Senarai sukan anjing

(Dilencongkan dari Sukan anjing)

Sukan anjing ialah kegiatan yang melibatkan anjing.

Fail:TrainingSchutzhundRetrieveOverWall.jpg
Melatih seekor anjing pengutip dalam schutzhund, satu sukan anjing.

Ada banyak perbincangan mengenai takrifan tepat sukan untuk anjing. Sesetengah isu merupakan:

  • Mestikah sukan menghiburkan untuk ditonton? Ketangkasan, anjing cakera, dan lompatan limbungan adalah sangat menghiburkan kepada penonton, dan kerap ditelevisyenkan.
  • Jika teman manusia tidak terlibat dengan giat, adakah ini sebenarnya sukan? Contohnya perlumbaan greyhound atau pemburuan daripada pemburuan buta, yang melibatkan anjing mengutip buruan.
  • Adakah 'mana-mana' kegiatan merupakan sukan sekiranya pemerhati kasual tidak memahami sifat semula jadi pertandingan? Contohnya, dalam pertunjukan pengakuran, pengendali dan anjing bergerak di sekitar gelang untuk hakim menilai penampilan dan struktur anjing; kemahiran dan pengetahuan yang diperoleh tidak jelas kepada yang tidak meminati sukan ini.

Senarai ini hanya untuk mewakili apa-apa yang kerap dirujuk oleh sesiapa sebagai sukan anjing, tidak untuk dipertikaikan kesahannya sebagai sukan.

Seekor malamut Alaska melalui rangka A semasa pertandingan ketangkasan anjing.

Rujukan sunting

  1. ^ Barnhunt.com
  • Sundance, K. (2010). 101 Ways to Do More With Your Dog: Make Your Dog a Superdog with Sports, Games, Exercises, Tricks, Mental Challenges, Crafts, and Bonding. Beverly, MA: Quarry Books

Lihat juga sunting