Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin al-Mu’azzam Shah

Sultan Pahang

Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin al-Mu’azzam Shah ibni al-Marhum Sultan Abdullah al-Mu’tassim Billah Shah (Jawi: سلطان ابو بكر رعاية الدين المعظم شاه ابن المرحوم سلطان عبدﷲ المعتصم بالله شاه) adalah Sultan Pahang moden ke-4. Baginda diputerakan pada hari Ahad, 29 Mei 1904 Masihi bersamaan 14 Rabitul Awal 1322 Hijrah. Baginda merupakan putera kedua kepada al-Marhum Sultan Abdullah al-Mu’tassim Billah Shah ibni al-Marhum Sultan Ahmad al-Mu’azzam Shah dengan Che Kalsum binti Abdullah.[1]

Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin al-Mu’azzam Shah
سلطان ابو بكر رعاية الدين المعظم شاه
Sultan Pahang Moden ke-4
Pemerintahan 22 Jun 1932 - 5 Mei 1974
Pendahulu Sultan Abdullah al-Mu’tassim Billah Shah
Pengganti Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta’in Billah
Raja Muda Tengku Ahmad Shah
Pasangan Raja Fatimah Binti Al-Marhum Sultan Iskandar Shah Kaddasullah
Che Siti Nah
Tengku Hajah Azam Binti Tengku Umar
Che Mek Mas
Che Hafsah Binti Imam Mat
Che Siti Zainab Binti Sheikh Ahmad
Che Hathifah Binti Abdul Rashid Alias
Maria Menado
Anakanda
Putera sulung baginda mangkat ketika masih kecil
Tengku Ahmad
Tengku Nur Azhan
Tengku Ainon Jamil (mantan Tengku Ampuan Besar Terengganu)
Puteri ketiga baginda mangkat ketika masih kecil
Tengku Nur Azhan
Tengku Puteri Mariam
Tengku Puteri Nur Aziah
Tengku Tan Sri Ibrahim
Tengku Tan Sri Abdullah
Tengku Ismail (mangkat ketika kecil)
Tengku Abdul Aziz
Tengku Tan Sri Azlan
Tengku Azman
Tengku Abdul Rahman
Tengku Abdul Rashid
Tengku Kamal Baharin
Tengku Zaiton
Tengku Putri Kamariah
Tengku Intan Badariya
Tengku Nong Suraya
Tengku Nur Azahar
Tengku Faridah
Tengku Nur Aizah
Tengku Nur Akmar
Tengku Zabedah
Tengku Nina
Tengku Omar
Tengku Muhammad
Tengku Sulaiman
Tengku Kalsum Suzanne
Tengku Idris
Tengku Baharuddin
Tengku Nur Ashikin
Nama penuh
Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin al-Mu’azzam Shah ibni al-Marhum Sultan Abdullah al-Mu’tassim Billah Shah
Tempat persemayaman Istana Abu Bakar, Pekan, Pahang
Ayahanda Sultan Abdullah al-Mutassim Billah Shah ibni al-Marhum Sultan Ahmad al-Mu’azzam Shah
Bonda Che Kalsum binti Abdullah
Keputeraan (1904-05-29)29 Mei 1904
Istana Hinggap, Pekan, Pahang, Negeri-negeri Melayu Bersekutu, Malaya British
Kemangkatan 5 Mei 1974(1974-05-05) (umur 69)
Istana Peninjau, Kampung Padang Polo, Pekan, Pahang
Dimakamkan 7 Mei 1974
Makam Diraja Masjid Sultan Abdullah, Pekan, Pahang
Agama Islam

Pendidikan Awal ڤنديديقن اول sunting

Baginda telah diasuh, dipelihara dan dijaga dengan penuh kasih sayang oleh Hajjah Aishah sehingga dewasa. Baginda telah mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu Pekan. Selepas itu, Baginda menyambung pendidikannya di dalam aliran Inggeris di Maktab Melayu Kuala Kangsar atau dikenali sebagai MCKK di Negeri Perak.

Baginda sentiasa menjelajah ke seluruh pelusuk negeri, daerah, kampung- kampung untuk bersama-sama dengan rakyat jelata. Baginda juga turut menyokong proses untuk mendapatkan kemerdekaan untuk Tanah Melayu pada ketika itu. Ketika pemerintahan Baginda jugalah telah lahir ramai pendekar-pendekar yang handal di negeri Pahang.

Semasa remajanya, Baginda mempunyai kegemaran dan minat dalam seni budaya seperti Gamelan, Zapin, Inang, Canggong, Cinta Sayang hinggalah tarian-tarian moden yang lain. Pada tahun 1972, Baginda telah membawa balik Gamelan ke Negeri Pahang yang telah dibeli dari Tengku Mariam, ibu saudara Baginda dari Terengganu. Selain itu, Baginda juga begitu aktif dalam lapangan sukan seperti permainan Polo, Tenis, Lumba Kuda, Lumba Perahu, dan sebagainya.

