Sultan Ali adalah Sultan Perak ke 24 yang telah memerintah mulai 1865 sehingga 1871.

Riwayat Awal sunting

Semasa pemerintahan Sultan Ali, perebutan kuasa di mahkamah diraja Perak terus menyeret inconclusively. Beliau dilantik Raja Abdullah ibni Almarhum Sultan Jaafar (yang tinggal di Batak Rabit) sebagai Raja Muda, manakala Raja Ismail (yang tinggal di Belanja) kekal sebagai Raja Bendahara. Sekali lagi, Raja Yusuf ibni Almarhum Sultan Abdullah Muhammad I (yang tinggal di Senggang) dilepaskan daripada. The perbalahan dalaman antara tiga berkisar tuntutan yang lebih layak untuk mewarisi takhta.

Selain itu, Ketua-ketua dari Perak telah sangat dibahagikan dalam tempoh ini. Ketua-ketua dari Hulu Perak, sekitar Kuala Kangsar, telah berselisih dengan ketua-ketua Hilir Perak dari seluruh Durian Sebatang (kini Teluk Intan) kerana mereka melindungi kepentingan diri mereka.

Contoh ini dapat dilihat pada tahun 1870, apabila Raja Muda Abdullah digadaikan tanah di Krian sebagai cagaran kepada Edward Bacon, seorang peniaga yang berpangkalan di Pulau Pinang. Ngah Ibrahim tidak senang dengan tindakan Raja Muda Abdullah sebagai tanah di dalam daerah Kerian itu adalah milik Ngah Ibrahim. Lebih-lebih lagi, tidak ada kelulusan telah diperolehi fron Sultan Ali.

Dilantik Sebagai Raja Muda sunting

Baginda dilantik sebagai raja muda oleh Sultan Jaafar Safiuddin Muadzam Shah selepas kemangkatan Sultan Abdullah Muhammad Shah I. Selepas baginda menaiki takhta sebagai Sultan Perak, sultan jaafar muadzam shah menyingkirkan anakanda Sultan Abdullah Muhammad Shah 1 iaitu raja Yusuf dan melantik raja ali sebagai raja muda dan anakanda baginda raja abdullah dalam senarai jawatan diraja.

Dilantik Sebagai Sultan Perak sunting

Selepas kemangkatan Sultan Jaafar Muadzam Shah, baginda telah dilantik oleh oleh orang-orang besar perak sebagai sultan dengan memakai gelaran sultan ali al-mukammal inayat shah

Mangkat sunting

Sultan Ali mangkat pada 26 Mei 1871 dan telah dimakamkan hanya pada 28 Jun 1871 di Gedong Siam, Sayong.

Didahului oleh
Sultan Jaafar Safiuddin Muadzam Shah
Sultan Perak ke-24
1865-1871
Diikuti oleh:
Sultan Ismail Muabidin Riayat Shah

Lihat juga sunting

Nota kaki sunting