Sultan Ommar Muazzam Riayat Shah ibni al-Marhum Sultan Ahmad Muazzam Shah I atau Baginda Omar (1806 – 11 April 1876) adalah Sultan Terengganu ke-9. Baginda berebut kuasa dengan Sultan Terengganu#Sultan Mansur Syah II| Sultan Mansur II dalam tahun 1831, dan membina kota di Bukit Puteri sebagai pertahanannya, tetapi telah dicerobohi Sultan Mansur Syah II dan lari ke Besut. Setelah kali ketiga, dapat menawan semula Bukit Puteri di zaman Sultan Muhammad Shah I pada tahun 1839.

Sultan Ommar Muazzam Shah I ibni Almarhum Sultan Ahmad Muazzam Shah I
Fail:-
-
Pemerintahan 4 November 1839 - 11 April 1876
Pendahulu Sultan Muhammad I muazzam Shah I
Pengganti Sultan Muhammad II muazzam shah II
Raja Muda Tengku Haji Muhammad
Pasangan 1.Tengku Hajjah Hittem binti almarhum Tengku Haji Abdul Kadir

2.Tengku Hajjah Bukit binti almarhum Tengku Wuk Ismail, anak perpenpuan Tengku Wuk Ismail, of Siak, Menteri Besar Terengganu ke 2 (1831-1839). 3.Tengku Salama binti al-Marhum Sultan Abdul Rahman, elder daughter of Paduka Sri Tuanku Sultan Abdul Rahman ibni almarhum Sultan Zainal Abidin [almarhum Surau], Sultan dan Yang di-Pertuan Besar Negeri Terengganu Darul Immann

Anakanda
5 orang
Nama penuh
Sultan Ommar Muazzam Riayat Shah ibni al-Marhum Sultan Ahmad Muazzam Shah I
Tempat persemayaman -
Ayahanda Sultan Ahmad Muazzam Shah I ibni Almarhum Sultan Zainal Abidin Shah II
Bonda Inche' Hajar binti Abdullah
Keputeraan 1806
Istana Hijau, Bukit Putri, Kuala Terengganu, Terengganu
Kemangkatan 11 Apil 1876 April 1876 (berumur 69–70)
Istana Hijau, Bukit Putri, Kuala Terengganu, Terengganu
Dimakamkan Makam Sheikh Ibrahim
Bukit Putri, Kuala Terengganu, Terengganu
Agama Islam

Ketegangan dengan Gabenor Cavenagh sunting

Pada masa tu, bekas Sultan Lingga, Sultan Mahmud IV Muzaffar Shah telah membuat kekacauan di Negeri Pahang. Sultan Mahmud merupakan anak saudara Baginda Umar. Oleh itu Baginda Umar membenarkan baginda menetap di Terengganu. Perkara ini menimbulkan kegusaran William Orfeur Cavenagh, yang merupakan Gabenor Negeri-Negeri Selat.

Pada 11 November Kuala Terengganu dibedil oleh Inggeris berikutan keengganan Sultan Terengganu menyerahkan Raja Mahmud Muzaffar. Sultan Terengganu yang pada mulanya memberi sokongan kepada baginda, akhirnya mengambil sikap berkecuali. Tindakan Raja Mahmud Muzaffar ini dianggap mengancam kepentingan Inggeris di Pahang. Gabenor Cavenagh mengarahkan bekas Sultan Lingga itu diserahkan kepada mereka dalam tempoh dua puluh empat jam. Berikutan itu, setelah tempoh tersebut tamat, Inggeris telah membedil bandar Kuala Terengganu berikutan kegagalan menyerahkan Raja Mahmud Muzaffar.

Lihat juga sunting

Nota kaki sunting


Rujukan sunting

  • Mohamed Anwar Omar Din, Nik Anuar Nik Mahmud dan Jawatankuasa Teknikal & Sidang Editor Yayasan DiRaja Sultan Mizan (2011). Dirgahayu Tuanku:Sejarah Kesultanan Terengganu 1708-2008. Yayasan DiRaja Sultan Mizan.


Penyandang Terdahulu Sultan Terengganu
ke-9
Penyandang Kemudian
Sultan Muhammad I Sultan Muhammad Syah I