Sungai Amazon (Portugis: Rio Amazonas; Sepanyol: Río Amazonas) di Amerika Selatan ialah sungai yang terbesar di dunia berdasarkan isipadu, dengan jumlah air yang mengalir lebih besar dari keseluruhan jumlah lapan sungai terbesar seterusnya jika digabungkan. Amazon, yang mempunyai lembangan saliran terbesar di dunia, merangkumi lebih kurang satu per lima jumlah aliran sungai dunia. Semasa musim hujan Amazon adalah 120 batu (190 km) - 130 batu (210 km) luas. Disebabkan oleh dimensinya yang luas, ia adalah kadangkala dipanggil The River Sea. Tiada jambatan yang merentasi sungai ini.[1] Ini merupakan sebahagian sahaja disebabkan oleh dimensinya yang sangat luas; untuk kebanyakan panjangnya, sebenarnya, Amazon bukan begitu luas begitu satu jambatan moden tidak boleh jangka ia. Bagaimanapun, untuk paling panjangnya, sungai itu mengalir melalui hutan hujan tropika, di mana terdapat kurang jalan dan malah kurang bandar-bandar, oleh itu tidak perlu untuk lintasan.

Amazon
Apurímac, Ene, Tambo, Ucayali, Amazonas, Solimões
River
Muara Sungai Amazon
Negara-negara  Peru,  Colombia,  Brazil,  Bolivia,  Venezuela,  Ecuador,  Guyana
Kawasan Amerika Selatan
Cabang-cabang
 - kiri Marañón, Japurá, Rio Negro
 - kanan Ucayali, Purus, Madeira, Tapajós, Xingu, Tocantins
Bandar Iquitos (Peru); Manaus (Brazil) dan Belem do Pará (Brazil).
Sumber Cenuram Apacheta
 - lokasi Nevado Mismi, Arequipa, Peru
 - ketinggian 5,170 m (16,962 ft)
Muara
 - lokasi Lautan Atlantik, Brazil
 - ketinggian 0 m (0 ft)
Panjang 6,400 km (4,000 mi) anggaran
Lembangan 7,050,000 km2 (2,720,000 sq mi) anggaran
Pelepasan di Muara
 - purata 219,000 m3/s (7,734,000 cu ft/s)
Peta menunjukkan lembangan saliran Amazon dengan Sungai Amazon diterangkan
Peta menunjukkan lembangan saliran Amazon dengan Sungai Amazon diterangkan
Peta menunjukkan lembangan saliran Amazon dengan Sungai Amazon diterangkan

Manakala sesetengah mengatakan bahawa Amazon adalah sungai terbesar di dunia, arus konsensus dalam geografi masyarakat memegang bahawa Amazon adalah sungai kedua terpanjang, hanya pendek sedikit daripada Sungai Nil. Bagaimanapun, beberapa ahli sains, terutama dari Brazil dan Peru, mempertikaikan ini (lihat bahagian di bawah).

Kawasan lembangan sunting

Lembangan Amazon, lembangan saliran terbesar dalam dunia, meliputi kira-kira 40 peratus Amerika Selatan, satu kawasan kira-kira 6,915,000 kilometer persegi (2,670,000 sq mi). Ia berhimpun perairannya daripada 5 darjah latitud utara ke 20 darjah latitud selatan. Sumbernya paling jauh berasaskan dataran tinggi antara Banjaran Andes, hanya satu jarak dekat dari Lautan Pasifik.

Rujukan sunting

  1. ^ "Amazon (river)" (ed. 2007). Microsoft Encarta Online Encyclopedia. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-10-31. Dicapai pada 2007-08-12.

Pautan luar sunting