Sudut tuju (optik)

Dalam optik geometri, sudut tuju adalah sudut di antara sinar tuju pada permukaan dan garis berserenjang dengan permukaan pada titik tuju, dipanggil normal. Sinar ini boleh dibentuk oleh mana-mana gelombang: optik, akustik, gelombang mikro, sinar X dan sebagainya. Dalam gambar di bawah, garis yang mewakili sinar membuat sudut θ dengan normal (garis putus-putus). Sudut tuju di mana cahaya pertama kali benar-benar dipantulkan secara dalaman dikenali sebagai sudut genting. Sudut pantulan dan sudut pembiasan adalah sudut lain yang berkaitan dengan pancaran.

Menentukan sudut pantulan dengan permukaan satah adalah perkara remeh, tetapi perhitungan untuk hampir mana-mana permukaan lain adalah jauh lebih sukar. Penyelesaian yang tepat untuk sfera (yang mempunyai aplikasi penting dalam astronomi dan grafik komputer) adalah masalah terbuka selama hampir 50 tahun sehingga keputusan tertutup diperoleh oleh ahli matematik Allen R Miller dan Emanuel Vegh pada tahun 1991.[1]

Pembiasan cahaya pada antara muka antara dua medium.

Lihat juga sunting

Catatan sunting

  1. ^ Allen R Miller and Emanuel Vegh (1993). "Exact Result for the Grazing Angle of Specular Reflection from a Sphere". SIAM Review. 35: 472–480. doi:10.1137/1035091.

Pautan luar sunting