Suji[1] suji hijau atau Pleomele angustifolia[2][3] adalah tumbuhan perdu tahunan yang daunnya dapat dimanfaatkan sebagai pewarna hijau alami untuk makanan. Daun suji memberi warna hijau yang lebih pekat daripada daun pandan wangi, yang juga merupakan sumber warna hijau, tetapi daun ini tidak memiliki aroma. Salah satu makan yang menggunakan daun suji sebagai pewarnanya ialah onde-onde.

Suji
Habitus suji
Pengelasan saintifik
Alam:
Divisi:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Ruscaceae (Dracaenaceae)
Genus:
Spesies:
D. angustifolia
Nama binomial
Dracaena angustifolia

Selain dimanfaatkan sebagai pewarna, tumbuhannya biasa ditanam di pekarangan rumah kerana bentuknya yang indah dan bunganya yang beraroma wangi, terutama pada sore hari. Jambak bunga tersusun dalam karangan dengan mahkota bunga berwarna putih kekuningan, kadang-kadang dengan semburat ungu. Kultivar hias telah dikembangkan dengan daun variegata (loreng hijau kuning).

Perubatan tradisional Asia Timur mengenal akar rimpangnya sebagai sumber tonikum dan diduga berkhasiat mengubati leukemia.[4]

Kuih ketayap berwarna hijau biasa menggunakan perasan daun suji.

Lihat pula sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Arti kata suji". Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kemendikbud. KBBI Daring. Dicapai pada 21 Oktober 2020.
  2. ^ "Basis data di GRIN-USDA". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-09-24. Dicapai pada 2008-07-28. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  3. ^ Basis data Univ. Melbourne dengan nama lokal
  4. ^ Tran L.Q., Tran K.Q., Kadota S. 2004. J. Chem. 42:122-124 Diarkibkan 2016-03-04 di Wayback Machine (pdf)

Templat:Rempah-rempah