Keluarga كلوارڬ sunting

Baginda telah melangsungkan perkahwinan dengan Tengku Ampuan Pahang, Raja Fatimah, puteri kepada Sultan Iskandar Shah ibni al-Marhum Sultan Idris Murshidul Azzam Shah Rahmatullah, di Kuala Kangsar, Perak. Perkahwinan baginda merupakan perkahwinan di antara dua kerabat diraja yang mempunyai pertalian persaudaraan iaitu saudara sepupu melalui bonda Tengku Ampuan Fatimah yang bernama Tengku Nong Fatimah binti Sultan Ahmad al-Mu’azzam Shah ibni al-Marhum Bendahara Sri Maharaja Tun Ali.

Menaiki Takhta مناءيقي تخت sunting

Pada 4 Jun 1930, Sultan Abdullah al-Mu’tassim Billah Shah ibni al-Marhum Sultan Ahmad al-Mu’azzam Shah telah berkenan melantik Tengku Abu Bakar ibni Sultan Abdullah al-Mu’tassim Billah Shah sebagai Tengku Mahkota Pahang.

Baginda merupakan putera raja yang pertama dikurniakan gelaran Yang Teramat Mulia Tengku Mahkota Pahang dalam sejarah Kesultanan Pahang.

Berikutan kemangkatan ayahanda baginda, baginda menaiki takhta Kerajaan negeri Pahang pada 23 Jun 1932. Baginda kemudiaannya ditabalkan sebagai Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin al-Mu’azzam Shah pada hari Ahad, 28 Mei 1933 di Istana Pantai, Pekan. Pada waktu itu, usia baginda baru mencecah 28 tahun dan baginda merupakan Sultan Pemerintah yang paling muda di kalangan Raja-Raja Tanah Melayu pada ketika itu.

Pemerintahan ڤمرينتهن sunting

Di zaman pemerintahan Baginda, bermulalah mercu tanda pembangunan Negeri Pahang moden, di mana perubahan dari segi politik dan sosial berlaku dengan cukup pesat walaupun dengan kemaraan Tentera Jepun di Tanah Melayu ketika Perang Dunia Kedua.

Semasa Penjajahan Jepun سماس ڤنجاجهن جڤون sunting

Semasa penjajahan Jepun dalam tahun 1941 hingga tahun 1945, Al-Marhum telah bersetuju dengan secara sulit supaya orang-orang Melayu dalam negeri ini menubuhkan Pasukan Tentera Wataniah yang dikenali dengan nama 'Pasukan 136' yang ketika itu diketuai oleh Yoep Mahidin, Tun Haji Abdul Razak Hussain, Tan Sri Ghazalie Shafie dan Abdul Rahman Ismail. Peranan yang dimainkan oleh baginda dalam menghadapi jajahan Tentera Jepun di Pahang telah membuktikan kewibawaan baginda sebagai Raja yang berdaulat.

Peristiwa di mana Baginda ditahan selama 27 hari di Ladang Getah Ng Tiong Kiat, Sungai Jerik (17 Ogos 1945 - 9 September 1945) menjadi natijah kecekapan, kecekalan, kesabaran dan kewibawaan Baginda dalam mengatasi saat-saat yang sangat kritikal. Kejadian tersebut telah menggemparkan masyarakat Pahang pada ketika itu.

Pembangunan ڤمباڠونن sunting

Kepesatan pertumbuhan ekonomi seperti perlombongan bijih timah, emas dan perladangan getah berlaku pada zaman pemerintahan baginda sejurus selepas kemerdekaan Tanah Melayu. Semasa pemerintahan baginda juga, ibu negeri Pahang yang pada ketika itu Kuala Lipis, telah dipindahkan ke Kuantan. Sebagai seorang Raja Pemerintah yang sangat prihatin atas segala hal ehwal berkaitan perkembangan agama Islam di Negeri Pahang, baginda telah mengambil beberapa langkah untuk kemajuan dan kebangkitan agama. Di antaranya, pada Mac 1950 menubuhkan Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Pahang, menghidupkan kembali jawatan Mufti kerajaan kepada jawatan Kadi Besar serta mewujudkan sebuah Sekolah Arab Tinggi dengan nama Kuliah Al-Lughah Waddin Al-Sultan Abu Bakar Pahang dalam tahun 1941.

Baginda merupakan seorang Raja pencetus kemodenan atau pembawa arus perubahan di dalam sejarah Negeri Pahang moden. Banyak adat-adat yang tidak bersesuaian pada masa itu ditinggalkan. Baginda mengikut dan bergerak menurut masa dari segi pemikiran, pemerintahan dan memimpin rakyat.

Kemangkatan كمڠكتن sunting

Baginda mangkat pada Ahad 5 Mei 1974 di Istana Peninjau, Kampung Padang Polo, Pekan, pada jam 12:44 tengah malam setelah memerintah negeri Pahang selama 42 tahun, dan digantikan oleh putera baginda Sultan Ahmad Shah.

Gelaran pemerintah
Didahului oleh
Sultan Abdullah Al-Mutasim Billah Shah
Sultan Pahang Moden ke-4
1932-1974
Diikuti oleh:
Sultan Ahmad Shah

Lihat juga ليهت جوݢ sunting

Nota kaki نوتا كاكي sunting

  1. ^ "almarhum sultan sir abu bakar riayatuddin almuadzam shah". Bendahara Zamin Eran. Putra Zamin Eran. 2010. Dicapai pada 17 Disember 2010.