Suhu termodinamik ialah kuantiti yang ditakrifkan dalam termodinamik sebagai berbeza daripada teori kinetik atau mekanik statistik.

Dari segi sejarah, suhu termodinamik ditakrifkan oleh Kelvin dari segi hubungan makroskopik antara kerja termodinamik dan pemindahan haba seperti yang ditakrifkan dalam termodinamik, tetapi kelvin telah ditakrifkan semula oleh perjanjian antarabangsa pada 2019 dari segi fenomena yang kini difahami sebagai manifestasi tenaga kinetik pergerakan bebas zarah mikroskopik seperti atom, molekul, dan elektron. Dari sudut pandangan termodinamik, atas sebab sejarah, kerana cara ia ditakrifkan dan diukur, takrifan kinetik mikroskopik ini dianggap sebagai suhu "empirikal". Ia diterima pakai kerana dalam amalan ia secara amnya boleh diukur dengan lebih tepat daripada suhu termodinamik Kelvin.

Bacaan suhu termodinamik sifar ialah amat penting untuk hukum ketiga termodinamik. Mengikut konvensyen, ia dilaporkan pada skala Kelvin suhu di mana unit ukuran ialah kelvin (simbol unit: K). Sebagai perbandingan, suhu 295 K bersamaan dengan 21.85 °C dan 71.33 °F.

Pautan luar sunting