia mandi, dan itu benci pada pandangan pertama mereka berdua.

Tidak lama kemudian, keadaan buruk mendorong Yang-soon untuk pindah ke bandar untuk mencari pekerjaan yang akan membolehkannya menyelesaikan hutang kewangan orang tuanya yang besar. Untuk mendapatkan semua wang tunai yang diperlukan, dia menjadi pembantu keluarga kaya dan berpindah ke rumah mereka. Pada pekerjaan barunya, dia berhadapan dengan Gi-tae, yang kebetulan menjadi salah seorang majikannya. Pada mulanya Yang-soon menghadapi masalah untuk menyesuaikan diri dengan kehidupan kota; dia dibuli di sekolah dan tidak bergaul dengan teman wanita Gi-tae, Yoon Na-hee (Han Eun-jung). Tetapi dia segera berteman dengan adik-beradik Song Seok-gu (Yoon Tae-young) dan Song Bo-bae (Choo Ja-hyun); Bo-bae menjadi kawan baiknya, dan Seok-gu nampaknya tertarik kepadanya. Juga, Gi-tae yang pemarah perlahan menghangatkan dirinya ketika Yang-soon mengajarnya satu atau dua perkara tentang adab dengan pendekatannya yang tidak masuk akal untuk hidup.

Tetapi keadaan menjadi gawat apabila Gi-tae, pewaris perniagaan keluarga, mendapati dirinya dikhianati oleh sepasang anggota keluarga yang berganda: saingan dan sepupunya Oh Joon-tae (Ryu Soo-young), dan ayah Joon-tae. Intrik mereka di belakang layar menyebabkan kejatuhan profesional Gi-tae. Bingung dengan keadaan itu dan tiba-tiba tanpa wang, Gi-tae tidak mempunyai siapa-siapa untuk pergi kecuali Yang-soon. Dia mengajarnya untuk berdiri dengan dua kakinya sendiri, dan dengan kerja keras dan kreativiti, memperoleh semua yang hilang.

Pelakon sunting

  • Jang Na-ra sebagai Cha Yang-soon[4]
  • Jang Hyuk sebagai Han Gi-tae
  • Han Eun-jung sebagai Yoon Na-hee
  • Ryu Soo-young sebagai Oh Joon-tae
  • Yoon Tae-young sebagai Song Seok-gu
  • Choo Ja-hyun sebagai Hwang Bo-bae
  • Jung Min sebagai Young-chan
  • Oh Seung-eun sebagai Jin-joo
  • Lee Hye-sook sebagai Moon Jung-im
  • Hong Yo-seob sebagai Pengarah Oh
  • Kwon Hae-hyo sebagai Ketua Joo
  • Choi Yong-min sebagai Ketua perhubungan awam
  • Lee Seung-hyung sebagai pembantu ketua perhubungan awam
  • Kim Young-ok sebagai nenek Yang-soon
  • Park Soon-chun sebagai ibu Yang-soon
  • Jo Hyung-ki sebagai bapa Yang-soon

Rujukan sunting

  1. ^ "Joyful Girl's Success Story". KoreanWiz. Dicapai pada 2013-08-25.
  2. ^ "Success Story of a Bright Girl (2002, SBS drama special)". Koreanfilm.org. Dicapai pada 2013-08-25.
  3. ^ Choi, Shin-ae (3 April 2014). "Jang Hyuk and Jang Nara to Reunite in Drama Fated to Love You". enewsWorld. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-04-07. Dicapai pada 2014-09-08.
  4. ^ Hong, Lucia (30 Mac 2011). "Jang Nara to celebrate ten years in entertainment industry". 10Asia. Dicapai pada 2013-08-25.

Pautan luar sunting